Hur spreds kristendom & islam?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 19 september 2003, 15:19

Jag instämmer med Korpens inlägg och det som Lindir tidigare har sagt. Man kan helt enkelt göra generaliseringar av en religion utifrån ett fåtal rader i religionens heliga skrift. Om man ska använda de glasögon som du gjorde i ditt inlägg Zero, så är väl det gamla testamentet minst lika absurt som Koranen???
Nu är det så att många extremister tolkar koranen bokstavligt och använder sig av vissa specifika citat för att rättfärdiga sina handlingar.
Så att man undrar över samband som dessa är väl inte så konstigt?
Dessutom tillämpas Sharialagarna i flera länder och områden.
Och ja vissa delar av Gamla testamentet är absurda. (dock inte lika enligt mig) Jag fattar inte varför du påpekar det för mig då jag inte är en försvarare av den. Märklig retorik du och korpen kommer med. I bibeln
står det si o så då är det ok om det står si o så i koranen?
Skillnaden mellan kristendom och islam är annars att kristna tar NT som sin första lag som står över GT som inte längre gäller.

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 19 september 2003, 15:26

Vill bara påpeka att det även finns en och annan groda i nya testamentet också. Kan exemplifiera om det är någon som är intresserad.

/ Orm

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 19 september 2003, 15:38

Ja, varsågod. Johannes uppenbarelse är märklig, och sen så vissa av Paulus brev.

Användarvisningsbild
Orm
Medlem

Inlägg av Orm » 19 september 2003, 15:59

Exempel på trams i nya testamentet:
1 Kor 11:5 skrev:Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad. En man behöver ju inte ha något på huvudet eftersom han är en avbild och avglans av Gud. Men kvinnan är en avglans av mannen, ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen, och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen. Därför måste kvinnan på huvudet bära ett tecken på sin rätt för änglarnas skull. Och ändå: i Herren kan inte kvinnan tänkas utan mannen och inte heller mannen utan kvinnan. Ty liksom kvinnan har kommit från mannen, så blir också mannen till genom kvinnan, och allt kommer från Gud.
Rom 13:1 skrev:Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda. Därför är det nödvändigt att underordna sig, inte bara för vredens skull utan också i insikt om vad som är riktigt. Det är ju därför ni betalar skatt, ty de styrande är Guds tjänare när de vakar över allt sådant. Ge alla vad ni är skyldiga dem, åt var och en det han skall ha: skatt, tullar, respekt, vördnad.
/ Orm

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 september 2003, 17:42

Zero, om du nu är avigt inställd till Koranen, så föreslår jag att du läser boken. Du kommer säkert att finna en massa saker som är motsägelsefulla. I relativismens namn så gäller det samma för Bibeln. De kristna använder inte enbart NT, utan bygger på GT också. I Baptistkyrkan kan pastorn säga "...Och minns (X) som byggde sitt hus på sand..." Grunden för den kristna tron är underkastelsen inför guds lagar, de Tio Budorden (även om man mest framhäver det kristna kärleksbudskapet nu för tiden).

Som en muslims imam påpekade en gång, så är Sharia tolkningar, och det är möjligt att omtolka dem till moderna förhållanden. Muslimska "fundamentalister" har dock oftast en idé om att "det var bättre förr", varför de är motståndare till omtolkningar.

Faktum kvarstår att religiösa böcker oavsett märke är offer för tolkarens sinne. Man kan rättfärdiga vad som helst bara man läser dem "som djävulen läser Bibeln".

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 19 september 2003, 18:13

Orm - Det du citerade var inte så sensationellt, kan man förvänta sig att
de människor som skrev bibeln för 1900 år sen skulle ha samma syn på jämställdhet som idag?
Inte heller är citaten om att känna överhet mot Gud särskilt märkliga tycker jag. Visst finns det suspekta verser i NT men det där var inte något av det.

Sen så undrar jag varför det inte går att citera koranen med det man
tycker är hatiskt och besynnerligt medan citat från bibeln mottas med
värme t e x av dig Robert_Kropotkin. För korpen läser tydligen GT med
rätt glasögon och nu handlar det heller inte om verser dragna ur sitt sammanhang.

