B-29 på museum
B-29 på museum
Hörde just på nyheterna att amerikanerna nu har renoverat upp och tänker ställa in "Enola Gay", den B-29 Superfortress som släppte A-bomben över Hiroshima.
De överlevande japanerna har redan protesterat och anser att det är ganska osmakligt att ställa ut denna "mördrmaskin" som dom kallar den.
Åsikter?
Magnus
De överlevande japanerna har redan protesterat och anser att det är ganska osmakligt att ställa ut denna "mördrmaskin" som dom kallar den.
Åsikter?
Magnus
- Private Snafu
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
Håller med förstår inte varför det skulle vara osmakligt, det var ju inte flygplanet i sig som döda alla utan piloterna?sonderling skrev:Vadå osmakligt?Det är ju ett historiskt föremål.
Sonderling
Senast redigerad av 1 L. Josephson, redigerad totalt 21 gånger.
Har inte B-29 "Enola Gay" varit utstälnings föremål länge, som blir med jämna mellanrum utsatta för "aktiva (våldsama?) fredsdemonstranter" som smetade in planet med blod och aska. Hur mycket och omfattande vet jag inte.
Spekulation: Amrekanarna har nog varit mycket duktiga att lyfta fram offren från USS Arizona, vilket är helt rätt och naturligt. Men när de stälde ut B-29:an så tänkte de nog inte på alla Japanska offer.
Amrekanarna vill nog inte skyta med att denna maskin dödade 10000-tals personer de flersta oskyldiga civila kvinnor och barn vilket gör att denna historia blir nog väldigt nertystad/liten i utstälningen. Vilket säkert gör Japanerna sura.
Spekulation: Amrekanarna har nog varit mycket duktiga att lyfta fram offren från USS Arizona, vilket är helt rätt och naturligt. Men när de stälde ut B-29:an så tänkte de nog inte på alla Japanska offer.
Amrekanarna vill nog inte skyta med att denna maskin dödade 10000-tals personer de flersta oskyldiga civila kvinnor och barn vilket gör att denna historia blir nog väldigt nertystad/liten i utstälningen. Vilket säkert gör Japanerna sura.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jo, jag har också för mig att den varit på utställning länge.
Har för mig att det var ett jävla liv i USA, vid ett tidigare tillfälle, när man just ville fokusera på de civilaoffren i utställningen. Denna gång var det amerikanska veteraner som protesterade.
Själv tycker jag det är så tröttsamt att tjafsa om det här. Ingen protesterar när England flyger omkring med sitt gamla Lancasterplan. Trots att jag misstänker att den har fler liv på sina samveten.
När det Japan och japanerna ska man veta att de inte har gjort upp med sin historia som tyskarna har gjort. Vilket leder till att dagens japaner är nog så omedvetna om sin egen militaristiska historia. Det kan jag tycka är rätt osmakligt.
Sonderling
Har för mig att det var ett jävla liv i USA, vid ett tidigare tillfälle, när man just ville fokusera på de civilaoffren i utställningen. Denna gång var det amerikanska veteraner som protesterade.
Själv tycker jag det är så tröttsamt att tjafsa om det här. Ingen protesterar när England flyger omkring med sitt gamla Lancasterplan. Trots att jag misstänker att den har fler liv på sina samveten.
När det Japan och japanerna ska man veta att de inte har gjort upp med sin historia som tyskarna har gjort. Vilket leder till att dagens japaner är nog så omedvetna om sin egen militaristiska historia. Det kan jag tycka är rätt osmakligt.
Sonderling
Det var väl ändå de båda atombomberna som dödade människor. Ansvaret ligger på den Amerikanska presidenten mm. Men bomberna förkortade kriget och sparade bla Amerikanska soldaters liv, men även en massa japanska soldater som hade för vana att inte tas som fångar ( stred in i det längsta och gjorde ofta självmord).docster skrev:Håller med förstår inte varför det skulle vara omsakligt, det var ju inte flygplanet i sig som döda alla utan piloterna?sonderling skrev:Vadå osmakligt?Det är ju ett historiskt föremål.
Sonderling
Det dog mer människor i bla Tokyo än i Hiroshima ( strålningen skördade givetvis ytterligare offer senare - men flera hundra B-29 med brandbomber mot en stad med främst trähus kräver MÅNGA offer).
Även i Dresden i östra Tyskland och i Berlin dog det MÅNGA civila människor.
Flensburg skrev:Dom sparade INTE liv! Japanerna var redo att ge upp..
Ca 1 miljon dog som följd av atombomberna i hiroshima(var det både hiroshima och nagasaki? Mitt minne blir konstigt ibland) Atombomberna var till föpr att visa ryssarna att man hade en arsenal.
6 Augusti 1945 släpptes en 15 Kt atombomb (Little Boy - Uranbomb) över Hiroshima. 9 Augusti 1945 släpptes en 22 Kt atombomb (Fat Man - plutoniumbomb) över sekundärmålet Nagasaki, efter att huvudmålet Kokura var täckt av moln.
Det dog ca 200 000 människor totalt under de närmsta åren, har svårt att tro att minst 800 000 människor dött av strålskador pga bomberna.
Båda städerna är idag stora industristäder som byggdes upp efter kriget.
De båda bomberna var mycket små för att vara kärnladdningar, men stora på sin tid. Fram till 1990 har det sprängts 1700 kärnladdningar i världen.
Varav ca 550 MT ( motsvarande 40 000 Hiroshimabomber) i atmosfären under ca 500 provsprängningar.
Den största kärnladdningen som provsprängts var en Vätebomb på 60 Mt ( motsvarande ca 4000 Hiroshimabomber) 1961 över Novaja Zemlja i Sovjetunionen.
I februari 1945 anföll ca 2000 brittiska och amerikanska bombplan Dresden som var full av flyktingar som försökte komma undan den ryska offensiven. De fällde ca 650 000 brandbomber som skapade en eldstorm som utplånade 85% av stadens centrala delar och dödade 135 000 människor.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Tre förmodade anledningar varför atombomberna fälldes.
1 påtvinga fienden sin vilja. Ja, japan var redo att ge upp men inte vilkorslöst.
2 Markering mot Sovjet. Passa er, vi har bomben.
3 Experiment. Undrar vad som händer om vi släpper bomben.
Möjligtvis finns det en 4:de Hämd. Alla verkar ha glömt att japan var dåtidens stora militärmakt och inte hade de varit speciellt snälla heller.
Sedan ska vi inte blanda in en massa moral om vad eller vem som är hemskast. atombomben är ett formidabelt vapen med en stor nackdel. Man dör fortfarande när det slutat att användas.
Sonderling
1 påtvinga fienden sin vilja. Ja, japan var redo att ge upp men inte vilkorslöst.
Möjligtvis finns det en 4:de Hämd. Alla verkar ha glömt att japan var dåtidens stora militärmakt och inte hade de varit speciellt snälla heller.
Sedan ska vi inte blanda in en massa moral om vad eller vem som är hemskast. atombomben är ett formidabelt vapen med en stor nackdel. Man dör fortfarande när det slutat att användas.
Sonderling
Man valde bla att anfalla mål som inte bombats tidigare, för att bättre kunna se verkan.sonderling skrev:Tre förmodade anledningar varför atombomberna fälldes.
Sonderling
En Amerikansk landstigning mot de Japanska huvudöarna hade krävt MÅNGA soldatersliv.