Disneyimperiet!

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Disneyimperiet!

Inlägg av Scrooge_McDuck » 24 augusti 2003, 18:07

Jag blev just inspirerad av en annan medlem att starta ett inlägg om Walt Disney och Carl Barks. Eftersom det,imorgon den 25 Augusti, är precis 3 år sedan världens mest kända Kalle Anka tecknare avled, vid den respektabla åldern av 99 år.
BildBild
Carl Barks, också känd som "den bra tecknaren" tecknade Kalle Anka mellan 1942 och 1966 och under 1970 började han bli berömd. Han gjorde sin första utalndsresa 1994, vid 93 års ålder och besökte då bland annat Sverige. Som ni förmodligen räknat ut var Carl Barks född 1901, precis som en annan perosn som påverkat Disney imperiet mer än någon annan, nämligen dess grundare Walt Disney. Walt Disney föddes den 5 december 1901 och avled den 15 december klockan 09.30 1966. Båda dessa män har haft en extrem inverkan i vår syn att se på animerad långfilm och på serier. utan Walt Disney skulle det förmodligeninte ens finas animeradlångfilm och om det fanns skulle den inte vara lika väl utvecklad som nu.
BildBild
Tack vare Walt Disney och hans bror Roy Disney, som faktiskt har lika stor del i The Disney Company som Walt, kan vi se på tecknad film på bio. Och tack vare Carl Barks har vi fått läsa otroligt spännande äventyr om världens mänskligaste anka, Kalle Anka.
PS. Roy Disney avled den 20 December 1971, vid en ålder av 78 år. Alla Walt syskon, Herbert Disney (1888-någon gång innan 1966), Raymond Disney (1890-1989) och Ruth Flora Disney (1903-1995) är döda och Walts fru, Lillian Disney (1899-1998) dog för 5 år sedan. DS

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 24 augusti 2003, 18:40

Sorry to ruin...

Men utan Walt Disney skulle många kinesiska och indonesiska barn sakna arbete nu också. :cry:

Mvh Petter

hazze9999
Medlem

Inlägg av hazze9999 » 24 augusti 2003, 19:42

Gutekrigaren skrev:Sorry to ruin...

Men utan Walt Disney skulle många kinesiska och indonesiska barn sakna arbete nu också. :cry:

Mvh Petter
Dom skulle förhoppningsvis haft ett mera tillfredställande arbete än att behöva tjäna Disbeykapitalismen!

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 24 augusti 2003, 19:59

...
Senast redigerad av 1 Panzerfaust, redigerad totalt 27 gånger.

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 24 augusti 2003, 20:26

Scrooge_McDuck: Jag tycker att du har glömt att ta med Floyd Gottfredson. Han hade lika stor påverkan på Musse som Carl Barks hade på Kalle Anka.
Har du förresten läst Jon Gisles "Ankismen" som utkom på 70-talet?
Boken är inte helt up-to date, när den skrevs kände man inte till hur mycket Carl Barks hade betytt för Kalle Ankaserien och vissa detaljer har ändrats, men boken är trots det fortfarande läsvärd och beskriver bl.a. Gröngölingsrörelsen som en slags religion!
Det är väl förresten händelsevis inte du som är aktiv härinne http://stp.ling.uu.se/pipermail/ankism/ ... hread.html? 8)

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 24 augusti 2003, 23:14

Det är jag som är Fredrik och jag är med på ankism mailinglistan. Visst har Floyd Gottfredson bettyt like mycket för Musse Pigg som Carl Barks för Kalle Anka. Men, som det går att läsa i Den fantastiske Walt Disney, så gick Kalle förbi Musse när det gällde popularitet under 50-talet därför att Musse hade blivit en sådan symbol för Amerika att man inte längre kunde låta honom vara som tidigare. Kalle Ankas hysteri tilltalar mig mer än Musses stil. För att säga som Lasse Åberg "Kalle Anka är en helt kolerisk anka, det är därför alla gillar honom."

Och det där med indonesiskabarn-arbetare är ju bara larvigt. Medan du (hazze9999) sitter framför din dator och har ett bra jobb eller studerar på en bra skola så har de indonesiskabarnen det mycket svårare. De är nog mycket glada över att få jobba på Disney, som ändå är en symbol för lycka och glädje. Det jobbet betyder nog mycket för dem. Sedan är Disney inte det enda företaget som tillverkar saker i indonesien. Det råkar nämligen av en konstig anledning finnas billigare arbetskraft där. Nog om det.

