Combat shotguns?
Combat shotguns?
Ännu en av mina frågor om moderna vapen (har blivit lite intreserad av det)
Finns det hagelgevär för strid??? Typ automathagelgevär som används rätt flitigt i vissa spel, för dessa vapen kan ju knappast ha något jakt/skytte syfte?
Är det bara speciall trupper som får de utdelade till sig?
Finns det olika sorters ammo?
Vilka är de vanligaste modellerna?
Finns det hagelgevär för strid??? Typ automathagelgevär som används rätt flitigt i vissa spel, för dessa vapen kan ju knappast ha något jakt/skytte syfte?
Är det bara speciall trupper som får de utdelade till sig?
Finns det olika sorters ammo?
Vilka är de vanligaste modellerna?
Halvautomat hagelgevär finns det ju, jag kan tänka mig att de skulle vara rätt effektiva i strid, med rätt borrning förståss, ja vad kan man säga om ammunition så finns det nog en hel del olika, beroende på vad för kaliber geväret är, den absolut vanligaste är 12, men också t.ex 16 förekommer, sen finns det olika längder på patronerna, t.ex 12/72 och 12/76, de är de vanligaste, och MAGNUM patroner förståss, de skulle säkert vara effektiva....
Hagelgevär användes redan under första världskriget av USA; Winchester m/1917 Trench Broom. Ett pumphagelgevär som till och med hade bajonett. Den användes ännu i Korea och Vietnam.
Efter vad jag har hört är det just pumphagelgevär som används militärt eftersom de är mer funktionssäkra än en halvautomat.
Jag har dock läst en artikel för några år sedan där ett amerikanskt företag tillverkat ett hagelgevär avsett för militärt bruk med ett magasin som på en automatkarbin. Tror inte det antogs.
Automathagelgevär är intressant för civilanvändning eftersom de har en mindre rekyl, fjädern tar upp en del av rekylen. När jag tog jägarexamen fick tjejerna använda automat vid hagelgevärsprovet.
Efter vad jag har hört är det just pumphagelgevär som används militärt eftersom de är mer funktionssäkra än en halvautomat.
Jag har dock läst en artikel för några år sedan där ett amerikanskt företag tillverkat ett hagelgevär avsett för militärt bruk med ett magasin som på en automatkarbin. Tror inte det antogs.
Automathagelgevär är intressant för civilanvändning eftersom de har en mindre rekyl, fjädern tar upp en del av rekylen. När jag tog jägarexamen fick tjejerna använda automat vid hagelgevärsprovet.
Har för mig att det projektet ligger på is. Annars finns det ju en hel del automatiska hagelgevär tex USAS-12 och Pancor Jackhammer etc..
Franchi SPAS-15

Pancor Jackhammer

Läs mer på:
http://world.guns.ru/shotgun/SH00-E.HTM
Franchi SPAS-15

Pancor Jackhammer

Läs mer på:
http://world.guns.ru/shotgun/SH00-E.HTM
- Olof Larsson
- Medlem
Ang. militära hagelgevär, deras teknik och historia
kan jag rekommendera Modern Firearms
Nedan en bild på det tekniskt intressanta
sydafrikanska hagelgeväret Neostead med
sin bull-pup konstruktion och dubbla tubmagasin
som fördubblar ammunitionskapaciteten och
gör det möljigt att enkelt byta ammunition,
mellan t.ex. ammunition för att skjuta bort
dörrlås och gångjärn i det ena magasinet
och gummislug eller flashbang i det andra.

kan jag rekommendera Modern Firearms
Nedan en bild på det tekniskt intressanta
sydafrikanska hagelgeväret Neostead med
sin bull-pup konstruktion och dubbla tubmagasin
som fördubblar ammunitionskapaciteten och
gör det möljigt att enkelt byta ammunition,
mellan t.ex. ammunition för att skjuta bort
dörrlås och gångjärn i det ena magasinet
och gummislug eller flashbang i det andra.

