Släktingar i wwII

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
MG42
Ny medlem

Inlägg av MG42 » 3 juni 2003, 03:56

Hmm.
Har en del som slogs i kriget;
två slogs för usa(min gammelfarfars bröder) , i armen å flottan, han i armen stupade på nån ö i stilla havet, han i flottan blev så svårt granatskadad så han fick ligga på nåt veteransjukhus från typ 44-78 då han dog.(båda två svenska meborgare, å dom fick inte behålla sina svenska namn(dubbelnamn) , så dom fick ta amerikanska namn, så min släkt hade det mycket svårt att hitta dom)
Min farmors bror slogs i vinterkriget å överlevde kriget.
Morfars pappas 5 bröder slogs i Tyska armen å SS(waffen) tre stupade(normandie, ardennerna å berlin) å 2 e saknade i strid(stalingrad å svevastopol)

Ok, i o me att många säger andra som inte e släktingar så;
bor granne me en av englands högst dekorerade krigshjältar(finns en bok om honom), han va bombpilot under kriget, blev svårt sårad nåra gånger. Han blev inbjuden av ryssarna till berlin, där han fick välja ett krigsbyte, han valde en matservice(tydligen Hitlers?), som jag sett.
Han fick oxå medalj personligen av churchill, å fick sen käka me han.

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 3 juni 2003, 08:23

Henric Edwards skrev:
Piv0 skrev:Min farfar var överste löjtnant & deltog blandannat vid Suomusalmi, dom hårdaste striderna var på suomusalmi efter Karelen. Han var gruppbefäl, ca 30 man i gruppen & endast 3 st överlevde. Dom flesta stupade vid Suomusalmi. Där fick han en rysk dumdumkula i handen och blev krigsinvalid. Men han var tillbaka vid fortsättningskriget som budbärare åt ett antal kända finska generaler. Han blev utdelad ett antal medaljer, 2 suomusalmi märken, fredskors,för tapperhet. Han avled ett antal år efter krigen.
Var han verkligen överstelöjtnant? Det är inte Yliluutnanti du tänker på? Grovt översatt skulle det vara överlöjtnant eller något liknande. Alltså rangen innan man når kaptensnivå. Mycket intresserad av att höra mer om honom i vilket fall som helst. :)

~Henric Edwards
Jag instämmer. Låt oss höra mer. Detta är verkligen intressant!
Hade det varit min släkting hade jag garanterat skrivit en bok om det :)

Ingmar
Medlem

Inlägg av Ingmar » 3 juni 2003, 11:22

Min farfar stred för Wehrmacht på öst- och västfronten. Han var ½ volkdeutsch från Tjeckoslovakien (Sudetenland) och tvingades in när kriget bröt ut. Han tilldelades järnkorset innan han flydde.

En vän hade en morfar som var frivillig i Röda armén. Han var med från början och "byggde upp" Sovjetunionen. Stred sedan vid Stalingrad och överlevde. Han tilldelades ett nackskott.

Användarvisningsbild
Piv0
Medlem

Inlägg av Piv0 » 3 juni 2003, 12:06

Jag instämmer. Låt oss höra mer. Detta är verkligen intressant!
Hade det varit min släkting hade jag garanterat skrivit en bok om det
Jag kan ju säga såhär om det inte är väl rått. Vid suomusalmi, var många i gruppen dog så var det en rysk officer (krypskytt) som slog ut ganska många av dom finska soldaterna i gruppen. Min farfar fick iallafall in ett skott och den gick in genom ögat på honom. När dom gick framm till skyttegraven, så tog han sin bajonett och tog ut resterna från hjälmen (det lilla som fanns kvar av hjärnan) sen satte han hjälmen på sitt eget huvud (men han hade mössa under) :) Armen han blev träffad i kunde han inte röra. Vänstra armen e det, och i högra handen hade han sin parabellum (Luger). Hjälmen finns fortfarande i våra ägor, men min farfars bror målade en fredsduva på hjälmen efter kriget. JAg har inte en aning om vad det är för en rysk hjälm, men det är en liten metallbit som går rakt överhjälmen den sticker väl ut 2 cm. En officerhjälm ska det vara har jag hört. Färgen är brun, om inte den är ommålad.

