Sanningen hinner ikapp alla!
Sanningen hinner ikapp alla!
Vår heroiske Röda Kors hjälte och den store humanisten Folke Bernadotte kanske inte var så heroisk när allt kommer omkring.
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... kel=198604
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/art ... kel=198604
Har inga detaljer, men hans uppdrag var väll att rädda de nordiska medborgarna som satt i konsentrations lägrerna.
Så han resonerade säkert ta alla nordiska medborgare vi kan hitta, om vi har plats över ta med judarna.
Har du aldrig hört frasen kvinnor och barn först (sist männen). Det inebär inte att man är manshatare.
Så han resonerade säkert ta alla nordiska medborgare vi kan hitta, om vi har plats över ta med judarna.
Har du aldrig hört frasen kvinnor och barn först (sist männen). Det inebär inte att man är manshatare.
+++
Lyssna på dokumentären och döm sedan, för min del är saken klar.
Folke Bernadotte var en nära vän till SS-generalen Walter Schellenberg. Han reste till och med till England för att lägga ett gott ord för denne förbrytare. Denna medlem av det svenska kungahuset springer ärenden åt en simpel mördare.
Han hotade Felix Kersten med utvisning om denne Felix Kersten inte tonade ner sin roll i räddningen av Judar 1945.
Enligt detta radioprogram utgör Felix Kersten den centrala figuren i räddningen av judiska koncentrationslägerfångar.
De vita bussarna borde nog mer förknippas med Felix Kersten än med Folke Bernadotte.
Ikonen Folke Bernadotte har sannerligen fått sig en törn.
Inte så konstigt att Folke Bernadotte knäpptes av Stern-gänget 1948.
För övrigt så anser jag att det svenska kungahuset har en hel del att förklara vad det gäller nazistsympatier.
Folke Bernadotte var en nära vän till SS-generalen Walter Schellenberg. Han reste till och med till England för att lägga ett gott ord för denne förbrytare. Denna medlem av det svenska kungahuset springer ärenden åt en simpel mördare.
Han hotade Felix Kersten med utvisning om denne Felix Kersten inte tonade ner sin roll i räddningen av Judar 1945.
Enligt detta radioprogram utgör Felix Kersten den centrala figuren i räddningen av judiska koncentrationslägerfångar.
De vita bussarna borde nog mer förknippas med Felix Kersten än med Folke Bernadotte.
Ikonen Folke Bernadotte har sannerligen fått sig en törn.
Inte så konstigt att Folke Bernadotte knäpptes av Stern-gänget 1948.
För övrigt så anser jag att det svenska kungahuset har en hel del att förklara vad det gäller nazistsympatier.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Buxen, vet du någonting om Walter Schellenberg?
Vid Nürnbergprocessen dömdes han enbart för medlemsskapet i en illegal organisation (SS), inget annat. Kanske felaktigt, men "simpel mördare" är att ta i. Någon som vet mer, vad jag hört var han en hederlig man?
Mvh Petter
Vid Nürnbergprocessen dömdes han enbart för medlemsskapet i en illegal organisation (SS), inget annat. Kanske felaktigt, men "simpel mördare" är att ta i. Någon som vet mer, vad jag hört var han en hederlig man?
Kan inte instämma högre än jag gör.För övrigt så anser jag att det svenska kungahuset har en hel del att förklara vad det gäller nazistsympatier.
Mvh Petter
+++
Ok Gute du vet säkert betydligt mer än mig i saken. Berätta om Walter Schellenberg och dennes rättrådiga och oförvitliga gärning.
Jag vill veta allt om denne humanismens tillskyndare.
Jag vill veta allt om denne humanismens tillskyndare.
-
Gutekrigaren
- Medlem
+++
Ok Guten, ber om ursäkt. Var lite dragen i går. Dock har jag lite svårt att tro att Schellenberg var en dununge. Ska kolla upp honom och återkomma.
Gustav V hotade väl med att abdikera om inte tyskarna fick transportera soldater genom Sverige? Kungens far var väl tyskvän, för att inte säga nazist? Jag tror det hela bottnar i kungahusets kärlek till tyskland- som ligger i släkten om inte annat. Bernadotterna är väl genom giftermål mer tyska än franska idag?!Gutekrigaren skrev:Buxen, vet du någonting om Walter Schellenberg?
Kan inte instämma högre än jag gör.För övrigt så anser jag att det svenska kungahuset har en hel del att förklara vad det gäller nazistsympatier.
Mvh Petter
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Går väl många rykten om kungahusets "tyskvänlighet". Att kungen hyste sympatier för Tyskland i 1:a och 2:a världskriget är ingen hemlighet, elaka tungor menar även att han hade någon hög tysk tjänsteman som älskare. Han spelade väl även tennis med representanter för den tyska regimen i Sverige
/greger
/greger
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hej!
Ursäkten mottagen Buxen, dragna är vi alla ibland...
Schellenberg figurerar också i Higgins bok "Örnens flykt" och där är han mycket sympatisk.
Jag tror vi behöver utreda lite kring Gustav V. Hans far, Oscar II, var knappast nazist då han trillade av pinn 1907. Hans drottning Sophia (grundare av Sophiahemmet) var av fransk börd, Nassau. Han gifte sig ganska otidsenligt (tyckte man då) då Tyskland precis fått övertaget över Frankrike... Så nazist? Näe.
V-Gurra var så klart tyskvän, inte konstigare än att större delen av överklassen var det. Hans drottning var tyska, Victoria av Baden (dog 1930). Men att vara uttalad nazist tror jag inte man kan beskylla honom för, snarare såg han väl inte tyska stridskrafter som farliga (för Sverige) eller något att vara rädd för. Det finns gradskillnader...
Men det är off topic det också...
Schwalbe, med att C-G och Silvia har lite att förklara i dagens läge menar jag drottningens fars band till nazismen... Det är märkligt tyst på den fronten från hovet för att inte ha något att dölja i frågan...
Mvh Petter
Schellenberg figurerar också i Higgins bok "Örnens flykt" och där är han mycket sympatisk.
Jag tror vi behöver utreda lite kring Gustav V. Hans far, Oscar II, var knappast nazist då han trillade av pinn 1907. Hans drottning Sophia (grundare av Sophiahemmet) var av fransk börd, Nassau. Han gifte sig ganska otidsenligt (tyckte man då) då Tyskland precis fått övertaget över Frankrike... Så nazist? Näe.
V-Gurra var så klart tyskvän, inte konstigare än att större delen av överklassen var det. Hans drottning var tyska, Victoria av Baden (dog 1930). Men att vara uttalad nazist tror jag inte man kan beskylla honom för, snarare såg han väl inte tyska stridskrafter som farliga (för Sverige) eller något att vara rädd för. Det finns gradskillnader...
Schwalbe, med att C-G och Silvia har lite att förklara i dagens läge menar jag drottningens fars band till nazismen... Det är märkligt tyst på den fronten från hovet för att inte ha något att dölja i frågan...
Mvh Petter
Gutekrigaren skrev:Hej!
Mvh Petter
Hej!
Ett litet missförstånd här...när jag skriver kungens far så menar jag nuvarande kungen, naturligtvis inte Gustav V. Jag kanske uttryckte mej slarvigt, men jag trodde det fattades av sammanhanget...
-
Gutekrigaren
- Medlem