licens

Skriv svar
Seb
Medlem

licens

Inlägg av Seb » 18 augusti 2003, 03:59

Kan man få licens på militära automatvapen och k-pistar om man är civilperson och bara skjuter för nöjes skull?

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 18 augusti 2003, 08:26

Det finns K-pist skytteklubbar där man skjuter med försvarets gamla k-pistar.
//Johan

Ize-q
Medlem

Inlägg av Ize-q » 18 augusti 2003, 12:21

tror kanske inte att du har rätt motiv, men,men
samlarlicens är en lösning men det är i princip omöjligt att fixa om man inte blir rekommenderad.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 augusti 2003, 13:59

Ja, det där med samlarlicens har jag hört talas om? Men hur funkar det?

Ibland förstår jag mig inte på vapenlicenslagarna. De går ju så himla hårt åt jägare (och förmodligen tävlingsskyttar.) Sedan verkar det som om man kan ha en "mp-40" hemma om man är "samlare".

Sonderling :?

Användarvisningsbild
Johan S
Medlem

Inlägg av Johan S » 18 augusti 2003, 15:48

Det här är taget från polisen hemsida.
Innehav av skjutvapen för samlingsändamål

För att få vapenlicens för skjutvapen för samling krävs att man har ett seriöst vapensamlarintresse där samlingen avser vapen inom ett visst avgränsat område.

Samlingen ska dessutom ha en viss inriktning, till exempel visa en teknisk utveckling. Det ska även vara möjligt att åstadkomma en i stort sett komplett samling inom samlarområdet samtidigt som det ska vara möjligt att se vilka vapen som saknas i samlingen.
För att få ha skjutvapen för samlingsändamål krävs vapenlicenser för varje enskilt vapen i samlingen, utfärdat av polismyndighet.

Vapen som innehas för samlingsändamål får inte användas för skjutning utan särskilt tillstånd av polismyndighet. Ett sådant tillstånd ges endast undantagsvis och i regel i förevisningssyfte.

//Johan

chaser
Medlem

Inlägg av chaser » 18 augusti 2003, 21:30

Man kan få automatvapen licens, pratade med en vapenhandlare på en mässa i Göteborg. Du måste dock vara medlem i en skytteförening under ett antal år samt skjuta regelbundet för olika märken mm...

Jag ville nämligen köpa en M16 av honom, det fick jag inte för jag varken är medlem i någon skytteklubb eller ens innan dess hållt i ett automatvapen... =)

Ize-q
Medlem

Inlägg av Ize-q » 19 augusti 2003, 11:09

tdu kan nog tidigast köpa en bössa om 10 år om du ligger i...

annars så kan jag ju tipsa dig om att köpa en Airsoft.
kopior i skala 1/1 och med en nästan samma vikt.
tillverkas i antingen plast eller metall.

sen kan man även lira airsoft med dom, som är en kul sold-sim...

http://www.swedenairsoft.com -billig ÅF

annars http://www.airsoft.nu - trevlig sida med bra forum för nybörjare och 1337

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Re: licens

Inlägg av Daniel » 19 augusti 2003, 16:48

Seb skrev:Kan man få licens på militära automatvapen och k-pistar om man är civilperson och bara skjuter för nöjes skull?
Detta är nästintill omöjligt idag.

Användarvisningsbild
Thullan
Medlem

Inlägg av Thullan » 19 augusti 2003, 18:36

Kan man inte gå till vissa skytteklubbar och få skjuta med deras automatvapen där? Två personer jag känner har varit på en skjutbana i någon grotta i Stockholmstrakten och skjutit automat. Tror det var kanske 2-3 år sedan. Har inte träffat dom på länge så jag har inte kunnat förhöra mig närmare om det. Kan det ha varit illegalt?

Skriv svar