Thomas Johansson skrev:M-P Boethius bok är en av de mest vinklade böcker jag läst. Läs gärna Jan Linders bok Andra världskriget och Sverige. I denna bok förekommer det en hel del hätska utspel mot Boethius. Min egna uppfattning är att Boethius är väldigt ensidig och inte tar någon som helst hänsyn till vilka eftergifter som gavs till den "goda" sidan, utan bara tar upp stödet till de "onda".
Jo MEN Jag gillar MP's resonemang om moral.
Det vettigaste hade varit om Nationernas förbund fick Tyskland att backa under Münchenkrisen - Det var omöjligt då men i princip vad man förberedde efter kriget med hjälp av FN och NATO.
De Svenskar som ska skämmas mest är de som försökt skönmåla neutraliteten under perioden 1945 -2003.
Boetius gjorde sig själv en otjänst att hoppa på enskilda beslut som fattades under kriget- Att PA Hanson skulle ha kunnat handla annorlunda efter 9 April 1940 år ju svårt att se. Så där har hon fått en massa berättigad kritik.
I princip hela militärhögskolans historiska avdelning hoppade ju på MPB då
men idag diskuteras ju tysksympatierna som en naturlig del händelseförloppet.
Jag har inte gjort någon litteraturstudie som ger mig tunga fakta.
Det känns så som att det var få böcker före "Heder och samvete" som överhuvud tog upp problemet. Nu redovisar ju Kent Zetterberg m.fl. att det var ett problem.
Personligen är jag inte förtjust i Jan Linders bok,Andra världskriget och Sverige. Underrubriken "Historia och mytbildning" är ett hån,
han använder bara memoarer som källor och memoarer är partsinlagor om något. Vore det konstigt att t ex Kellgren tvår sina händer när han skriver sina memoarer?
Linders slutsatser är ganska förnuftiga, men de exempel han använder för att komma dit är mest mytbildning.
Ciao
/John T.