Neferititi hittad??

Diskussioner kring händelser från de första stads-staterna och skrivtecknen till Roms fall.
Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 12 september 2003, 18:30

tenar skrev:Jag blev irriterad på dokumentären. Den kändes i mina ögon väldigt ovetenskaplig den där kvinnan som gick runt och sa "Amazing" hela tiden och som dessutom gjorde en massa tvärsäkra och idealiserande utalanden om hennes personlighet. Det kanske fanns mer bakgrundsfakta. Jag skulle vilja veta mer om hur de kom fram till olika slutsatser för att verkligen kunna tro på det.
Dr. Joanne Fletsher är en kunnig och erfaren Egyptolog, jag litar på henne. Men visst, i programmet var det mycket sentimentalitet och känslor inblandat.

/DK M

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 12 september 2003, 18:31

Luno skrev:Jag som tyvärr missade filmen. vad dog hon av? :)
Man vet ju inte ännu om det verkligen är hon, men om det är så dog hon av ett hugg i sidan, alternativt ett slag mot käken och huvudet

/DK M

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 16 september 2003, 13:55

tryggve skrev:Intressant teori, men väldigt mycket spekualtion i mina ögon.
Men ansiktsrekonstruktionen var ju nästan en spegelbild av statyn...

Om man känner till mumier som man säkerhet är besläktade med henne så kanske man kan göra DNA-profiler. Det är nog det säkraste sättet, men som de sa så måste tekniken utvecklas lite innan man kan göra tillfredsställande tester på så gammalt material...
men ingen vet var hon kom ifrån och ingen vet något om hennes släkt.
det finns ju teorier om att hon är han faraonens syrra.
MvH olle

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 september 2003, 20:04

echo leader one skrev:
tryggve skrev:Intressant teori, men väldigt mycket spekualtion i mina ögon.
Men ansiktsrekonstruktionen var ju nästan en spegelbild av statyn...

Om man känner till mumier som man säkerhet är besläktade med henne så kanske man kan göra DNA-profiler. Det är nog det säkraste sättet, men som de sa så måste tekniken utvecklas lite innan man kan göra tillfredsställande tester på så gammalt material...
men ingen vet var hon kom ifrån och ingen vet något om hennes släkt.
det finns ju teorier om att hon är han faraonens syrra.
MvH olle
Men om hon är släkt med en farao så borde det väl inte vara så svårt att gräva fram DNA för identifiering?
Vad jag har förstått så var det ganska vanligt med giftemål mellan nära släktingar i de olika dynastierna i fortida Egypten, och om tekniken utveklas så borde det vara ganska lätt att bekräfta det.
Men jag vet inte om allt detta är sant förstås.
Är det så att statyn som visades upp "säkert" föreställer Nefretiti?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 21 september 2003, 23:06

tryggve skrev:Men om hon är släkt med en farao så borde det väl inte vara så svårt att gräva fram DNA för identifiering?
Vad jag vet så har man inte hittat Achnatons mumie än, och DNA kan inte bevaras hur länge som helst...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 21 september 2003, 23:26

Durion Annundil skrev:
tryggve skrev:Men om hon är släkt med en farao så borde det väl inte vara så svårt att gräva fram DNA för identifiering?
Vad jag vet så har man inte hittat Achnatons mumie än, och DNA kan inte bevaras hur länge som helst...
DNA kan man utvinna ur vävnad som är flera tusen år och Achenatons mumie har man antagligen hittat (dock inte bekräftat identiteten)

/DK M

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 3 oktober 2003, 00:58

Djinghis Khan skrev:
Durion Annundil skrev:
DNA kan man utvinna ur vävnad som är flera tusen år och Achenatons mumie har man antagligen hittat (dock inte bekräftat identiteten)

/DK M
Japp, inte helt intakt DNA, men tillräckligt för att undersöka släktskap.
Det tror jag man har gjort i flera fall med egyptiska mumier redan.
T ex så har man ju isolerat DNA från mamutar, även om det är viktigt att påpeka att det då inte rör sig om intakt DNA. Bara för att visa sig att DNA kan hålla i ganska många årtusenden.
Ska kolla i min gamla kurslitteratur från genetiken om det, faktiskt.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 5 oktober 2003, 17:28

Bara lite om DNA o mumier
http://www.pbs.org/wnet/pharaohs/secrets3.html

Nu vet jag inte om det är mitokondrie-DNA man använder, men troligen är så det väl det.

testing1
Medlem

Inlägg av testing1 » 12 oktober 2004, 00:29

[/quote]Dr. Joanne Fletsher är en kunnig och erfaren Egyptolog, jag litar på henne. Men visst, i programmet var det mycket sentimentalitet och känslor inblandat. [quote]

Jag har hört att hon är en frilansare. Mumien som man gjorde rekonstruktionen på visade sig vara en man.

Skriv svar