Kan man verkligen "veta" någonting?
MarcuS Schober skrev:tidigare erfarenheter kan aldrig bedömma framtiden, om jag släpper en sten kan jag inte helt säkert veta att den ska falla till marken, den kanske kommer göra det men den kan lika gjärna flyga upp i taket.
Men av tidigare erfarenhet så borde du veta att stenen kommer ramla neråt. så det kan man veta tycker jag
Nej det kan man inte veta, hur vet du ens att du har den erfarenheten? Kanske du är en klonad människa och alla dina minnen är något som nån knäpp forskare programerat in...Luno skrev:MarcuS Schober skrev:tidigare erfarenheter kan aldrig bedömma framtiden, om jag släpper en sten kan jag inte helt säkert veta att den ska falla till marken, den kanske kommer göra det men den kan lika gjärna flyga upp i taket.
Men av tidigare erfarenhet så borde du veta att stenen kommer ramla neråt. så det kan man veta tycker jag
Eller så kanske nåt magnetiskt fenomen inträffar när du släpper stenen och den flyger upp i taket... du kan med 99.99999....% sannolikhet säga att stenen kommer falla mot marken men aldrig 100% alltså vet du inte.
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Nä man kan ju aldrig vet till 100% men släpper men en sten då tänker man inte att den ska flyga iväg utan man tror att den ska trilla ner till marken därför så kan man säga att man vetMarcuS Schober skrev:De antar att man är en flummig filosofi nörd![]()
Fast man kan fortfarande inte 100% veta att den ska falla till marken.
Kan man väl inte, skillnad på att tro och veta.Luno skrev:Nä man kan ju aldrig vet till 100% men släpper men en sten då tänker man inte att den ska flyga iväg utan man tror att den ska trilla ner till marken därför så kan man säga att man vetMarcuS Schober skrev:De antar att man är en flummig filosofi nörd![]()
Fast man kan fortfarande inte 100% veta att den ska falla till marken.
Sen kommer frågan kan man veta att man tror??
Innan den här diskussion blir allt för flummig bör man kanske syfta tillbaks på mitt inlägg och påpeka ang stenen att om man angriper problemet rent språkligt utifrån vad "veta" betyder kan man säga att man vet att stenen kommer falla till marken med faktiska bevis i ryggsäcken.
Tittar man på de rent begreppsmässigt kan man endast veta vad som händer just nu eller också sådana saker som är oberoende av tiden
Rätt intressant synsätt jag läste lite längre upp att antingen är de man ser och hör etc sant eller också är man indoktrinerad utav någon galen vetenskapsman, kanske var de så att folket inte var redo för en sanning som den i matrix
Tittar man på de rent begreppsmässigt kan man endast veta vad som händer just nu eller också sådana saker som är oberoende av tiden
Rätt intressant synsätt jag läste lite längre upp att antingen är de man ser och hör etc sant eller också är man indoktrinerad utav någon galen vetenskapsman, kanske var de så att folket inte var redo för en sanning som den i matrix
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
-
Panzerfaust
- Utsparkad
Som sagt isåfall kan inte du veta att han inte kan veta det och jag kan inte veta om du inte vet det, tror jag.MarcuS Schober skrev:Kan du inte veta, du vet inte ens om du lever.Graustein skrev:Jag vet att jag en dag kommer att dö.
(det gäller att vara väldigt flummig och tänka extremt irrationellt för att förstå mina filosofiska värderingar)
/Jonathan