KB vs. PB
KB vs. PB
Vad är skillnade mellan dessa befattningar?
-
Gutekrigaren
- Medlem
Lite skit:
KB gör 15 månader i armén, PB 12.
KB rycker ut som fänrikar, PB rycker ut som sergeanter. (Graden fås dagen efter muck).
KB gör tre månader extra efter övriga plutonen ryckt ut, då skolar de in nya KB/PB.
KB är mer avskydda än PB!
I alla fall blev det så på mitt kompani, men det kan berott mer på personerna. Min bäste lumparkompis var PB, trots att jag bara var menig (dessutom på annan pluton). Mest av den anledningen att vi båda högeligen gav fan i om den vi pratade med var amiral eller skyttesoldat. Vilket är en sund inställning om man vill få respekt hos alla. Gäller givetvis inte vid cirkusdelen av militärtjänsten, uppställningar och liknande.
Kommer inte på mer nu...
Mvh Petter
KB rycker ut som fänrikar, PB rycker ut som sergeanter. (Graden fås dagen efter muck).
KB gör tre månader extra efter övriga plutonen ryckt ut, då skolar de in nya KB/PB.
KB är mer avskydda än PB!
Kommer inte på mer nu...
Mvh Petter
Re: KB vs. PB
De flesta PB-befattningar har försvunnit och ersatts med 15 månader.Freedan skrev:Vad är skillnade mellan dessa befattningar?
PB vs. KB
Bärgningsplutonbefäl är 15 månader men jag tror inte det är KB! Många säger att det bara är vissa 15 månaders tjänster som är KB. En kompis till mig ska bli stabsplutonbefäl....det är en KB tjänst enligt honomGutekrigaren skrev:Lite skit:
KB är mer avskydda än PB!I alla fall blev det så på mitt kompani, men det kan berott mer på personerna. Min bäste lumparkompis var PB, trots att jag bara var menig (dessutom på annan pluton). Mest av den anledningen att vi båda högeligen gav fan i om den vi pratade med var amiral eller skyttesoldat. Vilket är en sund inställning om man vill få respekt hos alla. Gäller givetvis inte vid cirkusdelen av militärtjänsten, uppställningar och liknande.
Kommer inte på mer nu...
Mvh Petter
-
Gutekrigaren
- Medlem
Gutekrigaren skrev:Nej, fullständigt normalt. KB är plutonchefer i alla normala fall under utbildningsförhållanden. I krig däremot kan de bli kompanichefer (eller snarare stf). Någon annan kan säkert mer än jag.Jag ska bli sjukvårdsplutonbefäl men det är en KB-befattning, fett skumt .
/Patrik
Mvh Petter
KB blir i krig plutonchef eller stf plutonchef, inte kompanichef......
-
Gutekrigaren
- Medlem
Kompanibefäl betyder inte "befäl över kompani" - det är helt enkelt en gammal beteckning på de lägsta officersgraderna (fänrik löjtnant osv...)Gutekrigaren skrev:Hmm, i alla fall kan de bli stf kompanichef vad jag vet... Annars vore ju beteckningen kompanibefäl tämligen missvisande?
Dessutom skrev jag "kan"!
Mvh Petter
På samma sätt är plutons resp gruppbefäl sergeant resp. furir/korpral.
/S
Gutekrigaren skrev:Hmm, i alla fall kan de bli stf kompanichef vad jag vet... Annars vore ju beteckningen kompanibefäl tämligen missvisande?
Dessutom skrev jag "kan"!
Mvh Petter
Vagnchefen på en stridsvagn är väl en KB-elev, verkar då lite långsökt att man med samma utbildningstid kan bli stf kompanichef.
Befattningen som chef eller stf på ett stridsvagnskompani är nog lite mer krävande en på "normal" kompaniet.
I övrigt är det väl så här i krig:
Plutonchef - lägst vpl fänrik ( dvs KB-elev).
Kompanichef - lägst löjtnant.
Bataljonschef - lägst kapten.
