Svensk motsvarighet till SAS

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Inlägg av Medic » 27 augusti 2003, 16:25

Westling skrev:
Medic skrev:min kusin har träfat nån som är med SSG när han jorde lumpen å han fick som svar att SSG var väldigt hemligt deras nam å info är hemlig å sånna saker

//Medic
Och här kommer den rättstavade versionen;

Min kusin har träffade en som är med i SSG när han gjorde lumpen och han fick svaret att SSG var en väldigt hemlig organisation. Medlemmarnas namn och mer information är hemlig m.m.

Medic får IG...
Tackar nu känns det skönt att det blev rent å IG är inte så krävande.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 27 augusti 2003, 16:29

Hiawatha skrev:
Luno skrev:Henriko
Det ända som FM har sagt är att dom finns i Afghanistan inte i Kongo och Irak det är vilda spekulationer

men Afghanistan hade ni rätt så det erkänner jag :-) det står om det på http://www.mil.se
Att SSG finns i Kongo är ingen hemlighet. Ring pressansvarig på HKV.
eller så kan man göra en sökning på google och få upp att SSG finns i Kongo med allt från 70-400 soldater och så är dom 400 i Afghanistan
Snart kan SSG bli sitt eget vapenslag så många som dom verkar va
:D

Grum
Medlem

Inlägg av Grum » 27 augusti 2003, 16:53

När SSG åkte till Kongo hade de ett regeringsmandat som tillät 45 personer. I dag finns inga SSG:are i Afganistan. Däremot runt 35 andra svenskar, bland annat CIMIC-team.
Till Kongo har regeringen gett klartecken till ett 70-tal personer. Alla dessa är antagligen inte SSG:are utan det ingår troligen andra delar också, exempelvis underhållsenheter eller motsvarande.

Användarvisningsbild
Hiawatha
Medlem

Inlägg av Hiawatha » 27 augusti 2003, 17:14

Grum skrev:Att det kommer att inträttas fler specialförband är jag tveksam till. All efterfrågad kompetens ryms inom de två enheter som redan existerar och även om många jägareofficerare känner sig utanför kan det inte motivera fler specialförband.
Så sorry K4 och kustjägeriet. Ni fattade aldrig vad som var på gång och reagerade försent.
Nu tror jag inte tanken är att sätta upp enheter som ska konkurrera med redan existerande utan dessa ska istället i första hand fungera som kvalificerade beredskapsenheter som snabbt kan avlösa/förstärka motsv SSG och FJS IK.

Grum
Medlem

Inlägg av Grum » 27 augusti 2003, 17:35

Jag tror inte att det handlar om avlösning/beredskap. Både SSG och FJS IK har redan en organisation som tillåter dem att verka under lång tid utan behov av avlösning.
Dessutom har vi redan ett antal beredskapsförband som kan ta över om situationen deeskalerar (vilket jävla ord!).
Jag tror det handlar om ren och skär kukmätning. K3 skapade SSG, från att varit en ren intern herrklubb kallad befälspatrull (som du ju vet)
FJS reagerar och bildar sitt IK. Och stämningen mellan dessa präglas ju av en smula "konkurrens" (som ju avgjordes när SSG fick åka till Afganistan).
K4, långt uppe i den snöiga nord, har levt behagligt tillbakalutat och aldrig egentligen varit hotade av nedläggning insåg att de var på väg att bli ifrånåkta och reagerade med ryggmärgen och skakade igång en internationell jägarpluton.
Kustjägeriet har aldrig fattat vad det handlar om. Eftersom de var en del av marinen förstod de alltför försent att framtiden låg i internationella insatser. Nu har de vaknat till liv och försöker skaffa sig en legitim orsak till sin egen existens (jfr med stridsbåtar i internationella operationer).

Det är precis samma sak som hände på 90-talet när Armén tog på sig de internationella uppdragen. Varken Marinen eller flygvapnet fattade vad som hände när invasionsförsvaret försvann. Armén skrattade hela vägen till Balkan under tiden flygvapnet mest sysslade med att förhandla löner med flygförarna.

Idag inser alla att framtiden finns i internationella operationer och därför växer alla insatsförband fram som svanpar ur jorden.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 27 augusti 2003, 20:32

Hiawatha skrev:
Nu tror jag inte tanken är att sätta upp enheter som ska konkurrera med redan existerande utan dessa ska istället i första hand fungera som kvalificerade beredskapsenheter som snabbt kan avlösa/förstärka motsv SSG och FJS IK.
Måste hålla med Grum i det fallet.

K 4 lider av av en kosmisk existensångest just nu och försöker med alla till buds stående medel göra sig oumbärliga.
Av deras uppdrag de har fått av HKV löser de endast en handfull.

