Hitlers Självmord

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Mille1
Medlem

Hitlers Självmord

Inlägg av Mille1 » 11 april 2002, 00:36

Hur hitler tog livet av sig är ju allmänt känt. Men jag undrar om pistolen han sköt sig med. Vad var det för pistol? var det hans egen eller hade han lånat den?

Vad hade hänt med Hitler om Ryssarna hade fått tag i honom?

Någon som vet?

Mille

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 11 april 2002, 01:11

Om jag inte minns fel fick hitler en pistol av någon partikamrat där det skulle stått: "mot bolsevismen" eller "Tysklands försvare"!

Fred
Medlem

Inlägg av Fred » 11 april 2002, 08:20

Om jag inte minns fel var det en Walther mod. PP cal.7.65( dock inte helt säker) :?

Fred.

Användarvisningsbild
Maple
Ny medlem

Inskription

Inlägg av Maple » 11 april 2002, 12:25

Hitler fick vid något tillfälle, möjligtvis 1942, en pistol av mindre modell vilken var silverfärgad med sirlig utsmyckning och pärlemorinläggning i greppet. Inskriptionen löd, med viss reservation "Gegen Rotfront und Reaktion den Führer zum Schütz".

Gåvan skall ha givits av en liten grupp av högre parti- eller SS-tjänstemän. Märke, modell och huruvida detta vapen kan ha använts i bunkern 1945 är öppet för komplettering.

Albert
Medlem

Hitler

Inlägg av Albert » 11 april 2002, 13:10

Vad som hade hänt med Hitler???

Tja det finns väll två alternativ.

1. Han hade blivit misshandlad till döds/ arkebuserad på plats.
2. Han hade blivit gripen av något mer sansade ryssar och ställts inför rätta som alla andra....eller?

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J von B » 11 april 2002, 14:10

Hade ryssarna fått honom hade de absolut inte dödat honom, propaganda vinsten att kunna visa upp en levandes Hitler på Röda torget är enorm. Tänk er filmsnuttar distribuerade över hela världen med en skakandes bruten och sjuk Hitler och starke Stalin som hånskrattar bredvid. Sedan så hade man nog inte släppt iväg honom till Nürnberg hur som helst, då hade de nog hållit en egen rättegång också det i propaganda syfte för att likaså kunna visa upp bilder på en sovjetisk åklagare som läser upp en massa anklagelser och en Hitler som inte får uttala sig.
Sedan så hade de säkert hängt honom.

MVH
/Johan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 april 2002, 15:38

Hej!

Läste för ett par år sen en intressant och spännande skönlitterär bok om Hitlers förmodade flykt. Vad den hette minns jag givetvis inte nu, och den enda sida jag hittade på google.com med namnet på SS-officeren som följde honom var på franska... Kanske någon kan hitta bokens titel eller något annat intressant på sidan?

http://eastenwest.free.fr/?type=articles&ID=41

Jag ska inte avslöja slutet, men Hitler skulle nog inte varit överdrivet entusiastisk för den händelseutvecklingen...rekommenderad läsning trots fantasierna!

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 11 april 2002, 16:50

Vad jag har läst, sa ville inte Hitler bli tagen levande eller kapitulera pga av flera grunder:

I) Han hade sett vad som hade hänt med Mussolini. Han blev upphängd och hans döda kropp blev förnedrad pa alla tänkbara sätt. Han skulle även en gang ha sagt "Att han inte vill sluta sina dagar som en upphängd gris" [Nagon som har det exakta citatet?]

II) Han ville stanna i Berlin och kämpa till det bittra slutet, även om vissa personer i hans omgivning försökte övertala honom att lämmna staden och fortsätta striderna fran Norge (Alperna?), sa länge detta var praktiskt möjligt. Vissa menar att Hitler ville "ga under i den Tyska rikshuvudstaden Berlin, i ett inferno av rök och eld", dvs precis samma "slut" som hjälten i hans älskningsopera "Ragnarök" av Wagner hade haft. (Detta pastar de i filmen "Hitler - Eine Karriäre")

III) Myten Hitler skulle leva kvar. Inget lik. Ingen grav. Bara minnet och namnet Hitler skulle leva vidare i folkets minnen, för att kunna bilda sig en ny myt om honnom under tidens gang. Detta skulle även väcka en viss oro hos segermakterna. Hitler var borta fran makten, men var är han? Död? Har han flytt? Exakt samma situation har nu USA med Osama Bin Laden.

IV) Hitler visste att det var slut med honnom. Ingen fiende skulle lata honom komma levande ifran detta nederlag. Varför sta som en skamsen hund inför en tribunal där straffet redan var spikat fran början?

V) Var fanns det för Hitler att leva vidare för? Nästan alla högre NSDAP-medlemmar eller ansvariga i Tredje Riket stupade under de sista veckorna eller sa tog de självmord.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem

Hitler och Mussolinis död

Inlägg av Hans Rosenberg » 11 april 2002, 17:24

Jag har för mig att jag läst någonstans (kanske på det gamla forumet), att Hitler troligen inte kände till de förnedrande omständigheterna kring Mussolinis död, och att hans beslut att begå självmord och bli kremerad sålunda inte hade med denna att göra.

Jag kan dock minnas fel; kanske tillbakavisades endast att Hitler såg fotona. Eftersom Mussolini dog den 28 april, är sannolikheten liten att de hann framkallas och skickas till det inringade Berlin innan Hitler begick självmord.

Känner någon annan igen resonemanget?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 11 april 2002, 17:59

Hans Rosenberg,

Jag tror att Hitler fick reda pa detta genom andra kanaler. Tex genom de utländska radiostationerna som säkert till och fran var paslagna i bunkern.

Mussolini dog pa lördagskvällen den 28:e april 1945. Hitler dog pa eftermidagen, runt 16.00, mandagen den 30:e april 1945. Tiden var alltsa mycket knapp för att fa reda pa Mussolinis öde!

Vem vet? Kanske visste Hitler inte ens om det?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem

Inlägg av Mr S » 11 april 2002, 21:38

A Wien , jag har för mig att jag känner igen ditt Hitler citat...jag har en bok med bild på Hitler pistol (+ lite info förhoppningsvis) skall ner i källaren och rota fram den- återkommer! Mr S

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 21 september 2003, 15:11

I boken Berlin av Antony Beevor, berättas att Hitler hade gett adjutanterna i uppdrag att elda upp kroppen efter hans död, vilket de också gjorde. Ändå lyckades ryssarna få tag på de förkolnade resterna, vilket de var väldigt glada för.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 21 september 2003, 15:15

Det som jag har tänkt på mycket var Hitler rädd för vad ryssarna skulle göra med han eller var han så högg på medicin att han inte förstod att slutet var nära.
Och frågan är om Hitler var kapabel att ta sitt eget liv. Det är i mott en människas natur att döda sig själv

Hamister
Medlem

Inlägg av Hamister » 21 september 2003, 20:00

Enligt en dokumentär jag såg för några år sedan så kände Hitler till Mussolinis öde. Jag vill minnas att ryska soldater fann en rapport i bunkern som informerat Hitler om Mussolinis död. Jag vill även minnas att Hitler hade gjort anteckningar på pappret.

Någon som känner till sanningshalten i detta? Finns pappret bevarat i de ryska arkiven?

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 september 2003, 10:18

Hur mycket misbrukade, galen var Hitler på slutet?

Ibland käns det som "propaganda", det passar helt utmärkt för både de allierade och efterkrigs-Tyskland att måla upp bilden av en Hitler som en lallande idiot....

Helt klart att Hitler var galen frågan är bara hur mycket.

Skriv svar