submercible tank

Skriv svar
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

submercible tank

Inlägg av Panzerschreck » 9 september 2003, 19:01

[flyttat från tråden "Bästa stridsvagnen"]

Lite off topic, men jag tyckte inte det var värt att göra en ny tråd.

Använde sig några länder sig av "submercible tank", på något större skala, dvs mer än prototyp stadiet. Om så vad kan jag hetta information om dessa enheter.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 9 september 2003, 19:13

Vad innebär en "submercible tank"?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 9 september 2003, 19:26

Ressel skrev:Vad innebär en "submercible tank"?
Jag tror att han menar submersible, dvs en stridsvagn som kan gå under vattnet.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 9 september 2003, 19:28

Tanks som Leopard och t-80 kan köras på botten av en flod helt under vattnet. Tanken får luft genom en stor "skorsten" befälhavaren sitter uppe i denna skorstenen, som kan vara ganska lång. Tror att ryssarna använde dessa skorstenar för att "vada" genom 6 meter djupt vatten.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 9 september 2003, 19:30

Tyskarna byggde enligt uppgift ca 170 ex av "Tauchpanzer III" sommaren 1940.
Magnus

Bild

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 9 september 2003, 19:32

Men inte fanns det sånt under WWII.. en stridsvagn måste va väldigt bra byggd för att inte släppa in vatten i svetsfogarna och en nitad tank är inte ens att tänka på.
Så måste man lösa problemen hur man ska täcka över luftintaget ovanför motorn som bara bestod av ett galler på många stridsvagnar under WWII

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 9 september 2003, 19:39

Tja jag skulle kunna tänka mig att det fanns någon form av tätningsmassa redan då för att täta fogar mm.
Sen hade amerikaner och engelsmän sin lösning på problemet;
Bild

Bild

Sk. Duplex Drive. Det fanns fler lösningar på vattenpassageproblemet. Ska se om jag hittar nåt mer.
Magnus

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 9 september 2003, 19:43

Björn E skrev:Jag tror att han menar submersible, dvs en stridsvagn som kan gå under vattnet.
Körde dom på botten eller flöt dom? Dom flöt väl för om dom körde på botten så skulle dom ju gått inte i en sten lite då och då och fastnat. Inte kul.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 9 september 2003, 19:44

Tyskarna hade en intressant lösning på problemet för Pz.kpfw. 38(t)
sär väldigt konstigt ut men det funkade antagligen med så praktiskt kan det inte va

Bild

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 9 september 2003, 19:53

Panzerkampfwagen III als Tauchpanzer

Other designation: Tauchpanzer III
Type: Submersible battle tank

168 converted from July to October 1940.
Data as for Pz Kpfw III Ausf F (3,7 cm) and (5 cm), Pz Kpfw Ausf G and Ausf H, and gr Pz Bef Wg.

History:
The Tauchpanzer was developed in mid-1940 for the proposed invasion of England (Sea Lion). The Pz Kpfw III were modified and provided with a submersion kit. Air intakes were fitted with locking covers and the exhaust was fitted with non-return valves. The cupola, gun mantlet and hull MG were sealed with waterproof fabric covers. An inflatable rubber tube surrounded the turret ring. While submerged, the tank drew air through a pipe from a float carrying a snorkel device and radio antenna which remained on the surface. A gyro-compass was used for underwater navigation. The Tauchpanzer could operate in depths up to 15 metres. A vessel with a hinged ramp was used to disembark the Tauchpanzer at a suitable distance from the shore. With the cancellation of 'Sea Lion', the Tauchpanzer were no longer required in quite the same form. At Milowitz near Prague, in the spring of 1941, most of the tanks were modified to make them suitable for river crossing, with a fixed snorkel pipe attached trough the commander's cupola.

Combat service:
From July 1940, four sections of volunteers from existing panzer regiments were trained on the island of Sylt, and the Tauchpanzer were to be ready for operations at Putlos by 10 August. In mid October, three of these sections were attached to the 18th Panzer Division, and the remainder went to the 6th Panzer Regiment of the 3rd Panzer Division. On 22 June 1941, the Tauchpanzer of the 18th Panzer Division crossed the River Bug at Patulin.
Källa:
Encyclopedia of German Tanks of World War Two av Peter Chamberlain och Hilary Doyle

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 9 september 2003, 19:55

SuperPalle skrev:
Björn E skrev:Jag tror att han menar submersible, dvs en stridsvagn som kan gå under vattnet.
Körde dom på botten eller flöt dom? Dom flöt väl för om dom körde på botten så skulle dom ju gått inte i en sten lite då och då och fastnat. Inte kul.
De körde på botten. De var till för att ge understöd åt landstigande infanteri som landsteg på sandstränder.

Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cicero » 9 september 2003, 20:02

Däremot, vagnar som var utrustade med flytbälgar typ Duplex Drive var tänkta att flyta och det gick nog inte att använda dem vid för hårt väder.
Här en brittisk Valentinevagn:

Bild

Visst påminner det lite om ett badkar. Lite halväckligt om en våg skulle slå in över kanten.
Magnus

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 10 september 2003, 09:50

Amerikanarna byggde vidare på sina LVT-4, och skapade ett fordon som väl snarast användes som understöd för infanteriet vid landstigningar, knappast som "stridsvagn" i egentlig mening. LVT-5 var beväpnad med en 75mm haubits i ett öppet kanontorn, där det tidigare varit plats för infanteriet. Tyvärr har jag inga jpg bilder på detta, men kolla in http://www.ebroadcast.com.au/ecars/Mil/LVT/LVT.html

Användarvisningsbild
ScreamingStuka
Ny medlem

Inlägg av ScreamingStuka » 10 september 2003, 19:44

Under landstigningen i Normandie användes ett par Amfibie-Shermans.

Det var en upblåsbar segelduk som användes, väl i vattnet så var kanontornet i höjd med vattenytan och kanten på segelduken var en meter ovanför vattenytan. Men Duplexdriven gjorde Shermanen drygt 7km/h med sina båda propellrar (därav duplex i duplexdrive...), styrningen skedde genom att man hade olika hastigheter på de båda propellrarna.

Fast om jag inte kommer ihåg aldeles galet så kapsejsade mertalet av dom på grund av den höga sjön.

Isbear
Medlem

Inlägg av Isbear » 12 september 2003, 02:21

Jag har hört/läst någonstans att alla sherman som hade "amfibie utrustning" sjönk under landstigningen i normandie, men jag tror att alla i
besättningarna klarade sig.

Skriv svar