:)

Användarvisningsbild
Hiawatha
Medlem

Inlägg av Hiawatha » 27 augusti 2003, 22:11

Grum skrev:Jag tror inte att det handlar om avlösning/beredskap. Både SSG och FJS IK har redan en organisation som tillåter dem att verka under lång tid utan behov av avlösning.
Du har intressanta synpunkter. SSG blev ju avlösta av FJS i Afghanistan. Det är bl a sådan typ rotation som det i alla fall officiellt (inom FM) talas om. Med tanke på att det mycket väl kan bli så att vi fortsättningsvis är representerade på ett småskaligt sätt i många olika konflikthärdar samtidigt, så tycker jag personligen att det låter rimligt.
Grum skrev:Dessutom har vi redan ett antal beredskapsförband som kan ta över om situationen deeskalerar (vilket jävla ord!).
Om du tänker på IA03 så tror jag det ska till väldigt mycket innan man från svensk sida skickar iväg en förstärkt mek bataljon. Sen finns väl MP02, men som är tänkt att ingå som en del av den bataljonen i såna fall.
Grum skrev:Jag tror det handlar om ren och skär kukmätning. K3 skapade SSG, från att varit en ren intern herrklubb kallad befälspatrull (som du ju vet)
FJS reagerar och bildar sitt IK. Och stämningen mellan dessa präglas ju av en smula "konkurrens" (som ju avgjordes när SSG fick åka till Afganistan).
K4, långt uppe i den snöiga nord, har levt behagligt tillbakalutat och aldrig egentligen varit hotade av nedläggning insåg att de var på väg att bli ifrånåkta och reagerade med ryggmärgen och skakade igång en internationell jägarpluton.
Kustjägeriet har aldrig fattat vad det handlar om. Eftersom de var en del av marinen förstod de alltför försent att framtiden låg i internationella insatser. Nu har de vaknat till liv och försöker skaffa sig en legitim orsak till sin egen existens (jfr med stridsbåtar i internationella operationer).

Det är precis samma sak som hände på 90-talet när Armén tog på sig de internationella uppdragen. Varken Marinen eller flygvapnet fattade vad som hände när invasionsförsvaret försvann. Armén skrattade hela vägen till Balkan under tiden flygvapnet mest sysslade med att förhandla löner med flygförarna.

Idag inser alla att framtiden finns i internationella operationer och därför växer alla insatsförband fram som svanpar ur jorden.
Håller med dig på många sätt. Att framtiden (pengarna och prestigen) finns i internationella insatser börjar de flesta inse nu. Men jag vet inte om man ska dra så stora negativa växlar på det. Att det finns konkurrens mellan förbanden är mest nyttigt. K4 håller ju på att utveckla sin nya Jägarbataljon 04 med en rätt så maffig målbeskrivning och att då i förlängningen se någon form av insatsenhet är ganska naturligt. Sen om det blir verklighet är en annan sak. Vad gäller Amfibiekåren (bara det nya namnet är ju intressant i sig) så är de på samma spår och det är väl om jag inte missminner mig tal om något samarbete med finnarna för en gemensam internationell bataljon. Vad gäller kj och adyk så var det länge sedan något nytt sipprade ut därifrån men de sitter säkerligen inte bara och rullar tummarna..

MD650 skrev: Måste hålla med Grum i det fallet.

K 4 lider av av en kosmisk existensångest just nu och försöker med alla till buds stående medel göra sig oumbärliga.
Av deras uppdrag de har fått av HKV löser de endast en handfull.

:)
Okej.. Du får gärna utveckla och precisera lite. :)

Grum
Medlem

Inlägg av Grum » 28 augusti 2003, 12:06

Du har intressanta synpunkter. SSG blev ju avlösta av FJS i Afghanistan. Det är bl a sådan typ rotation som det i alla fall officiellt (inom FM) talas om.
När SSG avlöstes av FJS var det av taktiska skäl. Uppgiften gick från att vara "hård" till "mjuk".
Så det är två helt olika förband med helt olika förmågor.

Visst är konkurrens mellan förband bra och konstruktiv. Så länge den sköts på ett bra sätt. Det kan ju lätt bli att utvecklingen drivs på i en riktning som icke är önskvärd, som köpet av stridsvagnarna på 90-talet. En helt huvudlös affär som enbart drevs av försvarsmaktsinterna orsaker.
Sen får man ju också se upp så att man inte uppfinner hjulet alltför många gånger. Det räcker oftast med två.

Vi har idag två specialförband som täcker in hela spektrat när det gäller den typen av operationer.
Vi har MP- och säkerhetsförband som sköter sitt förutom en mekaniserad bataljon, ytstridskrafter och (nästan) även flygförband.

