gollum

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 8 augusti 2003, 16:49

Äsch, några misstag kan vi alla göra. Ibland har man inget vettigt att säga och då blir det lätt "jag håller med" ifall man nu gör det". Tro mig, jag vet...hur tror ni annars jag har fått ihop till 1200 inlägg? :wink:

Men jag tycker att inlägg i stil med "lägg dig inte i det här" är ytterst onödiga och skapar en dålig stämning.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 8 augusti 2003, 18:54

OK, nu skakar vi hand allihopa och sätter oss i ring och sjunger Kumbaya... :)

Allvarligt talat: personliga påhopp och liknande är ingenting som hör hemma på det här forumet. Vi har inte kommit dit än, men vi kan väl alla anstränga oss att vara lite trevliga mot varandra.
Och Danne. Det verkar som om ni på forumet blir sura på mig när jag skriver vissa saker som inte riktigt har med ämnet att göra.
Nej, jag hade hittills aldrig blivit det minsta sur. Det ska mycket till innan jag blir det... Däremot tyckte jag att Victorias inlägg, som visserligen kanske inte var svaret på din fråga, trots allt hörde till ämnet du tog upp, nämligen Gollum, och sålunda var en intressant början till en fortsatt debatt.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 10 augusti 2003, 16:09

ok, jag förstår... har varit bortrest ett tag så jag har inte kunnat skriva nått.. ska försöka skriva lite mer intressanta inlägg i fortsättningen.. :wink:

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 11 augusti 2003, 11:04

helt klart att gollum var en hob innan...det sägs ju lite här å där...men när deagol hans bror på födelse dan plockar upp ringen...hur kan då en hob falla så snabbt av frestelsen att han dödar sin bror för ringen...hober var ju starka.....var det så att rigen hade varit nere så länge att den har samlat på sig en kraft att driva ve msom helst till vansinne?

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 11 augusti 2003, 15:10

Smeagol kanske redan var en väldigt svag hob... inte vet jag... en gissning

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 12 augusti 2003, 08:44

ja vem vet.....han kanske var en halv hob eller nåt...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 augusti 2003, 12:51

helt klart att gollum var en hob innan...det sägs ju lite här å där...men när deagol hans bror på födelse dan plockar upp ringen...hur kan då en hob falla så snabbt av frestelsen att han dödar sin bror för ringen...hober var ju starka.....var det så att rigen hade varit nere så länge att den har samlat på sig en kraft att driva ve msom helst till vansinne?
För det första så var inte Déagol hans bror... åtminstone står det ingenstans i boken. För det andra var nog Sméagol en smått obehaglig figur redan innan. Otäcka hobbitar fanns det ju, trots allt...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 12 augusti 2003, 14:38

Danne skrev:För det första så var inte Déagol hans bror... åtminstone står det ingenstans i boken. För det andra var nog Sméagol en smått obehaglig figur redan innan. Otäcka hobbitar fanns det ju, trots allt...
Hur var det egentligen med det eventuella släktskapet mellan Smeagol och Déagol? Jag menar, namnen är ju väldigt snarlika och kan tänkas ha getts till två bröder. Fast Sagan om Ringen säger följande om hur dom två hittade ringen:

- Ge mig den, Déagol, min käraste vän! sade Sméagol över vännens axel.
- Varför det, sade Déagol
- Därför att det är min födelsedag i dag, min vän, sade Sméagol

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 12 augusti 2003, 18:36

Har oxå för mig att jag hört nånstans att deagol var smeagols bror.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 13 augusti 2003, 00:09

gjabben skrev:Har oxå för mig att jag hört nånstans att deagol var smeagols bror.
Tolkien skrev:The most inquisitive and curious-minded of that family was called Sméagol. He was interested in roots and beginnings; he dived into deep pools; he burrowed under trees and growing plants; he tunnelled into green mounds; and he ceased to look up at the hill-tops, or the leaves on trees, or the flowers opening in the air: his head and his eyes were downward.
'He had a friend called Déagol, of similar sort, sharper-eyed but not so quick and strong.
Hade de varit bröder så hade det givetvis nämnts i ovan citerade passage, när de båda först presenteras för läsaren. Alltså är de inte bröder!

