Leopard II trillat av en bro!!
Leopard II trillat av en bro!!
Kan någon hjälpa mig med dom här bilderna på en leopard som har landat på tacket efter att ha kört över en bro..
Var i Sverige är dom tagna?
Var i Sverige är dom tagna?
- Bilagor
-
- leo1.jpg (69.15 KiB) Visad 4206 gånger
-
- leo2.jpg (57.52 KiB) Visad 4206 gånger
-
- leo3.jpg (46.54 KiB) Visad 4206 gånger
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Det är en Strv 122 som åkt i diket under passage av KB7 på övningsfältet i Skövde för ett antal år sedan.
KB 7 är den ryska bron som läggs av brobv 971 (T-55)
Alla i besättningen överlevde men laddaren satt fastklämd mellan torntaket och bakstycket på kanonen.
Det tog någon timme innan dom lyckades få loss honom.
/Thord
KB 7 är den ryska bron som läggs av brobv 971 (T-55)
Alla i besättningen överlevde men laddaren satt fastklämd mellan torntaket och bakstycket på kanonen.
Det tog någon timme innan dom lyckades få loss honom.
/Thord
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Nej, det är en 122.
Om du tittar på den bilden där man ser tornets framsida så ser du urfasningen för föraren i tornets nederkant.
Jag har även sett bilder från andra vinklar där man ser registreringsnumret och det är en 122:a.
Edit:
På första bilden syns tornlådornas bakkant.
Där sitter det snökryss.
Dessa sitter på frontpansaret på strv 121.
Man ser även på sidoskydden att det är en 122. 121 har annorlunda utformade sidoskydd.
/Thord
Om du tittar på den bilden där man ser tornets framsida så ser du urfasningen för föraren i tornets nederkant.
Jag har även sett bilder från andra vinklar där man ser registreringsnumret och det är en 122:a.
Edit:
På första bilden syns tornlådornas bakkant.
Där sitter det snökryss.
Dessa sitter på frontpansaret på strv 121.
Man ser även på sidoskydden att det är en 122. 121 har annorlunda utformade sidoskydd.
/Thord
Senast redigerad av 1 Thord Wedman, redigerad totalt 17 gånger.
Ja den sen sanerligen ut som en 121a. Fyfan vilket erlände alltså 
Edit: vid en närmare titt på sista bilden så kan man ana en viss lutning på tornets framkant. Och eftersom Thord säger att han sett registreringsnummret på en annan bild så är väl diskussionen avklarad
Edit: vid en närmare titt på sista bilden så kan man ana en viss lutning på tornets framkant. Och eftersom Thord säger att han sett registreringsnummret på en annan bild så är väl diskussionen avklarad
Senast redigerad av 1 Ressel, redigerad totalt 17 gånger.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Hur bärgningen gick till vet jag inte.
Jag vet heller inte vilka skador vagnen fick men så vitt jag vet är den tillbaka i tjänst.
Olyckan berodde på en kombination av dåliga brolägen och undermålig bro.
När man gjorde en kontroll av alla KB7 efter olyckan visade det sig att alla höll inte måttet, kvalitetskontrollen vid fabriken var för dålig.
Det var förbud mot att trafikera bron ett tag efter olyckan men jag kan inte svara på om det förbudet är hävt nu.
/Thord
Jag vet heller inte vilka skador vagnen fick men så vitt jag vet är den tillbaka i tjänst.
Olyckan berodde på en kombination av dåliga brolägen och undermålig bro.
När man gjorde en kontroll av alla KB7 efter olyckan visade det sig att alla höll inte måttet, kvalitetskontrollen vid fabriken var för dålig.
Det var förbud mot att trafikera bron ett tag efter olyckan men jag kan inte svara på om det förbudet är hävt nu.
/Thord