- Hans Engström
- Medlem
Sen är det väl ett tag sen hela armen gick över till förstegsutbildning (dvs, KB in först, därefter PB, sen GB och E, sist F). Tidigare särskilde det sig att de sista 3 månaderna var det som kallades kadettskola (därav kadettbal). Numera bakas den teoretiska utbildningen in där den får plats. Traditionellt är skytte och PV KB de 'riktiga' tjänsterna (eftersom de innebar att man direkt kunde fortsätta mot YOFF).
Idag är alltfler 15 månaders utbildningar rikttade mot att vara chef för en grupp (bl.a stadsskytte, pansar etc., eldledare har alltid varit det).
En av de få befattningar som faktiskt kunde räkna med att vara plutonchef även i krig (skytte/PV hade oftast reservare eller yngre YOFF som krigsplutonchefer och var stf) var kvartermästaren, som så sent som 1987 fick en KB (istället för PB) tjänst.
Idag är alltfler 15 månaders utbildningar rikttade mot att vara chef för en grupp (bl.a stadsskytte, pansar etc., eldledare har alltid varit det).
En av de få befattningar som faktiskt kunde räkna med att vara plutonchef även i krig (skytte/PV hade oftast reservare eller yngre YOFF som krigsplutonchefer och var stf) var kvartermästaren, som så sent som 1987 fick en KB (istället för PB) tjänst.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Hej!
Ur mitt minnes skräpkammare har det ramlat saker! Svempa, givetvis har du rätt, i alla fall enligt en del av skräpet som kom ramlande!
Kompanibefäl är lägst fänrik...helt rätt som sagt.
Däremot kan en PB-elev leda pluton i krig, KA. I alla fall har jag sett exempel på blivande krigsplutonchefer som varit PB-elever... MEn det beror väl på vad för pluton det gäller förstås.
Hans E:
Jag gjorde lumpen 99/00, då var en KB-elev kvartersmästare (på trosskomp dessutom). Eller hur menar du med fram till 1987?
Samma utbildningsår ryckte KB/PB in samtidigt och KB låg kvar tre månader på kadettskola... Men P18 är ju lite efterblivet som vanligt... 8)
Mvh Petter
Ur mitt minnes skräpkammare har det ramlat saker! Svempa, givetvis har du rätt, i alla fall enligt en del av skräpet som kom ramlande!
Kompanibefäl är lägst fänrik...helt rätt som sagt.
Däremot kan en PB-elev leda pluton i krig, KA. I alla fall har jag sett exempel på blivande krigsplutonchefer som varit PB-elever... MEn det beror väl på vad för pluton det gäller förstås.
Hans E:
Jag gjorde lumpen 99/00, då var en KB-elev kvartersmästare (på trosskomp dessutom). Eller hur menar du med fram till 1987?
Samma utbildningsår ryckte KB/PB in samtidigt och KB låg kvar tre månader på kadettskola... Men P18 är ju lite efterblivet som vanligt... 8)
Mvh Petter
- Hans Engström
- Medlem
Före 87 var KVM tjästen en PB tjänst. Kan ha fortsatt med det lite varstans i landet, dock ej på NB.
Efter förstegsutbildningens införande (osäker vilket år, kan ha varit 90) på NorrlandsBrigaderna så försvann de sista PB tjänsterna (tror det var stabstroppcheferna och väblarna som var kvar som 12 månaders sist).
Efter förstegsutbildningens införande (osäker vilket år, kan ha varit 90) på NorrlandsBrigaderna så försvann de sista PB tjänsterna (tror det var stabstroppcheferna och väblarna som var kvar som 12 månaders sist).
Numera har de flesta KB försteg, och muckar alltså samtidigt med övriga värnpliktiga.Gutekrigaren skrev:Lite skit:
KB är mer avskydda än PB!I alla fall blev det så på mitt kompani, men det kan berott mer på personerna. Min bäste lumparkompis var PB, trots att jag bara var menig (dessutom på annan pluton). Mest av den anledningen att vi båda högeligen gav fan i om den vi pratade med var amiral eller skyttesoldat. Vilket är en sund inställning om man vill få respekt hos alla. Gäller givetvis inte vid cirkusdelen av militärtjänsten, uppställningar och liknande.
Kommer inte på mer nu...
Mvh Petter
KB finns bara i armén
PB har i armén ersatts med KB eller GB/E i de flesta tjänster. En PB i Flottan ligger inne i 17½ månad.