Naeira skrev:Om du menar själva förklaringen till namnet så låter Tolkien Gandalf berätta att Gollum är gammalt ord med betydelsen grymtaren. Gollum har alltså fått sitt namn från sitt läte!
Nej, faktiskt inte! Det är bara Ohlmarks som låter Gandalf berätta detta, det finns inte med i det engelska originalet.
Tolkien skrev:He took to thieving, and going about muttering to himself, and gurgling in his throat. So they called him Gollum, and cursed him, and told him to go far away; and his grandmother, desiring peace, expelled him from the family and turned him out of her hole.
Ohlmarks skrev:Han började stjäla och gick ofta för sej själv, muttrande och grymtande. De kallade honom för Gollum, ett gammalt ord som betyder 'grymtaren', förbannade honom och bad honom dra all världens väg. Slutligen fördrev honom anmodern från ättens säte för att få fred, jagade bort honom från domänerna.
Antingen har Ohlmarks hittat på 'grymtaren' helt på eget bevåg eller så är detta ännu ett exempel på saker som Tolkien reviderade bort till den andra upplaga som aldrig blivit översatt till svenska (förrän nu).

Själv har jag alltid tänkt mig namnet Gollum som ett onomatopoetiskt ord som härmar ljudet av en riktigt slemmig sväljning, *glum*. Alltså härlett snarare från 'gurgling' än från 'muttering'.

oromë skrev:Tror inte det står skrivet med säkerhet någonstans, men jag har för mig att han kan ha tillhört Stoorerna, alltså en gren av hobersläktet som bodde vid Anduins stränder....
kan det stämma....?
Det står visserligen bara som en tveksam teori från Gandalf i själva boken:
"I guess they were of hobbit-kind; akin to the fathers of the fathers of the Stoors"
Men i appendix B, "The tale of years" (i boken "Ringens värld" på svenska), står det tydligt och klart att åtminstone Déagol är en Stoor:
2463
The White Council is formed. About this time Déagol the Stoor finds the One Ring, and is murdered by Sméagol.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 13 augusti 2003, 19:49

Och därmed har väl Kamelen sagt allt som jag ville säga i ämnet... :)

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 13 augusti 2003, 22:08

Men hur kan det då komma sig att Gollum i filmen hostar fram det där "gollum" lätet.. PJ lär ju inte ha läst de svenska böckerna.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 augusti 2003, 18:14

Läs en gång till vad Kamelen skrev... Han förnekar inte att Gollum fick sitt namn från hur han lät, utan det faktum att Gollum skulle betyda "grymtaren". Dessutom menar han väl att "gollum"-ljudet inte är ett grymtandet utan snarare då ett sväljande, gurglande halsljud.

Hoppas jag missförstod dig rätt, Kamelen! :)

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 14 augusti 2003, 19:50

Men då har PJ tolkat de fel eller gjort de fel.. för när Gollum i filmen får de lätet så ser de faktiskt inte ut som han sväljer.. han hostar faktiskt fram de.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 15 augusti 2003, 00:17

Helt korrekt missförstått, Danne! :P

gjabben skrev:Men då har PJ tolkat de fel eller gjort de fel.. för när Gollum i filmen får de lätet så ser de faktiskt inte ut som han sväljer.. han hostar faktiskt fram de.
Nej, PJ verkar inte dela min uppfattning riktigt. Och jag fick leta ett tag innan jag kom på varifrån jag själv hade fått min "sväljteori". Men jag hittade det!
Tolkien skrev:Suddenly up came Gollum and whispered and hissed:
"Bless us and splash us, my precioussss! I guess it's a choice feast; at least a tasty morsel it'd make us, gollum!" And when he said gollum he made a horrible swallowing noise in his throat. That is how he got his name, though he always called himself 'my precious.'
Observera att detta citat är från "The Hobbit"! Gissningsvis har PJ inte lusläst den lika noga som trilogin och därför missat den lilla detaljen. Eller så struntade han bara i det för att han tyckte att en grymtning verkade bättre. Eller så skall Gollums läte i filmen faktiskt föreställa ett sväljljud ändå... Skit samma! Jag hittade min källa så jag är nöjd. 8)

Skriv svar