Detta stämmer framförallt när olika sorters ammunition används, då hagelpatroner kan variera mycket i kammartryck. Alltså, en bössa som fungerar automatiskt med en typ av ammunition (t ex standardladdad 00-hagel) matar inte en annan (t ex beanbag). Detta är också en av orsakerna till att även många halvautomatiska hagelgevär behåller mekanismen för pumpmatning (som ju är oberoende av gastryck m m för matning), som t ex Remington 1100, SPAS-12 mfl.Agrippa skrev:...Den användes ännu i Korea och Vietnam.
Efter vad jag har hört är det just pumphagelgevär som används militärt eftersom de är mer funktionssäkra än en halvautomat...
Med ett pumphagel kan man skjuta ungefär allt som är av rätt storlek och inte är kraftigt nog för att spränga vapnet i luften.
Pumphagelgevär brukar också vara ganska lätta, vilket är behjälpligt då de inte brukar tilldelas som primärt vapen (vanligast utdelas de som "dörrknackare" till en i övrigt fullt utrustad infanterist).
Ett problem som har stört utvecklingen för de flesta helautomatiska hagelvapen är hur patronen är konstruerad. Man använde förr papperspatroner, men dessa har idag ersatts med plastpatroner, som kan smälta fast i vapnet vid höga kammartemperaturer (vilket onekligen blir ett problem när vapnet försöker mata nästa patron
Under mina hundförardagar i Flygvapnet var det prat om att tilldela oss (hundförare dvs) ett pumphagel (Remington 870P var det visst tal om), men det blev aldrig någonting av det under min tjänstgöring... Jag fick nöja mig med min m/45B och en revolver (som jag fick se ungefär 5 minuter under hela min tjänstgöring... jag tyckte det såg ut som en S&W M15...)
"...och en revolver (som jag fick se ungefär 5 minuter under hela min tjänstgöring... jag tyckte det såg ut som en S&W M15...)"
Backis,
Har jag missat något, jag trodde att den enda revolver som fanns i FV var revolver m/58, a-för piloter, b-för tävling och c-för MP. Kan det ha varit någon på denna sidan: http://world.guns.ru/handguns/hg76-e.htm ?
MVH
Hans
Backis,
Har jag missat något, jag trodde att den enda revolver som fanns i FV var revolver m/58, a-för piloter, b-för tävling och c-för MP. Kan det ha varit någon på denna sidan: http://world.guns.ru/handguns/hg76-e.htm ?
MVH
Hans
- Olof Larsson
- Medlem
Mer in´fo om Revolver m/58 finns här.
Vidare diskusioner som inte relaterar till hagelvapen
bör dock ske på annan tråd.
Backis: Har inte även civila hagelgevär
i det gamla Sovjet metallpatroner?
Jodå, S&W M&P M10 kan det ha vart;Hans skrev:
Backis,
MVH
Hans

Men mest lik min minnesbild borde är faktiskt M15, dock med samma blånering som bilden ovan. Det som gör att jag återkommer till M15 hela tiden är just pipans utforming och kornet, vilket skiljer sig en del från M10's "rör-med-kulle" stuk;

Jag misstänker att det kan ha varit nåt inköpt av förbandet för att ersätta några utslitna revolvrar. Vi fick aldrig nån Svensk beteckning på dom heller... och hundförare och automatpistoler går inte väl ihop, med förbud mot att ha patron i läge under fredstid och allt...
Tänk 55 kilo schäfer som drar allt han kan i handen som du ska greppa manteln med, det kan komplicera saken...
Anledningen till att vi bara fick se den i sådär allra hastigast var att nån stolle i omgången före mig tyckte det var en briljant ide att ta hem den för att visa familjen...
Baaad career move...
F'låt, hann posta innan jag läste ämneskorrigeringen.Larsson skrev:Mer in´fo om Revolver m/58 finns här.
Ryska hagelvapen vet jag ungefär noll om.