Jättevågor i militär tjänst?
Jättevågor i militär tjänst?
Jag såg på Vetenskapens värld på TV om "jättevågor" och kom då att fundera över om någon forskat kring detta fenomen i syfte att använda vågorna som ett vapen.
Tänk om man på något sätt kan trigga fram en våg på 30 meter som man skickar i riktning mot fiendens flotta eller hamn. Vågen träffar med en kraft av 100 ton per kvadratmeter. Inte mycket kan stå emot det.
1. Tror ni att något lands militär forskat på området?
2. Tror ni rentav att man redan har utrustning för att skapa kontrollerade vågor, i militära sammanhang?
3. Specialfråga:
Om nu såna här mopnstervågor mystiskt kan uppstå i havet, kan liknande fenomen uppstå bland radiovågor och ljudvågor?
/Gribing
Tänk om man på något sätt kan trigga fram en våg på 30 meter som man skickar i riktning mot fiendens flotta eller hamn. Vågen träffar med en kraft av 100 ton per kvadratmeter. Inte mycket kan stå emot det.
1. Tror ni att något lands militär forskat på området?
2. Tror ni rentav att man redan har utrustning för att skapa kontrollerade vågor, i militära sammanhang?
3. Specialfråga:
Om nu såna här mopnstervågor mystiskt kan uppstå i havet, kan liknande fenomen uppstå bland radiovågor och ljudvågor?
/Gribing
Jag såg programmet nyss, men dom visade ett annat program för ett bra tag sen som behandlade megatsunamis, dvs tsunamivågor som kan bli upp till 500m höga. Om nån av kanarieöarna kolapsade så skulle det kunna leda till att USAs östkust översköljdes med en 300-500m hög tsunamivåg som jag tror kunde skölja in 30km över landet.
Tänk om t.ex Khadaffi fick för sig att smälla av en kärnvapenladdning i det berget och på så sett förstörde Usas östkust, jag säger bara släng dig i väggen Bin Laden.
Tänk om t.ex Khadaffi fick för sig att smälla av en kärnvapenladdning i det berget och på så sett förstörde Usas östkust, jag säger bara släng dig i väggen Bin Laden.
Jo, men jag menar vågor i 30-metersklassen. Som tex kan slå bort överbyggnaden på en jagare och liknande.
Tänk er tex att man lägger två supertankers efter varandra. I sidan på dessa har man sen en slags vågmaskin som skapar vågor med en speciell sorts våglängd, som därefter fortplantar sig, stjäl energi från närliggande vågor och växer till en "attackvåg" som rullar rakt in i fiendens hamnområde.
Eller så använder man nån sorts ultraljud från en jättelik hydrofon, som skapar ljudvågor som i sin tur bildar "attackvågor". Eller nåt?
Tänk er tex att man lägger två supertankers efter varandra. I sidan på dessa har man sen en slags vågmaskin som skapar vågor med en speciell sorts våglängd, som därefter fortplantar sig, stjäl energi från närliggande vågor och växer till en "attackvåg" som rullar rakt in i fiendens hamnområde.
Eller så använder man nån sorts ultraljud från en jättelik hydrofon, som skapar ljudvågor som i sin tur bildar "attackvågor". Eller nåt?
Vattenvågor och radio- ljudvågor är av olika typ, vattnets går i cirklar, radio- ljudvågor svänger i 90 graders vinkel mot färdriktningen.Om nu såna här mopnstervågor mystiskt kan uppstå i havet, kan liknande fenomen uppstå bland radiovågor och ljudvågor?
Men visst finns det förstärkning bland ljudvågor.
Vattenvågorna är farliga p.g.a. av dess massa, ultraljud har ingen massa så jag förstår inte hur det skulle gå till.Eller så använder man nån sorts ultraljud från en jättelik hydrofon, som skapar ljudvågor som i sin tur bildar "attackvågor". Eller nåt?
Senast redigerad av 1 Dr. Sakai, redigerad totalt 24 gånger.
Om du står framför en högtalare på en konsert så känner du ju tydligt ljudvågorna i bröstet. Om man förstärker ljudet extremt mycket kanske man kan påverka tex vatten?Dr. Sakai skrev:Vattenvågorna är farliga p.g.a. av dess massa, ultraljud har ingen massa så jag förstår inte hur det skulle gå till.
Fårstår inte riktigt hur du menar, men det skulle kräva extremt mycket energi att skapa en sådan våg artificiellt, så mycket antagligen att det inte är värt det.Om du står framför en högtalare på en konsert så känner du ju tydligt ljudvågorna i bröstet. Om man förstärker ljudet extremt mycket kanske man kan påverka tex vatten?
Jo, du har nog rätt.
Hur som helst verkar det inte råda brist på märkliga projekt, några exempel:
- Laserkanoner för att skjuta ner satelliter
- Delfiner och sjölejon för minröjning och minaptering
- Väderkontroll (OS i moskva)
- Kameleontuniformer
Så "attackvågor" tycker inte jag verkar vara så orimligt...
- Kameleontuniformer
Det törsta problemet du kan aldrig kontrollera en jättevåg tänk om den skulle få för sig att sticka åt ett helt annat håll in över land och döda flera 100 000 människorGribing skrev:Jo, du har nog rätt.
- Kameleontuniformer
Vågor kan väl inte svänga?Luno skrev:Det törsta problemet du kan aldrig kontrollera en jättevåg tänk om den skulle få för sig att sticka åt ett helt annat håll in över land och döda flera 100 000 människorGribing skrev:Jo, du har nog rätt.
- Kameleontuniformer
Vågor kan visst ändra riktning är det grunt och det är ett hinder så självklart ändrar vågen riktningRessel skrev:Vågor kan väl inte svänga?Luno skrev:Det törsta problemet du kan aldrig kontrollera en jättevåg tänk om den skulle få för sig att sticka åt ett helt annat håll in över land och döda flera 100 000 människorGribing skrev:Jo, du har nog rätt.
- Kameleontuniformer
Om det är grunt så reser ju sig bara vågen. Är det ett hinder så slår ju bara vågen mot klippan. Det ser man ju när man är i skärgården, vågorna ändrar ju inte riktning när det är en ö, dom slåt ju upp på den.Luno skrev:
Vågor kan visst ändra riktning är det grunt och det är ett hinder så självklart ändrar vågen riktning
sätt dig i badkaret och lägg handen framför dig och sänd iväg en våg på den så kommer du se att vågen kommer ändra riktning och följa armen inte lika stor som original vågen men fortfarande dödligRessel skrev:Om det är grunt så reser ju sig bara vågen. Är det ett hinder så slår ju bara vågen mot klippan. Det ser man ju när man är i skärgården, vågorna ändrar ju inte riktning när det är en ö, dom slåt ju upp på den.Luno skrev:
Vågor kan visst ändra riktning är det grunt och det är ett hinder så självklart ändrar vågen riktning
du kan titta på http://wcatwc.gov/dartmodel/dartmodel.htm
där har du kartor hur ett par kända tsunami har rört sig och du kan se på flera ställen där mindre delar av den ändrat riktning helt och hållet

där har du kartor hur ett par kända tsunami har rört sig och du kan se på flera ställen där mindre delar av den ändrat riktning helt och hållet