Värnpliktarméer i Europa
Värnpliktarméer i Europa
Jag är intresserad av att få reda på vilka västeuropeiska länder som fortfarande tillämpar allmän värnplikt.
Jag föreställer mig att det rör sig om ett antal, befolkningsmässigt, små nationer, men de kan väl inte vara särskilt många?
Jag föreställer mig att det rör sig om ett antal, befolkningsmässigt, små nationer, men de kan väl inte vara särskilt många?
Re: Värnpliktarméer i Europa
Det gör väl samtliga länder utom Storbritanien och Frankrike som har yrkesförsvar.dot skrev:Jag är intresserad av att få reda på vilka västeuropeiska länder som fortfarande tillämpar allmän värnplikt.
- Olof Larsson
- Medlem
Jag har redan nämt Frankrike, de beslutade om Yrkesförsvar 1996.tryggve skrev:Även Frankrike och Spanien planerar väl att gå ifrån den allmänna värnplikten, men jag är osäker på om de har gjort det än.
Italien har som mål att införa ett betydande antal yrkessoldater, men ja gär osäker även här...
Tyskland är jag osäker på....
Sorry, missade det!KA skrev:Jag har redan nämt Frankrike, de beslutade om Yrkesförsvar 1996.tryggve skrev:Även Frankrike och Spanien planerar väl att gå ifrån den allmänna värnplikten, men jag är osäker på om de har gjort det än.
Italien har som mål att införa ett betydande antal yrkessoldater, men ja gär osäker även här...
Tyskland är jag osäker på....
De verkar uppenbarligen vara fler än jag först trodde. Därför undrar jag hur många av dessa länder som de facto befaller hela den manliga befolkningen att öva krig.
...och hur många som tillämpar, den svenska modellen, där ekonomiska omständigheter och politiska realiteter tvingat fram en omtolkning av begreppet "allmän".
Nu när kalla kriget sedan ganska länge är över, hur ser man inom NATO på värnplikts- contra yrkesarmé?
Utöver Israel, finns det fler "västerländska" demokratier utanför Europa som tillämpar värnplikt?
...och hur många som tillämpar, den svenska modellen, där ekonomiska omständigheter och politiska realiteter tvingat fram en omtolkning av begreppet "allmän".
Nu när kalla kriget sedan ganska länge är över, hur ser man inom NATO på värnplikts- contra yrkesarmé?
Utöver Israel, finns det fler "västerländska" demokratier utanför Europa som tillämpar värnplikt?
Re: Värnpliktarméer i Europa
dot skrev:Jag är intresserad av att få reda på vilka västeuropeiska länder som fortfarande tillämpar allmän värnplikt.
Har kvar (i teorin i alla fall)
Danmark
Tyskland
Grekland
Norge
Österrike
Finland
Sverige
Schweiz
På väg ut
Frankrike
Italien
Spanien
Portugal
Nyligen avskaffat
Belgien
Nederländerna
Länge sen...
Irland
Luxemburg (1967 - m.a.o ingen relation med små länder)
UK
MVH
Hans
Efter att ha kontrollerat med källa: http://www.copri.dk/publications/WP/WP% ... 5-1999.doc