Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Snygg båt/bild

Inlägg av Ori » 26 maj 2002, 19:10

Jag kan inte låta bli att kommentera den senaste båt-bilden, som ni kanske förstår :)

Bilden har en lite dyster stämning, och har ett mycket snyggt ljus (den håller sig på rätt sida om det banala, men gränsar till det). Båten tycker jag stämmer bättre med min (personliga) bild av alv-båtar.

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

...

Inlägg av Fasans Lord » 26 maj 2002, 19:17

Är inte din avatar en del av den där bilden, Ori?

Snygg bild, med snyggt ljus och lagom sorglig stämning.
Håller med NS om likheten med Vasa, alvskeppen ska se äldre ut.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Precis !

Inlägg av Ori » 26 maj 2002, 22:47

Fasans Lord skrev:
Är inte din avatar en del av den där bilden, Ori?
Det är därför jag inte kunde låta bli att säga något ! 8O

Eftersom min bild av alv-skepp inte alls stämmer med de flesta andras här, blir jag lite nyfiken på varför ?
Finns det någon beskrivning som jag har missat ?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 27 maj 2002, 00:41

När jag tänker på alvbåtarna tänker jag på två olika klasser:

Klass 1 "Krigsfartygen": Liknar de romerska gallärerna (Se Asterix och Britterna), stora segelfartyg med åror.

Klass 2 "All-skeppen": Påminner starkt om vikingarnas långbåtar, då med istället för drak-skulpturer i fören så kanske svanar eller något.

Ett tillägg också i Vasa-debatten: I aktern (det är väl bak på båten) så ser man en figur som verkar vara målad på glas...är det bara jag eller ser det ut som jungfru Maria från vilket kyrkofönster som helst?

Följande bild av käre gamle Teddan visar hur mina "all-skepp" ser ut (stryk dock dom extremt fula och opassande vingarna...lägg också märket till att Nasmith är kung av landskapsmåleri..

Bild

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 27 maj 2002, 09:33

En av mina favoriter, vi har dock haft den tidigare.......

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Alvskepp igen

Inlägg av Ori » 27 maj 2002, 13:49

För att återvända till bilden av Darrell Sweets med alvskeppet:
Nån som vet vad runorna på alv-skeppets segel betyder ?
Jag får det till ungefär ilwin, vilket gissningsvis kan betyda alver ? :?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 27 maj 2002, 15:54

Äntligen sida 24 :monkee:

Runorna betyder:Silver-svanen, okej jag har ingen aning, bra fråga sådana behöver vi för att hålla kvalite dvs tvärtemot detta inlägg :oops:

kalimak
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 6 april 2002, 14:51

Inlägg av kalimak » 27 maj 2002, 16:10

Okej, personerna på denna bild är ganska konstiga, men jag gillar den ändå. Fråga mig inte varför. Iallafall passar den som fin motvikt mot alla hötorgsaktiga teddan-bilder :D Gissningsvis föreställer den Bilbo, Gandalf o Frodo som ställt upp för fotografen. Frodo har tom fått låna en jättefin peruk dagen till ära.. men jag gillar den ändå!
Bild

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 27 maj 2002, 18:42

Merry och Pippin verkar ta sej en tupplur :mrgreen:

kalimak
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 6 april 2002, 14:51

Inlägg av kalimak » 27 maj 2002, 19:46

shit, det har du rätt i.. vilka är miffona på marken? trodde först att det var några ondingar dom hade slaktat, men det ser ju ut som bilbos tvillingbror :? hmm?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 27 maj 2002, 21:17

Det finns väl inget ställe där dom dödar fiender där Gandalf, Bilbo och Frodo är samlade? Men det var ironiskt dom ser ganska döda ut, en skjöld liger ju slängd på marken.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 27 maj 2002, 22:35

Gillade den. Ger ett lite "fornnordiskt" intryck på nåt sätt... fråga mig inte varför!

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 28 maj 2002, 09:02

Jag får runorna till ELWE_ Den sista bokstaven ska förmodligen vara N, fast det borde sticka upp en liten pinne i mitten av Y-klykan då...

Alltså ELWEN, troligen skulle det vara ELVEN, men eftersom runalfabetet inte har något V blev det W istället.

Jag utgick förresten från Daerons alfabet, om du undrar...

:mrgreen:


Om jag inte vetat bättre skulle jag ha sagt att den senaste bilden föreställde Theoden och Ghan Buri Ghan

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Segeltext

Inlägg av Ori » 28 maj 2002, 14:35

*P* skrev:
Jag får runorna till ELWE_ Den sista bokstaven ska förmodligen vara N, fast det borde sticka upp en liten pinne i mitten av Y-klykan då...

Alltså ELWEN, troligen skulle det vara ELVEN, men eftersom runalfabetet inte har något V blev det W istället.

Jag utgick förresten från Daerons alfabet, om du undrar...
Jag fick mitt ilwin ifrån avsnittet "later Noldorin" i dokumentation till Cirth-fonterna som Daniel Steven Smith har gjort. Där står att den sista runan saknar det övre mitt-strecket i senare varianter. Den första runan kan vara i eller y. Möjliga varianter är isåfall: ilwin ylwyn ylwin ilwyn.

Är inte yn plural-ändelse i något alv-språk ?
Då stämmer det kanske rätt bra med ilwyn ?

Sen är ju frågan; varför skriva alver på sitt segel ? :wink:

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 28 maj 2002, 15:23

-yn är pluraländelse i första person plural (futurum), och dessutom i Presens(minns inte om de t var första person där också), men orden du föreslår stämme vad jag vet inte överens med vare sig något sindarinskt eller quen(ianskt?) ord för alv.

Frågar du mig tror jag att konstnären helt enkelt försökte skriva det engelska ordet ELVEN med hjälp av Cirth-runor och inte alls brydde sig om alvspråken.

Sedan kan man ju som sagt fråga sig varför alverna skulle skriva ALVER på sitt segel...

Skriv svar