Vem är den sanna hjälten i Lord of the Rings?
Vem är den sanna hjälten i Lord of the Rings?
Tänkte fira dessa sista sommardagar med en lite omröstning... Vem är egentligen den "sanna hjälten" i Tolkiens epos? Rösta på nu, gott folk!
Och kom gärna med motiveringar...
Och kom gärna med motiveringar...
Måste hålla med Aldarion. Står det också inte i Silmarillion nånting om att Saurons föll i första hand genom Mithrandirs kloka råd och vaksamhet.
Men då måste man fråga sig hur man definierar hjälte? Att någon gör det det var tänkt de skulle göra?
Men då måste man fråga sig hur man definierar hjälte? Att någon gör det det var tänkt de skulle göra?
Senast redigerad av 1 Charon, redigerad totalt 9 gånger.
Jag definerar hjälte i detta fallet den som bidrog mest till Saurons fall.Charon skrev:I och för sig står det i Silmarilion att
Måste hålla med Aldarion. Står det också inte i Silmarillion nånting om att Saurons föll i första hand genom Mithrandirs kloka råd och vaksamhet.
Min hjälte är lätt Sam. Frodo hade inte kommit långt utan Sam. San hjälper han hela vägen. Om Frodo hade gått ensam från Boromirs dödsplats så skulle snart ringen vara tillbaka hos Sauron å ett nytt stort mörker skulle falla över världen. Sam räddar ju även Frodo från cirith Ungol. Å den störtsa uppgiften i Tolkiens Trilogi är ju ändå att förstöra ringen. Det är ju det berättelsen bl a går ut på. Iofs hade kanske Gandalf klarat det lika bra som Sam men nu är det ju Sam som utför dessa bragder. Då därför är det min hjälte.
Gandalf är den som enligt mig gör allting möjligt. Det är med honom allt startade när han drog med Bilbo för att ta hand om Smaug. Gandalf är liksom häftmassan som håller allt tillsammans, han sporrar midgårds fria varelser till att alla arbeta mot Sauron. Han oskadliggör Saruman och förhindrar det tvåfrontskrig som tillslut skulle slukat även Gondor. Han stoppar självaste Witchking of Angmar från att träda in i Minas Tirith.
Men vem ger iväg på Skuggfaxe för att leta rätt på Erkenbrand och hans nissar för att anfalla orcherna i ryggen vid Helm's Deep? Jo, Gandalf. Hade inte Erkenbrand och Gandalf kommit skulle Théoden och hans utbrytande soldater från Hornborgen drunknat som råttor i ett stormande hav av orcher.gjabben skrev:Men de e ju faktiskt enterna och krigarna vid helms deep som gör det mesta arbetet med hotet från Saruman.
Och likväl så tog Gandalf sig tid att besöka Lavskägge innan han letade rätt på Aragorn, Gimli och Legolas. Lavskägge tycks inte bry sig nämnvärt om att Gandalf fallit ner från bron över Khazad-Dum när Merry och Pippin berättar det. Jag tror nog att Gandalf har ett litet finger med i spelet när det gäller att dra igång enterna.
Saruman trodde inte på att enterna skulle reagera (som dom alltid annars gjort) på hans krig mot Rohan och i tron av att han var ohotad så tömde han nästan Isengård på soldater och skickade dom för att slås i Rohan. Suprise, suprise säger jag när ett gäng griniga enter bankar på dörren...