Extremisterna är inte få, i det flesta muslimska länder finns det en ganska
stor grupp som närmast kan likna en folkrörelse som förespråkar "en mer bokstavligt tolkad islam". Det är självklart inte den moderatare islam
som jag är emot. Jag själv har en del tro inom mig som liknar en tro på Gud. Men extremister citerar ofta koranen och även om dom
nu är få så gör dom stor skada tycker jag. De muslimska lagarna sträcker sig långt in på människors privatliv i många länder.

Ja Durion Annundil. Symboliken från GT används flitigt men NTs lagar ersatte de gamla. Tex "Vända andra kinden till" istället för "öga mot öga, tand för tand."

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 20 september 2003, 03:01

Zero skrev:Sen så undrar jag varför det inte går att citera koranen med det man tycker är hatiskt och besynnerligt medan citat från bibeln mottas med värme t e x av dig Robert_Kropotkin. För korpen läser tydligen GT med rätt glasögon och nu handlar det heller inte om verser dragna ur sitt sammanhang.
Naturligtvis blir det lika fel vilken religions texter man än rycker ur sitt sammanhang. Det var väl just det både Korpen och Robert påpekade? Jag tror att du har missuppfattat något i deras inlägg.
Zero skrev: Extremisterna är inte få, i det flesta muslimska länder finns det en ganska stor grupp som närmast kan likna en folkrörelse som förespråkar "en mer bokstavligt tolkad islam". Det är självklart inte den moderatare islam som jag är emot. Jag själv har en del tro inom mig som liknar en tro på Gud. Men extremister citerar ofta koranen och även om dom nu är få så gör dom stor skada tycker jag.
Det stämmer absolut att extremisterna är ganska många (och dessutom ökar sitt inflytande med oroväckande hastighet). Tyvärr är detta ett mönster som går genom hela världen just nu - både bland religiösa i alla religioner, dogmatiskt anti-religiösa, politiska och andra grupper. Desto viktigare blir det att skilja på dessa extremister och de andra (som alltid är betydligt fler), och se till att (de verbala) angreppen träffar dem de är avsedda för och inte generellt träffar hela religioner eller ideologier.
Zero skrev:De muslimska lagarna sträcker sig långt in på människors privatliv i många länder.
Religiösa lagar brukar i allmänhet ha med just människors privatliv att göra (äktenskap, m m). Det utmärkande med just islamisk lagstiftning är väl snarare att den inte bara handlar om detta, utan också har inverkan på själva samhällslivet och det politiska styret.
Zero skrev:Symboliken från GT används flitigt men NTs lagar ersatte de gamla. Tex "Vända andra kinden till" istället för "öga mot öga, tand för tand."
Nej, det stämmer faktiskt inte. NT:s lagar ersätter inte de gamla utan skärper dem. Exemplet du ger innebär att man inte bara ska vara rättvis i utdömandet av straff ("öga för öga, tand för tand" betyder att straffen ska var rättvisa och inte egenmäktiga) utan t o m sträva efter att inte kräva straff alls. Ett tydligare exempel är det som står strax efter, att i stället för GT:s bud "du skall inte begå äktenskapsbrott" så säger Jesus rentav att man har brutit hennes äktenskap (dvs begått äktenskapsbrott) redan genom att se på henne med åtrå. Det är alltså inte ett bud som ersätter ett annat, utan ett bud som bekräftas, skärps och blir ännu mer radikalt.

Läs hela Matt 5 med den inställningen så förstår du vad jag menar. Observera att hela den del av talet som handlar om dessa bud inleds med orden "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla".

Jesus använde det vi nu kallar GT som sin heliga skrift och citerar den ofta, likaså citeras den mycket ofta på andra håll i NT. Det går inte att säga att dess budskap är upphävt (det finns några små kristna grupperingar som i stort sett bortser helt från GT, men de är definivt i minoritet). Däremot tolkas GT på ett annat (eller snarare flera) sätt inom kristna kretsar än i judiska. Men texten erkänner de likafullt som Guds ord.
Senast redigerad av 1 Lindir, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 20 september 2003, 03:30

Robert_Kropotkin skrev:Appropå Kristendomens spridning så använde man sig av en intressant missionsprincip, som jag tyvärr har glömt namnet på. Det gick ut på att man i så stor omfattning som möjligt skulle anpassa kristendomen till den aktuella religionen man vill omvända. Man påvisade likheter i traditioner, högtider etc för att på så sätt vinna ett slags förtroende hos dem som skulle omvändas. Jag vet inte fall Muslimska missionärer använde liknande strategier?
Den inställningen användes i många (främst katolska) missionsfall, men man ska också hålla i minnet att den fått mycket hård kritik från den kyrkliga ledningen i Rom. Rom ville ofta (liksom i allmänhet de protestantiska missionsledningarna) att en renlärig och av främmande kulturinslag ren kristendom skulle spridas.

