Militär grad?
- Ender Wiggin
- Medlem
Militär grad?
Vilken militär grad har du som hänger på detta forum? Själv är jag löjtnant, dock inte yrkesofficer längre.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Menig.
Men min bäste lumparpolare var PB, dvs blivande sergeant. Och vi hade rätt skoj med en kapten. Beroende på att vi fullständigt sket i att "man inte fick" ha skoj med andra än sin egen grad.
Nåja, hade jag vetat vad jag vet nu hade jag valt att ligga i tio månader och bli GB när inskrivningsnissen frågade hur länge jag ville lumpa... Men sensommarsemester lockade ju också...
Mvh Petter
Men min bäste lumparpolare var PB, dvs blivande sergeant. Och vi hade rätt skoj med en kapten. Beroende på att vi fullständigt sket i att "man inte fick" ha skoj med andra än sin egen grad.
Nåja, hade jag vetat vad jag vet nu hade jag valt att ligga i tio månader och bli GB när inskrivningsnissen frågade hur länge jag ville lumpa... Men sensommarsemester lockade ju också...
Mvh Petter
- Fk_JohanAc
- Medlem
- Kontakt:
Befäl...
Hejsan!
Ja du det är lite olika :p....
I fredstid är jag Vpl Fänrik i det ordinarie försvaret, samt Fänrik i Hemvärnet.
I händelse av krig degraderas man till Sergeant!
Mvh
Johan
I fredstid är jag Vpl Fänrik i det ordinarie försvaret, samt Fänrik i Hemvärnet.
Mvh
Johan
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Fk_JohanAc
- Medlem
- Kontakt:
Hej Korsriddaren!Hur kan man vara vpl Fänrik? Ska man inte gå officersutbildning på 2 år för att bli det?
Nej...Vpl som står för värnpliktig fänrik får den som genom gått Kompanibefälsutbildning (Arméns 15 månader GU).
Däremot för att få graden Fänrik som yrkesofficer kräver utbildning på SS(StridsSkola)
Mvh
Fk Johan
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Kapten_Gars
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
Re: Befäl...
Då är det väl bara att hoppas på fred då!Fk_JohanAc skrev:Hejsan!
Mvh
Johan
Gå med i hemvärnet och lär dig skjuta och träffa nya vänner!Kapten_Gars skrev:Numera vid hemvärnets pga förbands nedläggningar.
Om jag gör lumpen så kan jag nästan lova er att jag bli menig. Eller vem vet? "General Borenberg" låter ganska fint endå...