Vem är den sanna hjälten i Lord of the Rings?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.

Vem är hjälten?

Frodo
6
12%
Sam
14
27%
Aragorn
8
16%
Gandalf
14
27%
Gollum
5
10%
Éowyn
1
2%
Faramir
1
2%
Lavskägge
1
2%
Théoden
0
Inga röster
Någon helt annan...
1
2%

Antal röster: 51

Danne
Medlem

Vem är den sanna hjälten i Lord of the Rings?

Inlägg av Danne » 8 september 2003, 17:55

Tänkte fira dessa sista sommardagar med en lite omröstning... Vem är egentligen den "sanna hjälten" i Tolkiens epos? Rösta på nu, gott folk!

Och kom gärna med motiveringar...

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 8 september 2003, 19:06

Jag säger Gandalf. Den enda av Istari som gjorde det som var tänkt att dom skulle göra, och han gjorde det väl.

Charon
Ny medlem

Inlägg av Charon » 8 september 2003, 21:37

Måste hålla med Aldarion. Står det också inte i Silmarillion nånting om att Saurons föll i första hand genom Mithrandirs kloka råd och vaksamhet.

Men då måste man fråga sig hur man definierar hjälte? Att någon gör det det var tänkt de skulle göra?
Senast redigerad av 1 Charon, redigerad totalt 9 gånger.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 8 september 2003, 21:52

Charon skrev:I och för sig står det i Silmarilion att

Måste hålla med Aldarion. Står det också inte i Silmarillion nånting om att Saurons föll i första hand genom Mithrandirs kloka råd och vaksamhet.

Men då måste man fråga sig hur man definierar hjälte? Att någon gör det det var tänkt de skulle göra?
Jag definerar hjälte i detta fallet den som bidrog mest till Saurons fall.

Användarvisningsbild
Gustav_A
Medlem

Inlägg av Gustav_A » 9 september 2003, 12:32

Självklart är Gollum den störste hjälten. Det var ju han som SPOILER förstörde ringen. Fast det går ju också att se saken på andra sätt. :wink:

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 9 september 2003, 15:45

Min hjälte är lätt Sam. Frodo hade inte kommit långt utan Sam. San hjälper han hela vägen. Om Frodo hade gått ensam från Boromirs dödsplats så skulle snart ringen vara tillbaka hos Sauron å ett nytt stort mörker skulle falla över världen. Sam räddar ju även Frodo från cirith Ungol. Å den störtsa uppgiften i Tolkiens Trilogi är ju ändå att förstöra ringen. Det är ju det berättelsen bl a går ut på. Iofs hade kanske Gandalf klarat det lika bra som Sam men nu är det ju Sam som utför dessa bragder. Då därför är det min hjälte.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 9 september 2003, 15:51

gjabben, du stal orden ur min mun. :D
Sam är den sanna hjälten, Frodo hade inte kommit långt utan honom.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 9 september 2003, 15:52

Gandalf är den som enligt mig gör allting möjligt. Det är med honom allt startade när han drog med Bilbo för att ta hand om Smaug. Gandalf är liksom häftmassan som håller allt tillsammans, han sporrar midgårds fria varelser till att alla arbeta mot Sauron. Han oskadliggör Saruman och förhindrar det tvåfrontskrig som tillslut skulle slukat även Gondor. Han stoppar självaste Witchking of Angmar från att träda in i Minas Tirith.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 9 september 2003, 15:56

Jo , de e klart. Gandalf betraktas ju såklart som en "riktig" hjälte men jag valde att lägga en röst på Sam nu eftersom så många röstat på Gandalf.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 9 september 2003, 15:56

Men de e ju faktiskt enterna och krigarna vid helms deep som gör det mesta arbetet med hotet från Saruman.

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 9 september 2003, 15:58

Frodo, den nisse som har ringen.....

//Martin

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 9 september 2003, 16:00

Om ni frågar mig så är Frodo inte en riktig hjälte. Han är mycket stark som klarar av bördan men det krävdes att Gollum å Sam var med honom.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 9 september 2003, 16:07

gjabben skrev:Men de e ju faktiskt enterna och krigarna vid helms deep som gör det mesta arbetet med hotet från Saruman.
Men vem ger iväg på Skuggfaxe för att leta rätt på Erkenbrand och hans nissar för att anfalla orcherna i ryggen vid Helm's Deep? Jo, Gandalf. Hade inte Erkenbrand och Gandalf kommit skulle Théoden och hans utbrytande soldater från Hornborgen drunknat som råttor i ett stormande hav av orcher.

Och likväl så tog Gandalf sig tid att besöka Lavskägge innan han letade rätt på Aragorn, Gimli och Legolas. Lavskägge tycks inte bry sig nämnvärt om att Gandalf fallit ner från bron över Khazad-Dum när Merry och Pippin berättar det. Jag tror nog att Gandalf har ett litet finger med i spelet när det gäller att dra igång enterna.

Saruman trodde inte på att enterna skulle reagera (som dom alltid annars gjort) på hans krig mot Rohan och i tron av att han var ohotad så tömde han nästan Isengård på soldater och skickade dom för att slås i Rohan. Suprise, suprise säger jag när ett gäng griniga enter bankar på dörren...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 9 september 2003, 17:51

Intressant diskussion, precis vad jag hoppades på.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 9 september 2003, 18:43

Dom är ju hjältar hela bunten, Gandalf har ju dock gjort så mycket mer än dom andra. Utan hans åtaganden hade det varit ute med dom andra.

Skriv svar