Släktingar i wwII

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 20 augusti 2003, 19:51

Min morfar var beredskaps soldat som artillerist
Min farfar beredskaps soldat som luftvärns soldat.

Men däremot är min mormors systers man från österike.

Han deltog på tyskarnas sida 1940-1944.

Han var jägare av nått slag har han berättat, och på sitt sista år använde han "Nebelwerfers"... 8O

han var med i frankrike vid Dunkerque, han var med och intog narvik
Och blev senare stationerad vid arme grupp nord TROR jag.
Efter som han med ett par kamrater (inklusive en Löjtnant) deserterade till Sverige en natt. Och har stannat där sedan dess.
Hans 2 bröder stupade...

Jag brukar försöka fråga honom lite, men han vill helst inte gå in så djupt på det, även om han svarar.

nypafi
Ny medlem

Inlägg av nypafi » 20 augusti 2003, 20:05

Min morfar var chef för en grupp som under IIVK var stationerad på Hogland i finska viken. När ryssarna anföll ön fick gruppen fly över isarna till fastlandet. Han har även skrivit ner hur det gick till. Jag har dock inte sett berättelsen på ett bra tag.

/nypafi

Mörner
Medlem

Inlägg av Mörner » 24 augusti 2003, 23:20

Min farfar var Överste vid Eksjös regemente, ansvarig för ett stort antal soldater vid Norska gränsen i Värmland... har en hel del historier därifrån om kontakter med tyskar,,, ( vet inte hur mycket jag litar på en 85 årig gubbe dock :wink: )

Min Morfar var Sergeant i amerikanska armén och var bland annat med i striderna kring Hurtgen skogen... Återkommer då jag fått reda på info mer från dem...

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 24 augusti 2003, 23:24

jag har sagt det i en annan tråd men jag har en släkting som var rapporterad MIA det jag vet om honom är

Richard S. Karlson
Private First Class, U.S. Marine Corps

United States Marine Corps
Entered the Service from: Minnesota
Died: July 11, 1944
Missing in Action or Buried at Sea
Tablets of the Missing at Honolulu Memorial
Honolulu, Hawaii
Awards: Bronze Star, Purple Heart

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 25 augusti 2003, 00:48

Mörner skrev:Min farfar var Överste vid Eksjös regemente, ansvarig för ett stort antal soldater vid Norska gränsen i Värmland... har en hel del historier därifrån om kontakter med tyskar,,, ( vet inte hur mycket jag litar på en 85 årig gubbe dock :wink: )

Min Morfar var Sergeant i amerikanska armén och var bland annat med i striderna kring Hurtgen skogen... Återkommer då jag fått reda på info mer från dem...
Om du menar Hürtegen striderna så kolla här: viewtopic.php?t=7363&highlight=skogen[/url]

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 29 augusti 2003, 15:14

Ingmar skrev:Min farfar stred för Wehrmacht på öst- och västfronten. Han var ½ volkdeutsch från Tjeckoslovakien (Sudetenland) och tvingades in när kriget bröt ut. Han tilldelades järnkorset innan han flydde.

En vän hade en morfar som var frivillig i Röda armén. Han var med från början och "byggde upp" Sovjetunionen. Stred sedan vid Stalingrad och överlevde. Han tilldelades ett nackskott.
Otack är världens lön. Eller kanske Stalin snarare...

sololja
Ny medlem

Inlägg av sololja » 29 augusti 2003, 23:27

Min sambos farbror är MIA på östfronten. Han blev lättare skadad vid Novgorod, under inrigningen av Leningrad, feb -42. Han skulle själv ta sig från frontavsnittet, i skydd av mörkret, till en närliggande förbandsplats. Där upphör alla spår efter honom. Nästan. Senare finner man hans plånbok hos en stupad sjukvårdare, dock ej hans identitetsbricka.
Jag har sett bilder på honom i uniform där det står 92 på hans axelklaffar. Han var infanterist och stred under barbarossa genom baltikum upp till Leningrad. Någon som vet vilken division han kunde tillhöra?