Och det stämmer att Walt Disney är en av de största inom nöje och film. Utan honom skulle vi inte kunne se på tecknad långfilm. Kanske itne ens tecknadkortfilm eftersom de blev för dyra att producera i mitten på 50-talet. Walt Disneys otroliga insatser inom utvecklandet av underhållning är otroligt. Han påverkade så många områden att det inte är sant. Animerad långfilm, animeradekortfilmer med ljud, animeradefilmer med färg, tidiga datachips och elektronik, underhållningsparker, uppbyggandet av moderna samhällen m.m. Så för att säga som Bob Thomas "So I think we're just going to have to say. Well, Walt Disney genius, period."

"To all who comes to this happy place; welcome. Disneyland is your land. Here aged can relive fond memories of the past. and here youth may sabor the promise and trust of the future. Disneyland is dedicated to the ideals, the hopes, the dreams and the hard facts that have created America, with the hope that it will be a source of joy to everybody. Thank you."
-Walt Disney vid öppnandet av Disneyland 1955.

Mvh/Fredrik "Scrooge McDuck"koll. 2678

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 augusti 2003, 00:59

Jag ber om ursäkt i förväg men jag kan verkligen inte förstå vad som är så speciellt med Kalle Anka och hans vänner. Det är möjligt att det är bra ritat (är jag inte rätt person att avgöra) men jag ser hellre på Simpson. Detta då jag tycker denna serie har något som Disney saknar, nämligen intelligens. Jag tar gärna emot kritik så ni som gillar Kalle berätta vad som är så speciellt med Disneys värld.

/Martin

Användarvisningsbild
Mustardseed
Medlem

Inlägg av Mustardseed » 25 augusti 2003, 05:36

Jag gillar Disney. Mycket. Men när man ser den japanska animefilmen Princess Mononoke, och jämför bildkvalitén med Disneys senare produktioner, kan man inte annat än undra vad de sysslar med därborta i USA. Detta gäller särskilt TVproduktionerna, men även långfilmerna är mindre snyggt tecknade än tidigare, enligt min åsikt.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 25 augusti 2003, 07:34

Jag gillar inte alls disney (även om jag gillar/gillades deras prudukter)

Egmont disneys förlängda arm i Europa har total dominans, I Sverige har de köpt upp de flesta konkurenter och lakt ner dem, som tex Karlsson Comex, så att inga/väldigt få europeiska seriealbum kommer ut i Sverige, som inte faller i humor klassen för att Disney/Egmont kan inte ge ut en serie som inte en 7 åring kan läsa.

Det värsta är att i Japan görs det fruktansvärt mycket teknad film/serier, flera stycken i Disney klass och bättre. Framförallt gör de även teknat för vuxna.

Hur många av dessa får vi se i Sverige...."väldigt få" Vad händer det när vi får en anime genom USA Jo den är antagligen klipt eller dialågen har blivit "snällare" tex i Princess Mononoke svär det en del när allt går åt helvetet.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 augusti 2003, 08:40

Personligen så tycker jag att den asiatiska tecknarstilen är skit. Ta till exempel en av de filmer du pratade om och ta sedan Bambo eller Pinocchio. Då ÄR Pinocchio och Bambi mycket bättre tecknade (enligt mig). Titta bara på de detaljrika bakgrunderna i Pinocchio och de xtremt välgjorde teckningarna i Bambi. Jag måste säga att Frank Thomas, Ollie Johnston, Ward Kimball (han ritade benjamin Syrsa), Art Babitt, Marc Davis och alla andra Disney animatörer verkligen kan sina saker. Försök själva att rita Bambi och få det att se ut som ett riktigt rådjur. Inte världens lättaste sak.

Mvh/ Scrooge McDuck

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 25 augusti 2003, 08:47

Scrooge_McDuck: nu förstår jag dig inte. Gillar du inte stilen eller är det kvaliten du klagar på?

Har du sätt en högbudget anime? Har du kollat på bakgrunderna i Princess Mononoke? Sedan hur mycket krut man vill läga på enskilda röreler som tex Bambo beror på filmen. Vill du se perfekta rörelser ska du se Perfekt blue, där har de människor så realistiskt teknande som det går....

