Pirater
Pirater
Tja jag kan inte mycket annat än det som står på mjölkpaketen nu för tiden men jag undrar om någon här kan lära mig mer om dem?
/Björn
/Björn
- Djinghis Khan
- Medlem
Jag vet att Karl XII hade kontakter med pirater från Madagaskar. I utbyte mot vapen, skepp och manskap skulle piraterna få röva på svenskt territorium, har jag för mig. Minns inte exakt vad det handlade om. En pirat i mina ögon är en som stjäl till havs. Då kan man inte förneka att den berömde kaparen Lasse i Gatan var pirat.
UrsusRex skrev:Tja jag kan inte mycket annat än det som står på mjölkpaketen nu för tiden men jag undrar om någon här kan lära mig mer om dem?
/Björn
Senast redigerad av 1 Armfeldt, redigerad totalt 10 gånger.
- medundersåte
- Medlem
Det var också tal om att göra Madagaskar till en svensk koloni.PanzerClaw skrev:Jag vet att Karl XII hade kontakter med pirater från Madagaskar. I utbyte mot vapen, skepp och manskap skulle piraterna få röva på svenskt territorium, har jag för mig. Minns inte exakt vad det handlade om. En pirat i mina ögon är en som stjäl till havs. Då kan man inte förneka att den berömde kaparen Lasse i Gatan var pirat.
Kapare uppbringar fientliga fartyg till havs, det var visserligen inte örlogsfartyg man gav sig på och man var väl inte heller alltid så nogräknad med vilken nations fartyg man angrep, dock så var kaparverksamheten en accepterad del av den tidens krigföring.
-
Karl Bruno
- Medlem
Skillnaden mellan pirater och kapare är väl att kapare är fristående "entreprenörer" som har kontrakterats av en stat i syfte att störa en fientlig stats sjöfart. Pirater däremot var simpla brottslingar som rövade för personlig rikedom.
I verkligheten fanns det naturligtvis ingen skarp gräns mellan kategorierna.
I verkligheten fanns det naturligtvis ingen skarp gräns mellan kategorierna.
- Djinghis Khan
- Medlem
- medundersåte
- Medlem
Östersjön har tidvis härjats ganska svårt av pirater; förutom Erik av Pommern så har det ju funnits pirater på Ösel, var det inte några bröder som härjade också?Djinghis Khan skrev:Ja han hade ju ett sjörövarnäste på Gotland, som han dock jagades iväg från. Han flydde sedan till Pommern, där han levde fram till sin död
/DK M
Pirater har ju funnits i alla tider, de jag nämnde ovan hör väl främst medeltiden till. Medelhavet var under antiken överfullt av pirater så man kunde ju faktiskt flytta tråden för en mer breddad diskussion.Dan Koehl skrev:Det sägs om Erik av Pommern att han efter att ha börjat kriget mot Hansan, och blivit avsatt som kung av Sverige drog till Gotland och blev pirat.
Vet någon mera om detta? (Och borde tråden flyttas till övrig historia för att inte tidspeca den för mycket?)
- Djinghis Khan
- Medlem
Jag tycker mig ha läst någonstans för länge sen att exempelvis spanjorerna hade mer eller mindre kontrakterade pirater för några hundra år sedan. Dessa rövade till viss del för spanska statens räkning, en stor del av bytena gick dit och staten i sin tur stod för en del av finansieringen av fartygen eller något i den stilen. Piratbytena bidrog till krigskassan. Jag kan ha missuppfattat det eller förväxlat lite, det var mest något som slog mig nu för stungen att jag hade läst.
- Djinghis Khan
- Medlem
Jo då, de flesta pirater var lejda av staten och diverse kungar, i syfte att slå till mot sina konkurrenters handelsleder. Främst engelsmännen karvade ut sin hegemoniska ställning över världshaven med hjälp av sjöröveri, främst riktat mot deras största rivaler - Frankrike och Spanien. Kända pirater såsom Edward "Blackbeard" Teach, Henty Morgan och Captain William Kidd var anställda av Engelska politiker och kungen själv.
/DK M
/DK M
Jag läste någonstans att Sverige så sent som på 1800-talet betalade tribut till nordafrikanska pirater/länder för att slippa få sina skepp angripna kring Gibraltar och Medelhavet.
Om man ska diskutera pirater tycker jag dock att man kan hålla sig till kolonialtiden. Det blir lite väl brett om man blandar in antik och medeltida piratverksamhet i diskussionen.
Om man ska diskutera pirater tycker jag dock att man kan hålla sig till kolonialtiden. Det blir lite väl brett om man blandar in antik och medeltida piratverksamhet i diskussionen.