Bästa Vietnam-film
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
- CJBackfire
- Medlem
-
Hartmann1943-45
- Medlem
1: Apocalypse Now (För att jag är en av Överste Kurtz lärjungar)
2: Hamburger Hill (För den rena misären och bristen på moralkakor)
3: Siege of Firebase Gloria (på ren ösighet och för att man får se saker ut vietnamesisk synvinkel då och då)
Plutonen går an.
Full Metal Jacket är det inga större fel på.
Casualties of War...njae, jo den går att se.
Pluton B i Vietnam: Minns knappt TV-serien alls. hade aldrig tid att följa den.
2: Hamburger Hill (För den rena misären och bristen på moralkakor)
3: Siege of Firebase Gloria (på ren ösighet och för att man får se saker ut vietnamesisk synvinkel då och då)
Plutonen går an.
Full Metal Jacket är det inga större fel på.
Casualties of War...njae, jo den går att se.
Pluton B i Vietnam: Minns knappt TV-serien alls. hade aldrig tid att följa den.
APN är bäst, följd av FMJ och sedan Plutonen (som jag faktiskt blev lite besviken på). Är ni allvarliga när ni säger att "We were soldiers" faktiskt är underhållande!? Fan, jag trodde den tillhörde århundradets skitkrigsfilmer a la "Black hawk down".
"The green Berets" är ju en klassiker, som är rolig att se ur propaganda synpunkt. Älskar scenen ibörjan när de står och visar upp vapen under en presskonference, och förklarar att detta inte bara är avlägset krig som inte berör dem. Hela kommunistvärlden med Sovjet i spetsen är med och "lirar".
Denna film var väl den första Vietnam filmen, och spelades in under pågående krig, nicht war?
MVH
Adde
"The green Berets" är ju en klassiker, som är rolig att se ur propaganda synpunkt. Älskar scenen ibörjan när de står och visar upp vapen under en presskonference, och förklarar att detta inte bara är avlägset krig som inte berör dem. Hela kommunistvärlden med Sovjet i spetsen är med och "lirar".
Denna film var väl den första Vietnam filmen, och spelades in under pågående krig, nicht war?
MVH
Adde
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Apocalypse Now och Deer Hunter står i en klass för sig själv. De skildrar kriget som man sällan får se på vita duken och är inte oförbehållsamt positiva till den amerikanska närvorn i Sydostasien.
Plutonenoch Full metal jacket kan få passera som förströelse - i princip alla andra filmer jag sett på tema är skräp.
Plutonenoch Full metal jacket kan få passera som förströelse - i princip alla andra filmer jag sett på tema är skräp.
Menar du Mellan himmel och jord ( Heaven and Earth) av Oliver Stone, om Le Ly sedermera gift Hayslip, en kvinna som växer upp i Vietnam under kriget och flyttar till USA? Som sagt, en MYCKET bra film, och två böcker tror jag det blev också, läsvärda!hazze9999 skrev:Apocalypse now ???? Håller med några här, detta är ingen Vietnamfilm, dock en bra film som ger en total avsmak för vad allt som är krig är!!
Annars förvånar det mig att inget tar upp Mellan himmel och helvete, tror att den heter så, den klart bästa!!
-
Småländske-Legionären
- Medlem
- This Charming Man
- Ny medlem
[quote="Adde M"]APN är bäst, följd av FMJ och sedan Plutonen (som jag faktiskt blev lite besviken på). Är ni allvarliga när ni säger att "We were soldiers" faktiskt är underhållande!? Fan, jag trodde den tillhörde århundradets skitkrigsfilmer a la "Black hawk down".
We were soldiers är faktiskt ganska bra, men det är vissa saker som gör den så dålig så det inte är sant. ex "jag är glad att dö för mit land" sista ord syndromet, tror att det är det sista man säger när man håller på att dö, den helt sjuka talet om tvätstugan endast vita och den svarta hustrun bablar på patriotiskt....
Sedan att berätta hur vetnameserna kastade ut fransmänen men man håller väldigt tyst om hur USA stöde diktaturen som motarbetade demokratiska val.... som komunisterna trodde sig vinna.
We were soldiers är faktiskt ganska bra, men det är vissa saker som gör den så dålig så det inte är sant. ex "jag är glad att dö för mit land" sista ord syndromet, tror att det är det sista man säger när man håller på att dö, den helt sjuka talet om tvätstugan endast vita och den svarta hustrun bablar på patriotiskt....
Sedan att berätta hur vetnameserna kastade ut fransmänen men man håller väldigt tyst om hur USA stöde diktaturen som motarbetade demokratiska val.... som komunisterna trodde sig vinna.