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 augusti 2003, 08:48

Sedan behöver man int gå tillbaka till 1940-talet för att hitta välgjorde bilder. Titta bara på Skönheten och Odjuret eller Lejonkungen. Det är väldigt välgjort. Sedan med den otroliga musik som man har satt till så är de värda att kallas klassiker. Nu sitter ju inte jag hemma och bara lyssnar på Disneymusik. Men jag kan säga att den är bra. Det finns en anledning till att nästan alla Disneyfilmer har vunnit eller blivit nominerade till en Oscar för bästa musik. Sedan att säga att Kalle Anka inte är intelligent är ungefär som att säga att Simpsons inte är en paridi på den Amerikanska medelklassen. För mig, som är invigd Kalle Anka läsare, vet jag att man behöver kunna vissa saker för att läsa Kalle Anka. Titta bara på Don Rosas förarbete till sina serier. Snacka om intelligent. Sedan är det klart att Disney är ett företag som ska tjäna pengar och då kan de itne sitta och teckna Tv-serierna lika bra som de stora långfilmerna. För det första skulle det bli för dyrt (i förhållande till inkomsten) för det andra skulle det ta längre tid. Jag tittar också på Simpsons och håller med om att det blir mycket roligare om man kan lite om den Amerikanska medelkassen. Men Kalle Anka är inte en helt hjärndöd serie. Varför tror du Carl Barks prenumererade på National Geografic hela sitt liv? För att han använde dem i sitt tecknande. Sedan är Kalle Anka en speciell humor som kanske inte alla gillar.

Mvh/Fredrik

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 augusti 2003, 08:56

Ja77 skrev:Scrooge_McDuck: nu förstår jag dig inte. Gillar du inte stilen eller är det kvaliten du klagar på?

Har du sätt en högbudget anime? Har du kollat på bakgrunderna i Princess Mononoke? Sedan hur mycket krut man vill läga på enskilda röreler som tex Bambo beror på filmen. Vill du se perfekta rörelser ska du se Perfekt blue, där har de människor så realistiskt teknande som det går....
Jag undrar vilken film "Bambo" är :P ? En blandning av Dumbo och Bambi kanske? Sedan ska jag förklara. Jag gillar inte stilen och de anime filmer som jag har sett (kanske inte så många i förhållande till hur många det finns) har absolut inte varit särskilt realistiskt tecknade. Men det är helt ok om du gillar det. jag har en kompis om gör det. Den Amerikanska stilen är mer speciell än den Asiatiska. Det är till exempel mycket lättare att rita en anime figur än att rita Långben eller Odjuret (från Skönheten och Odjuret). I alla fall enligt några av mina vänner som har prövet båda sätten. Men anime är så speciellt. Om man hade ritat Snövit och de sju dvärgarna i anime hade det blivit helt fel.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 augusti 2003, 09:14

Scrooge_McDuck skrev:Jag tittar också på Simpsons och håller med om att det blir mycket roligare om man kan lite om den Amerikanska medelkassen. Men Kalle Anka är inte en helt hjärndöd serie. Varför tror du Carl Barks prenumererade på National Geografic hela sitt liv? För att han använde dem i sitt tecknande. Sedan är Kalle Anka en speciell humor som kanske inte alla gillar.

Mvh/Fredrik
Jag undrar hur märks detta i Kalle Ankas värld? Simpson dryper ju av satir och intelligens. Vilket jag inte kan hitta hos någon liknande i Disneys produktion. Möjligtvis kan jag hitta lite moralkakor men inget som gör att de nuvarande produktionerna av Disneys serier borde höjas till skyarna.

Lite OT. En kompis visdae mig för några år sedan att alla meningar i tidningen "Kalle Anka & Co" slutade med utropstecken eller frågetecken. Till mina fasa stämde det. Jag vet inte om det fortfarande stämmer .

/Martin

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 25 augusti 2003, 09:21

Scrooge_McDuck skrev:Ta till exempel en av de filmer du pratade om och ta sedan Bambo eller Pinocchio.
Mvh/ Scrooge McDuck
Bambo är ett citat från dig, trodde att det kanske var den amrekanska orginal titlen av Bambi så jag skrev Bambo för att undvika misförstånd.

Scrooge_McDuck alla har vi våra favoriter, MEN vad jag försöker förklara för 1000 gången för folk anime är INTE den pyttelilla delen av filmer/serier som kommer omvägen över USA utan det görs anime i alla olika stilar även de som är mycket disney lika.

Har du sätt någon annan anime än sailer moon och pokemon?

Se en "riktig" serie som tex Junni Kokki och döm sedan.

Skriv svar