/Markus

Användarvisningsbild
Piv0
Medlem

Inlägg av Piv0 » 3 juni 2003, 12:14

http://www.ostfront.com/images_russian/ssh36-1.jpg

Sån här hjälm är det, liknande fast den vi har är brun. Med vit duva.
Nån som vet vad det är för en hjälm? Hjälmen har bucklor, ungarna har antagligen skjutit på den när dom var mindre.

/Markus

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 3 juni 2003, 14:23

Inte direkt nagon släkting, men vaningshuset, där jag har min lägenhet i Wien, ägs av en före detta Gestapo-officer...

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 juni 2003, 15:21

Markus, hjälmen är en M1936.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem

Inlägg av Ostmark » 4 juni 2003, 15:08

Andreas Wien skrev:Inte direkt nagon släkting, men vaningshuset, där jag har min lägenhet i Wien, ägs av en före detta Gestapo-officer...

Mvh Andreas Wien
Har ni bra kontakt? Har du talat något med honom ang. kriget och tiden innan/efter.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 4 juni 2003, 15:26

Ostmark skrev:Har ni bra kontakt? Har du talat något med honom ang. kriget och tiden innan/efter
Jag träffar honom mycket sällan. Han bor i Salzburg och kommer bara mycket sällan till Wien...

Mvh Andreas Wien

Cujomannen
Medlem

Inlägg av Cujomannen » 4 juni 2003, 18:48

Min morfar var hästkarl vid karelska fronten, överlevde kriget men dödades av ett blixtnedslag några år senare...
En kusin till min morfar, emigrerade till USA och var bombflygare under kriget, han blev nedskjuten två gånger, en gång över engelska kanalen där han blev upplockad av ett räddningsfartyg och den andra gången över Frankrike där han fick hjälp av motståndsrörelsen att fly till Spanien. Han studerade till präst efter kriget...

Användarvisningsbild
g3space
Medlem

Inlägg av g3space » 5 juni 2003, 03:03

Bara en "falsk" släkting. När jag var utbytesstudent i USA en gång i tiden berättade morbrorn i värdfamiljen lite om sin tid som militärpolis i amerikanska armén. Som MP befann han sig aldrig vid något frontavsnitt, men tjänstgjorde i Japan efter kapitulationen. Hans starkaste minne var när han insåg att japanerna faktiskt också var vanliga människor och dessutom riktigt trevliga.

En annan släkting tjänstgjorde i Vietnam där han gjorde "konstiga och hemliga saker tillsammans med CIA". 8O Honom träffade jag dock aldrig och vet inte hur mycket som var sant egentligen. Såhär efteråt verkar det konstigt att jag inte försökte gräva mer - men det fanns kanske anledningar som jag inte minns längre.

Användarvisningsbild
Generalfeldmarschall
Medlem

Inlägg av Generalfeldmarschall » 20 augusti 2003, 11:24

Min farfars bror tjänstgjorde i Tyskarmen på Östfronten....
vet inget om han :cry:
skulle vilja veta........
han kom aldrig tillbaka...

Daniel Näslund
Provmedlem

Inlägg av Daniel Näslund » 20 augusti 2003, 12:33

Min mormors far och bror tjänstgjorde i Finland som infanterister. Om det var under vinterkriget eller fortsättningskriget vet jag inte.

(mormors släkt är från Finland)

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 20 augusti 2003, 12:35

Min morfar tjänstgjorde i Sverige där han bland annat snodde minor i tysk ockuperade Norge, tror det var sådana trä-minor inte en metalldetektor kan upptäcka

Linus

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 20 augusti 2003, 16:09

Tilläger ännu att min Morfars kusin/släkting var med i Finländska SS-divisionen och stred vid Kaukasus.(Engligt honom deltog deras grupp inte till mördandet av oskyldiga männsikor)

Skriv svar