Inte mycket men bara så jag har lite koll.
// Schwabegger
Till en början var rösträtten tänkt att gälla för de som är förtjänta av den, de som är värdiga och förmögna att förvalta ett sådant ansvar (de rika,välutbildade och besuttna), men detta har ju utökats till att gälla alla med tiden.Löwe skrev:Rösträtt för alla
Min professor i Statskunskap tog upp hans omvändelse i en föreläsning. Nozick trodde starkt på att välgörenhet och allmän mänsklig godhet skulle kunna kompensera en nattväktarstats ovilja att hjälpa de svaga i samhället. För att testa sina teorier "wallraffade" han genom att ta olika småjobb. På så sätt upptäckte han att många av hans nyliberala teorier inte fungerade i praktiken, samhället blev faktiskt hårdare. Någon fullständig omvändelse var det dock inte frågan om, men han övergav sin tidigare extrema nyliberalism.Gutekrigaren skrev:Hej!
I total avsaknad av källor utan enbart med något så horribelt som hörsägen som grund: Robert Nozick, den extremt nyliberale ideologen, lär ha tagit tillbaka de flesta av sina teorier under sin sista tid i livet. Någon som vet mer? (Han dog förra våren...)
Mvh Petter
Så, är slutsatsen att det behövs en överordnad stat som håller medborgarnas egoism i schack genom regler och förordningar?Örjan skrev:Min professor i Statskunskap tog upp hans omvändelse i en föreläsning. Nozick trodde starkt på att välgörenhet och allmän mänsklig godhet skulle kunna kompensera en nattväktarstats ovilja att hjälpa de svaga i samhället. För att testa sina teorier "wallraffade" han genom att ta olika småjobb. På så sätt upptäckte han att många av hans nyliberala teorier inte fungerade i praktiken, samhället blev faktiskt hårdare. Någon fullständig omvändelse var det dock inte frågan om, men han övergav sin tidigare extrema nyliberalism.Gutekrigaren skrev:Hej!
I total avsaknad av källor utan enbart med något så horribelt som hörsägen som grund: Robert Nozick, den extremt nyliberale ideologen, lär ha tagit tillbaka de flesta av sina teorier under sin sista tid i livet. Någon som vet mer? (Han dog förra våren...)
Mvh Petter
Helt klart. Sossarna och det som sedan skulle bli Folkpartiet samarbetade ju under tidigt 1900-tal eftersom man ville i princip samma saker.Robert_Kropotkin skrev: Socialliberaler är i min mening långt ut på Liberalismens vänsterkant, nästan bortåt socialdemokrati.
Enligt Thomas Hobbes så är det precis så. Läs gärna hans teori om Laviathan. Den går i korthet ut på att staten är ett stort monster, som medborgarna måste ansluta sig till, eftersom avsaknaden av en stat är ännu värre. Hobbes är intresant, om än gammal.Durion Annundil skrev:Så, är slutsatsen att det behövs en överordnad stat som håller medborgarnas egoism i schack genom regler och förordningar?
Några punkter:Löwe skrev:
Några punkter:
Rösträtt för alla
Frihandel, inga tullmurar
Privat ägande
Konstitutionellt styre av staten