WWI - Stilla Havet

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Pirre
Medlem
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

WWI - Stilla Havet

Inlägg av Pirre » 15 september 2003, 21:15

Nyligen diskuterades i en mycket intressant och informativ tråd stridigheterna i Afrika under första världskriget. Efter att ha läst denna tråd blev jag nyfiken på om det även förekom liknande strider i Stilla Havet - både centralmakterna och ententen hade som bekant kolonier där. Eller hur fortlöpte kriget på denna front - slukades de tyska besittningarna snabbt och smärtfritt av engelsmän och fransmän?

Mycket tacksam för svar,

Pirre

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 september 2003, 21:21

Jag är inte insatt i den delen av ww1, men de tyska kolonierna erövrades av Japan, USA och Australien (som då var ett brittiskt dominion).

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 16 september 2003, 10:45

De tyska Stilla Havskolonierna avträddes sedan på basis av de factokontroll 1919. Japan kom att överta det mesta av småöarna och mandaten i Kina. Östra Nya Guinea övertogs av Australien medan Samoa blev amerikanskt.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 19 september 2003, 16:28

Så vitt jag vet, gav väl tyskarna bort ögrupperna utan strid i samband med Versaillesfreden 1919?
:o Rätt synd, det hade varit coolt om det hade hetat Bismarckarkipelagen, istället för Tuvalu...

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 september 2003, 17:50

Löwe skrev:Så vitt jag vet, gav väl tyskarna bort ögrupperna utan strid i samband med Versaillesfreden 1919?
:o Rätt synd, det hade varit coolt om det hade hetat Bismarckarkipelagen, istället för Tuvalu...
Som sagt:
Mathias Forsberg skrev:De tyska Stilla Havskolonierna avträddes sedan på basis av de factokontroll 1919.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 17 augusti 2004, 22:57

De tyska kolonierna i stilla havet blev som sagts snabbt tagna av Entenenmakterna. Inte så mycket landstrid blev det.

Här är lite om om tyska flottans aktiviteter i stilla havet:

Den tyska flottan valde att lämna västra stilla havet när Japan gick med britterna i kriget mot dem. En jakt på tyska flottan började.
Royal navy hade, tillsammans med Japanerna, letat efter den tyska flotta (East Asiatic commerce-raiding squadron) ledd av amiral Spee i månader utan framgång.

Tyskarna hade flyttat till ett nytt område, sydamerikanska kusten där man störde handel etc.
Britterna lyckades dock äntligen snappa upp ett tysk radiomeddelande i oktober 1914 som avslöjade de tyska planerna att attackera de viktiga sjöhandellederna vid västra Sydamerikanska kusten. Jobbet att stoppa tyskarna gick till amiral Cradock och hans västindiska squadron (West Indies Squadron).

Det blev två slag mellan engelska och tyska sjökrafter vid Sydamerika.
Karta http://www.firstworldwar.com/maps/graph ... (1600).jpg

Vid Chiles kust 1 november 1914 och vid Facklandsöarna 8 december 1914. Vid slaget 8 december förstördes alla tyska fartyg utom ett, Dresden. Dresden klarade sig undan men tre månader senare gav dess kapten upp vid Juan Fernandezöarna den 14 mars. Han lät spränga sitt skepp efter att ha evakuerat det.

Mvh Marcus

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 augusti 2004, 13:38

Löwe skrev:Så vitt jag vet, gav väl tyskarna bort ögrupperna utan strid i samband med Versaillesfreden 1919?
Jomen det kallades väl för Bismarck-arkepelagen långt in i modern tid. En intressant aspekt är att tyska flottan långt före 1914 tycks ha gjort utomordentliga sjömätningar av många gömställen och kryphål i Stilla Havet 'för framtida bruk'. Ett 'bruk' som stod deras hjälpkryssare till buds under 2:a VK då tyskarna inte sällan förbluffade japanerna - tyskarna visste mera om detta än den Kejserliga Japanska Flottan,

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem

Inlägg av Rancid » 27 augusti 2004, 15:11

Det heter väl fortfarande Bismarckarkipelagen i alla fall i de atlas jag sett nyligen. Tuvalu är det "nya" namnet på Ellis Islands som ligger en bra bit längre österut i Stilla Havet.
Bismarckarkipelagen tillhör numer Papua-Nya Guinea och på den största ön Bougainville utspelades en bortglömd men blodig konflikt mellan regeringsstyrkor och rebeller 1989-98 som kostade 20 000 liv.

När det gäller Bismarckarkipelagen under första världskriget så intog Australienska trupper kort efter krigsutbrottet tyskarnas administrativa center Rabaul och därmed också kontrollen över hela arkipelagen. Om det skedde utan helt utan strid vet jag inte.

Krusse
Medlem

Inlägg av Krusse » 28 augusti 2004, 12:35

Den tyska flottan hade 1914 en kryssareskader i Kinesiska sjön under befäl av amiral von Spee. Denne sökte sig under hösten 1914 hemåt via den sydamerikanska västkusten, där han 1 november nedkämpade en svagare brittisk eskader vid Coronel. Med ett hastigt uppbåd av slagkryssare kunde britterna 8 december infånga Spee vid Falklandsöarna och den tyska eskadern oskadliggjordes.

Denna operation sammanfaller väl med tyskarnas övergång till bomullskrut. Då operationen inleddes rådde brist på fosfat i Tyskland varför en eskader sändes till Chiles fosfatfyndigheter. Som genom ett trollslag lyckade tyskarna under tiden framställa stora kvantiterer bomullskrut och blev inte längre så beroende av importerat fosfat. Därför fick von Spee order att bege sig hem

Skriv svar