gollum

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

gollum

Inlägg av gjabben » 14 juli 2003, 20:59

Alla vet ju att Gollum en gång var en varelse som inte var så olik hober.. Men är det någon som vet ( det är säkert många som vet,, kanske jag med men isåfall har jag glömt bort det ) vad för varelse Gollum är.. Vad är namnet??

Användarvisningsbild
oromë
Medlem

Inlägg av oromë » 14 juli 2003, 21:04

Tror inte det står skrivet med säkerhet någonstans, men jag har för mig att han kan ha tillhört Stoorerna, alltså en gren av hobersläktet som bodde vid Anduins stränder....
kan det stämma....?

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 14 juli 2003, 21:54

japp.. kom på de nu.. han bodde ju vid Anduin, det visste jag.. det var ju där han brukade fiska å där ringen försvann ner.. men nu kommer jag ihåg ordet stoor.

Användarvisningsbild
Naeira
Medlem

Re: gollum

Inlägg av Naeira » 4 augusti 2003, 16:22

gjabben skrev:Alla vet ju att Gollum en gång var en varelse som inte var så olik hober.. Men är det någon som vet ( det är säkert många som vet,, kanske jag med men isåfall har jag glömt bort det ) vad för varelse Gollum är.. Vad är namnet??
Om du menar själva förklaringen till namnet så låter Tolkien Gandalf berätta att Gollum är gammalt ord med betydelsen grymtaren. Gollum har alltså fått sitt namn från sitt läte!
Det finns också i judiska legender en figur som kallas Golem. Denna Golem ska vara en konstgjord människa som vissa rabbiner har förmågan att kalla till liv. Kanske har Tolkien lånat idéen till Gollum därifrån? Vad vet jag? Tycker ändå att det passar utmärkt att delvis se Gollum inte bara som en egen karaktär utan också som den varelse som materialiserar Frodos eget begär att äga och behålla ringen (och på så sätt som en konstgjord varelse). Gollum blir ju på många sätt Frodos skuggsida. Det absolut bästa är ju att Frodo använder sig av sitt begär och låter det (dvs Gollum) styra honom in i "det kalla hårda landet". Frodo är ju delvis beroende av sin skuggsida Gollum. /Victoria

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 4 augusti 2003, 16:35

Victoria,

den kopplingen hade jag inte tänkt på, mellan Golem och Gollum. Kan ju också vara ett sammanträffande.

Gollum var för övrigt en stoor, alltså en hob

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 5 augusti 2003, 19:54

tack för svaren
Om du menar själva förklaringen till namnet så låter Tolkien Gandalf berätta att Gollum är gammalt ord med betydelsen grymtaren. Gollum har alltså fått sitt namn från sitt läte!
Det finns också i judiska legender en figur som kallas Golem. Denna Golem ska vara en konstgjord människa som vissa rabbiner har förmågan att kalla till liv. Kanske har Tolkien lånat idéen till Gollum därifrån? Vad vet jag? Tycker ändå att det passar utmärkt att delvis se Gollum inte bara som en egen karaktär utan också som den varelse som materialiserar Frodos eget begär att äga och behålla ringen (och på så sätt som en konstgjord varelse). Gollum blir ju på många sätt Frodos skuggsida. Det absolut bästa är ju att Frodo använder sig av sitt begär och låter det (dvs Gollum) styra honom in i "det kalla hårda landet". Frodo är ju delvis beroende av sin skuggsida Gollum. /Victoria
victoria... Varför Gollum kallas Gollum har jag vetat länge.. Man hör de till och med i filmen hur Gollum hostar det lätet. ´Vad jag undrade var va för slags varelse Gollum va. Men de har jag fått svar på. Läs frågan bättre nästa gång.

Användarvisningsbild
Naeira
Medlem

Inlägg av Naeira » 6 augusti 2003, 19:14

gjabben skrev: victoria... Varför Gollum kallas Gollum har jag vetat länge.. Man hör de till och med i filmen hur Gollum hostar det lätet. ´Vad jag undrade var va för slags varelse Gollum va. Men de har jag fått svar på. Läs frågan bättre nästa gång.
Om du skriver "vad är namnet" så inbillar jag mig att du vill veta vad namnet är! :P

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 6 augusti 2003, 20:08

Jag tyckte att Victorias "essä" var intressant...

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 7 augusti 2003, 11:24

Victoria... läs än en gång.. jag frågade så här
vad för varelse Gollum är.. Vad är namnet??
då menade jag såklart namnet på varelsen. För jag frågade ju innan. Vad var nu GOLLUM för varelse. Där sa jag namnet. Det visar ju att jag visste namnet på Gollum. Så de kunde du ju räknat ut själv.

Och Danne. Det verkar som om ni på forumet blir sura på mig när jag skriver vissa saker som inte riktigt har med ämnet att göra.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 7 augusti 2003, 17:29

Gjabben skrev:
Victoria... läs än en gång.. jag frågade så här
Va otacksam du e. Du frågade lite smått kryptiskt och rörigt.
Då blir det lätt fel. I a f behöver man inte skriva tillbaka så som du
gjorde. Viktorias inlägg var som tidigare sagt mycket intressant.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 7 augusti 2003, 19:54

Du behöver inte lägga dig i det här....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 7 augusti 2003, 20:10

gjabben skrev:Du behöver inte lägga dig i det här....
Hördu gjabben, du är ganska ung, va? Det kan förklara din stil. En anledning varför folk här (inklusive jag) irriteras av dina inlägg, är för att de ofta är meningslösa ("Jag håller med") och när någon påpekar det för dig blir du gnällig. Försök göra lite mer genomtänkta inlägg (och inte kryptiskt formulerade som t.ex. denna tråds början), så ska du se att det blir bättre.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 8 augusti 2003, 10:28

ska man inte fråga sånt man undrar över då???

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 8 augusti 2003, 10:29

jag tycker allt att vissa andra inlägg har varit mer ointressanta än mina..

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 8 augusti 2003, 16:24

alla gör väl misstag och skriver mindre intressanta inlägg någon gång..å självklart ska man fråga när man undrar..men eftersom att forumet är till just för att diskutera, är det ju bara inressant om trådarna utvecklas, som nu t.e.x. att man av victoria fick veta om själva namnet gollum..det har ju att göra med honom också. och att någon kan misstolka din fråga får du ta, det kanske beror på då att frågan helt enkelt var lite luddig..

vill inte klaga på dej gjabben lr så, men att många tycks göra det beror kanske på att du svarade lite otrevligt när någon bara försökte hjälpa till.

Skriv svar