Durion Annundil skrev:Okej då. Om USA plötsligt fick en teknisk och materiell överlägsenhet på det viset (med kineserna utan pansar- och flygvapen) så skulle de självklart gjort processen kort med kinesernas reguljära styrka. Och sedan fått slagits mot guerillaförband antagligen. Det kan jag inte förneka.
Jag antog att du insinuerade att amerikanska reguljära arméförband skulle vara bättre än kinesiska reguljära arméförband i en "fair fight", vilket det var, men hölls tillbaka av politiska skäl... Eller hur det nu var. Now I´m confused...
Det är jag som uttrykte mig otydligt och inte skilde på de olika scenariona. Det är alltså min åsikt att i koreakriget så kunde USA efter 1951 ha brutit igenom de kinesiska linjerna med hjälp av sin materiella överlägsenhet (i flyg osv.),
men att krigets impopularitet hemma förhindrade det (samt att det antagligen skulle bli storkrig mellan USA och Kina).
Det är också min åsikt att USA skulle kunna besegra Kinas reguljära krigsmakt och ockupera östra delen av landet vid denna tidpunkt, om t ex koreakriget inte brutit ut och Kinas planerade invasion av Taiwan lett till krig med USA.
Någon "fair fight" har det väl aldrig handlat om i krig - USA var helt enkelt militärt starkare än Kina (trots kinesernas överlägset fler soldater) vid denna tidpunkt, precis som Japan var på 30- och 40-talet.