Bkan var den mest snabbskjutande bandkanonen i världen. När man hade skjutit iväg sista skottet hade det första inte hunnit landa än. För övrigt är systemet nedlagt då sista skottet sköts i vintras.Per Andersson skrev:Ja och kanske.Moonman skrev:Är det inte B-Kan som hade snabbaste automatelden i den kalibern och som var påtänkt för att kunna avfyra kärnvapen?
B-kan är fortfarande den enda fullständigt automatladdade tunga artilleripjäs som tagits i tjänst. Bortsett från fartygsbaserade skapelser då förstås.
Ryktet om dess eventuella atombeväpning är synnereligen envetet. Själv är jag dock högst tveksam till det, dels för att det är svårt att tänka sig ett scenario då man behöver spruta iväg fjorton kärnladdningar nästan samtidigt, men främst för att dess kaliber är lite klen för en atomkanon. De flesta sådana skapelser är/var i storleksordningen 200mm+, och jag har lite svårt att se hur di svenske, med sin begränsade erfarenhet av kärnstridspetsdesign, skulle klara av att snickra ihop en kärnladdning som var märkbart mindre än övriga länders konstruktioner.
När det gäller om den skulle kunna skjuta "atomgranater" eller inte så har jag inget vetenskapligt på det men med tanke på att bkan togs fram under 50-talet samtaifgt som debatten om Sverige skulle ha kärnvapen eller inte, torde det inte vara helt otroligt att man hade långt gångna planer på att utveckla "atomgranater".
Sedan kan jag instämma att det var nog inte troligt att man skulle skjuta aotmateld med "atomgranater" men det går ju faktiskt att skjuta en åt gången också.