trosspluton
trosspluton
Ska rycka in som bärgnings-PB. Känner någon till vad denna utbildning kommer att innebära?
-
Gutekrigaren
- Medlem
Antar att det gäller pansarbärgning.
Då blir det bära, lyfta och kånka tungt, kladda ner sig med fett och jord, gå omkring skitigare än andra lumpare, slå knogar i pansarplåt etc...
Mycket kättingar, fastnade vagnar, vård av vagn. Och vård av vagn är inte enkelt eftersom bärgare är byggda på äldre chassin än nyare stridsvagnar, dvs mer svårvårdade.
Nu har jag avskräckt dig!
Mvh Petter
Då blir det bära, lyfta och kånka tungt, kladda ner sig med fett och jord, gå omkring skitigare än andra lumpare, slå knogar i pansarplåt etc...
Mycket kättingar, fastnade vagnar, vård av vagn. Och vård av vagn är inte enkelt eftersom bärgare är byggda på äldre chassin än nyare stridsvagnar, dvs mer svårvårdade.
Mvh Petter
Beror på vilket regemente du hamnar på.
Bärgningen är annars grabbarna som åker runt och drar upp klantiga förare ur diket. Som PB kommer du att vara chef för ett antal bärgningsbilar med tillhörande personal.
Mycket jobb på udda tider - men bra chans till gratis lastbilskörkort + erfarenhet.
En bra tjänst.
/S
Bärgningen är annars grabbarna som åker runt och drar upp klantiga förare ur diket. Som PB kommer du att vara chef för ett antal bärgningsbilar med tillhörande personal.
Mycket jobb på udda tider - men bra chans till gratis lastbilskörkort + erfarenhet.
En bra tjänst.
/S
P7
P7, Revingehed....förmodar att det är en pb tjänst och inte kb.MD650 skrev:Vet vilken typ av bärgare du ska få utb på (band eller hjulbärgare)?
Vilket förband?
Fysiskt alltså? Låter underbart.Gutekrigaren skrev:Antar att det gäller pansarbärgning.
Mvh Petter
Alltså väldigt liten chans att komma hem på kvällar? Är ledarskaputbildningen samma som övriga PB´s?Svempa skrev:Beror på vilket regemente du hamnar på.
En bra tjänst.
/S
-
Gutekrigaren
- Medlem
Blir nog inte lastbil utan Brgbv eller hur det nu förkortas, dvs avtornad stridsvagn med krokar och skit.
I pansaret är det alltid svårt att komma hem på kvällarna. Och det vill du ändå inte, för då får du gå upp vid fyra om du ska köra mellan Malmö och Revinge...tror jag.
Och har du inte stiftat bekantskap med en smörjspruta och igensatta nipplar lär du får göra det nu!!
Mvh Petter
I pansaret är det alltid svårt att komma hem på kvällarna. Och det vill du ändå inte, för då får du gå upp vid fyra om du ska köra mellan Malmö och Revinge...tror jag.
Och har du inte stiftat bekantskap med en smörjspruta och igensatta nipplar lär du får göra det nu!!
Mvh Petter