I många fall har missionärerna själva lärt känna den kultur (och de religioner) som de missionerat i, vägt in vad som inte stör det kristna budskapet, låtit de nyomvända använda sin egen musik, liturgiska kläder och rörelser inspirerade av deras egen kultur, och t o m tillåtit dem att delvis använda sin egen filosofiska begreppsapparat för att bearbeta sin förståelse av det kristna budskapet. Dessa "öppna" sätt att missionera har bl a ofta använts av Jesuitorden (i Kina, Indien, Sydamerika m m) och en del andra ordnar. Ofta har dessa missionärer fått sitt straff ifrån Rom, genom exkommunikationer och annat. Det finns flera fall i modern tid där missionärer utestängts från sin tjänst anklagade för synkretism, för att de försökt ge kristendomen en mindre dogmatisk prägel i andra kulturer. Däremot är det numera accepterat att liturgin (kläder, musik, rörelser m m) får olika prägel i olika kulturer, förutsatt att de nya varianterna är vederbörligen godkända från Roms sida.

Islam har i ännu högre grad påverkats av de nya kulturer den spritts till. Det är i själva verket enorm skillnad mellan de typer av islam som i allmänhet praktiseras i exempelvis Indonesien (även om de arabinfluerade fundamentalistgrupperna fått fotfäste även där) och de olika typer som praktiseras i arabvärlden. Även västerlandet har en egen form av islam, som kännetecknas av anpassning till en modern, humanistisk, vetenskaplig värld. Tyvärr hindras denna typ av islam att blomma av det kraftiga islamhat som dess företrädare möter i västerlandet, och som driver många västerländska muslimer i famnen på mer konservativa, västfientliga grupper. Man kan med fog säga att västerlandets rädsla för islam i sig gör islam mer befogat att vara rädd för ... Annars har västerländskt influerade muslimer tidigare fått stort inflytande i många muslimska länder, och skulle med en fredligare inställning kulturerna emellan kunna utgöra en bro mellan kulturerna.

Buddhismen, den tredje stora världsreligionen, är ännu mer mångskiftande i sina uttryckssätt. Eftersom den inte har någon läroauktoritet, ingen strikt dogmatik och ingen kultur som är alltings mått (som Arabien för islam och Västeuropa för katolsk kristendom) har den av naturliga skäl fått ständigt nya former för varje kultur den nått insteg i. Den västerländska buddhismen är t ex, i jämförelse med annan buddhism, extremt avmytologiserad och saklig, skeptisk och lekmannacentrerad. Dock är västerländsk buddhism inte speciellt likformad, eftersom den i olika grupper grundar sig på helt olika typer av asiatisk buddhism (theravada, zen, tibetansk, osv).

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 21 september 2003, 19:53

Tack Lindir för dina intressanta inlägg. Och givetvis menade jag (och kanske korpen med) såsom du skrev ovan.

Zero skrev:
Sen så undrar jag varför det inte går att citera koranen med det man
tycker är hatiskt och besynnerligt medan citat från bibeln mottas med
värme t e x av dig Robert_Kropotkin. För korpen läser tydligen GT med
rätt glasögon och nu handlar det heller inte om verser dragna ur sitt sammanhang
Citat som citat, det spelar ingen roll fall det är Koranen eller Biblen som säger något konstigt. Jag tyckte du gav en skev bild av saker och ting och ansåg att det berikade debatten om man jämförde med tillexempel Kristendomen.

Mvh

Robert Sköld

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 22 september 2003, 19:08

Dessutom skall man i dessa dagar i min mening passa sig för att svänga sig med termer såsom "extremister". Media missbrukar ofta detta, och jag har sedan 11 september lagt märke till en ökad misstro mot Islam och dess tankar.

Mvh

Robert Sköld

Skriv svar