Vad är syftet med en internationell jägarpluton? Om det inte enbart är för att positionera sig invid de tunga killarna?

Användarvisningsbild
Hiawatha
Medlem

Inlägg av Hiawatha » 28 augusti 2003, 12:44

Grum skrev: När SSG avlöstes av FJS var det av taktiska skäl. Uppgiften gick från att vara "hård" till "mjuk".
Så det är två helt olika förband med helt olika förmågor.
Okej.. Jag har som sagt delvis hört annorlunda.
Grum skrev: Visst är konkurrens mellan förband bra och konstruktiv. Så länge den sköts på ett bra sätt. Det kan ju lätt bli att utvecklingen drivs på i en riktning som icke är önskvärd, som köpet av stridsvagnarna på 90-talet. En helt huvudlös affär som enbart drevs av försvarsmaktsinterna orsaker.
Okej.. Att köpa (leasa) nya stridsvagnar var ju i mina ögon en nödvändighet om vi skulle ha några mekaniserade brigader att tala om..
Grum skrev:Vi har idag två specialförband som täcker in hela spektrat när det gäller den typen av operationer.
Vi har MP- och säkerhetsförband som sköter sitt förutom en mekaniserad bataljon, ytstridskrafter och (nästan) även flygförband.

Vad är syftet med en internationell jägarpluton? Om det inte enbart är för att positionera sig invid de tunga killarna?
Tja, de skälen som jag har hört är de jag har redovisat (avlösning för ökad uthållighet, kunna finnas representerade på flera platser samtidigt samt eventuellt för förstärkning). Mina uppgifter kommer främst från kompisar från GU som är kvar i FM på på olika sätt. Ska försöka klämma dem på mer info. Tyvärr liknar det här ju skvallerpressen, men är man nyfiken så är man. :)

snyggve
Ny medlem

Inlägg av snyggve » 29 augusti 2003, 03:14

[quote="Grum"]Jag tror inte att det handlar om avlösning/beredskap. Både SSG och FJS IK har redan en organisation som tillåter dem att verka under lång tid utan behov av avlösning.
Dessutom har vi redan ett antal beredskapsförband som kan ta över om situationen deeskalerar (vilket jävla ord!).
Jag tror det handlar om ren och skär kukmätning. K3 skapade SSG, från att varit en ren intern herrklubb kallad befälspatrull (som du ju vet)

Att det skulle vara nån kukmätartävling förstår jag ej. Vad jag vet så var de flersta initiativtagarna till SSG FJS befäl. FJS IK är i stort som SGG, men med flera soldater och merparten FJS värpliktiga.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 1 september 2003, 16:47

Jag har lagt över alla inlägg om
llb och ahkp i en separat tråd.

Nubben
Medlem

Inlägg av Nubben » 4 september 2003, 12:55

Och för att göra det hela ännu intressantare så kan jag ju meddela att det är prat om att att svenska kj och vi, finska kj skall bilda en gemensam beredskapsbataljon. Det var bl.a. prat om Kongo under den första samövningen...

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 4 september 2003, 14:19

Nubben skrev:Och för att göra det hela ännu intressantare så kan jag ju meddela att det är prat om att att svenska kj och vi, finska kj skall bilda en gemensam beredskapsbataljon. Det var bl.a. prat om Kongo under den första samövningen...
Hur skulle den se ut och fungera? Vem skulle styra över den?

mvh Alex Robsahm

Nubben
Medlem

Inlägg av Nubben » 4 september 2003, 14:33

Det enda jag har hört var dels att det var prat om Kongo, dels att den skall bli åtminstone en del av Finlands och Sveriges bidrag till EU:s framtida beredskapstrupper. Det är nämligen så att vi är de enda som har något slags ordentlig erfarenhet av navigering i skärgård i relativt höga hastigheter, samt krigsföring i skärgård. Även om ni mera satsar på att hålla era kustjägare till spaningsuppgifter. Medan vi mera satsar på regelrätta strider i skärgård.

Grum
Medlem

Inlägg av Grum » 27 januari 2004, 14:13

Hiawatha skrev:
Grum skrev:Dessutom har vi redan ett antal beredskapsförband som kan ta över om situationen deeskalerar (vilket jävla ord!).
Om du tänker på IA03 så tror jag det ska till väldigt mycket innan man från svensk sida skickar iväg en förstärkt mek bataljon. Sen finns väl MP02, men som är tänkt att ingå som en del av den bataljonen i såna fall.
Tänk så kul att sitta och bläddra i gamla inlägg och se att man hade så rätt, så rätt.

Skriv svar