/ Ola

Småländske-Legionären
Medlem

Inlägg av Småländske-Legionären » 30 augusti 2003, 00:08

Värst vad folk hade släktingar som stred under ww2. Jag vet att min morfar låg i lumpen 1943. Men jag är inte helt säker på var. Karlskrona kanske.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 30 augusti 2003, 00:36

Min morfar var med i finska vinterkriget, vet tyvär inte så mcyket om detta en orsak kan vara att han dog innan jag var född i en hjärtattack. Skulle gärna vilja veta mer någon som vet någon sida där man kan kanske söka efter en soldats namn och kolla vars han stred etc.. :wink:

Användarvisningsbild
Piv0
Medlem

Inlägg av Piv0 » 30 augusti 2003, 01:22

Kynes: Du kan ju prova denna sidan: http://www.sota-arkisto.fi/ruotsi/index.html

Men då måste du ange personnummer m.m Email: sark@sota-arkisto.fi

/markus

D.Almendares
Medlem

Inlägg av D.Almendares » 31 augusti 2003, 21:09

Min morfars far var under den första månaden av kriget satt att försvara Ystad med 3 andra män. Tillsaken hör den att han hade ett lite hjärtfel och att de bara hade ammunition till ett vapen. Sedan blev han förflyttad till de som skulle skicka ut mat till de svenska enheter som låg i beredskap.

mvh David

Användarvisningsbild
Hans N
Medlem

Inlägg av Hans N » 2 september 2003, 23:25

Min farfar deltog vid Vilaniemi 1940,
hans bror vid Hangö 1941,
min mormors bröder, bägge vid Hangö 1941 och senare på Näset 1943-44.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 2 september 2003, 23:35

Min farfar var på den tiden rik borgare så han slapp såklart (men sedan gick han i konkurs den stackarn). Min morfar dock var furir inom luftvärnet. Han var stationerad någonstans långt upp i norrland (måste kännas avlägset för en bleking). Han beskrev sin inkallnings tid med:

"Vi fick varsitt gevär och sedan skulle vi stå och vakta den där pjäsen. om det kom någon så skulle vi skjuta, men inte en chans att någon av oss skulle våga det." Sedan så har man ju också hört hur dom bastade och sedan rullade runt i snön för att "härdas".

"En jävla kadaver diciplin" som han alltid säger.

Eder
- Palle

Användarvisningsbild
thonil
Medlem

Inlägg av thonil » 8 september 2003, 13:49

Min morfar var med i Luftwaffe under WWII, men inte som pilot, snarare en sorts radaroperatör - Tyskland hade visserligen inte radar under kriget, men de hade uppenbarligen något liknande.

Han gjorde lumpen 1939, muckade den 26 augusti och kallades in igen strax efter krigsutbrottet i september. Under större delen av kriget var han stationerad i Frankrike, men tillfångatogs nån gång 1944 i Belgien. Han satt i fångläger, först i Belgien och senare i Luxemburg, fram till 1949. När han skulle hem till Ostpreussen låg det i Polen, så han fick flytta in hos mormors föräldrar i Westfalen. Han dog tyvärr redan 1978, så jag har inte kunnat fråga honom om något och mormor vet egentligen inget alls om vad han gjorde under kriget.

Däremot har hon en fascinerande historia att berätta den morgon i april 1945 då västfronten svepte förbi hennes föräldrars gård. Trots att de allierades framryckning i april var tämligen snabb och oblodig, brändes båda granngårdarna ner under de korta striderna i hennes by. Lyckligtvis skadades den egna gården inte alls. Uppenbarligen låg det några tyska soldater utanför gården och sköt mot en brittisk patrull några hundra meter därifrån. Under en paus i striderna gick min mormor fram till de tyska soldaterna och gav dem lite vatten. När hon lite försynt föreslog att de kanske borde sluta slåss nu, när de allierade uppenbarligen nått så långt in i Tyskland, vände de sina vapen mot henne och kallade henne förrädare. Hon sprang genast därifrån tillbaka till sitt gömställe utanför gården och struntade i att hjälpa dem i fortsättningen.

Den här historien fascinerade mig så mycket att jag tog reda på vilka de fanatiska tyskarna min mormor mötte egentligen var. Uppenbarligen hade resterna av ett SS-förband tillintetgjorts bara några mil därifrån och dessa var förmdligen några retirerande rester av det här förbandet.

Farfar, som var svensk, tjänstgjorde utanför Landskrona under kriget. Han blev uppenbarligen befordrad till korpral, men degraderad redan samma dag då han lämnade sin grupp ensam i jakt på lite mjölk och ägg till hela gruppen... Denna degradering bekom honom inte nämnvärt.

/thonil

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 8 september 2003, 18:58

väldigt intressan historia....lät de henne fly heller sköt de efter henne...?

Skriv svar