SS-Standartenfuhrer Albert Frey död 1. September 2003
SS-Standartenfuhrer Albert Frey död 1. September 2003
Den 1. September 2003 dog den föredetta SS-Standartenfuhrer Albert Frey. Albert Frey var bärare av både Riddarkorset (3. mars 1943) samt Eklöven (20. december 1943) och var i slutet av kriget Kommendör över SS-PanzerGrenadier Regiment 1 som ingick i SS-Panzerdivision Leibstandarte...
Albert Frey föddes den 16. Februari 1913 och dog 1. September 2003, 90 år gammal..
Hans ära hette Trohet!
/PK
Albert Frey föddes den 16. Februari 1913 och dog 1. September 2003, 90 år gammal..
Hans ära hette Trohet!
/PK
Senast redigerad av 1 PK, redigerad totalt 4 gånger.
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Schwalbe skrev:Thorbjörn, nu tycker jag att du är lite löjlig. Han bara berättar vad en krigsveteran gjorde, samt citerade en devis....
Inte för att jag vill skapa något tjafs om det här, men, om man citerar använder man väl citatstecken? Då han inte gjorde det så tolkar jag åtminstone det som att snubben som skrev tråden själv menar vad som skrivs. Att ens nämna ordet "ära" i samma textstycke med "SS" är ju ett stort skämt imho.
Stämmer inte riktigt, "meine" betyder "min" och inte "hans" som PK skrev.Schwalbe skrev:Ja jag är ju iofs inte moderator här, men han har enbart använt sej av en direktöversättning av "meine ehre heisst treue". Om ni vill tolka det som ett nazisitiskt uttalande så är det ju upp till er.
PK skrev:Hans ära hette Trohet!
/PK
Ok jag vet-direktöversättning var väl att ta i. Men jag hoppas att andemeningen gick fram.Protiwa skrev:Stämmer inte riktigt, "meine" betyder "min" och inte "hans" som PK skrev.Schwalbe skrev:Ja jag är ju iofs inte moderator här, men han har enbart använt sej av en direktöversättning av "meine ehre heisst treue". Om ni vill tolka det som ett nazisitiskt uttalande så är det ju upp till er.
PK skrev:Hans ära hette Trohet!
/PK
Tja, för egen del så tyckte jag att det osade brunskjorta, men alla har ju rätt till sin egen politiska uppfattning.
Sen var det en intressant notis om SS soldaten. det ger lite eftertanke att tiden rinner ut för veteranerna från vk2 och snart är dom alla borta, lite vemodigt är det.
Kom och tänka på en bild med några gamlingar från vk1, medaljbehängda och i rullstol som högtidlighöll minnet av något fältslag från västfronten, kan inte minnas vilket. Det gav verkligen innebörd åt utrycket historiens vingslag.
Sen var det en intressant notis om SS soldaten. det ger lite eftertanke att tiden rinner ut för veteranerna från vk2 och snart är dom alla borta, lite vemodigt är det.
Kom och tänka på en bild med några gamlingar från vk1, medaljbehängda och i rullstol som högtidlighöll minnet av något fältslag från västfronten, kan inte minnas vilket. Det gav verkligen innebörd åt utrycket historiens vingslag.
Re: SS-Standartenfuhrer Albert Frey död 1. September 2003
Vad är poängen med det här? Är Albert Frey känd för något speciellt som gör hans död intressant för andra än hans närmsta familj?PK skrev:Den 1. September 2003 dog den föredetta SS-Standartenfuhrer Albert Frey. Albert Frey var bärare av både Riddarkorset (3. mars 1943) samt Eklöven (20. december 1943) och var i slutet av kriget Kommendör över SS-PanzerRegiment 1 som ingick i SS-Panzerdivision Leibstandarte...
Hans ära hette Trohet!
/PK
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Re: SS-Standartenfuhrer Albert Frey död 1. September 2003
Finns faktist folk som är intresserade av detta, särskilt när du gick in i den här tråden och kollade.Rancid skrev:Vad är poängen med det här? Är Albert Frey känd för något speciellt som gör hans död intressant för andra än hans närmsta familj?PK skrev:Den 1. September 2003 dog den föredetta SS-Standartenfuhrer Albert Frey. Albert Frey var bärare av både Riddarkorset (3. mars 1943) samt Eklöven (20. december 1943) och var i slutet av kriget Kommendör över SS-PanzerRegiment 1 som ingick i SS-Panzerdivision Leibstandarte...
Hans ära hette Trohet!
/PK
/Anno
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Det var inte ett citat när jag kommenterade att jag inte gillar dessa sk dödsrunor av naziofficerare. Tycker att det bara berör hans närmaste släkt och vänner.
Och varför dyker de upp hela tiden, det är en ganska intressant fråga. Jag vet att de publiceras i div veterangruppers tidningar och det tycker jag är bra. Men de publiceras också i extremhögerpress och det finner jag osmakligt.
Thorbjörn
Och varför dyker de upp hela tiden, det är en ganska intressant fråga. Jag vet att de publiceras i div veterangruppers tidningar och det tycker jag är bra. Men de publiceras också i extremhögerpress och det finner jag osmakligt.
Thorbjörn