Svensk motsvarighet till SAS

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 1 augusti 2003, 11:49

MD650 skrev:
Medic skrev:min kusin har träfat nån som är med SSG när han jorde lumpen å han fick som svar att SSG var väldigt hemligt deras nam å info är hemlig å sånna saker

//Medic
Helt korrekt!

:)
Jag kan förstå hemlighetsmakeriet men man kunde ju släppt på lite utbildnings och utrustningdetaljer samma sak med Polisensspecialstyrka.

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Inlägg av Medic » 1 augusti 2003, 12:30

mrsund skrev:
MD650 skrev:
Medic skrev:min kusin har träfat nån som är med SSG när han jorde lumpen å han fick som svar att SSG var väldigt hemligt deras nam å info är hemlig å sånna saker

//Medic
Helt korrekt!

Jag kan förstå hemlighetsmakeriet men man kunde ju släppt på lite utbildnings och utrustningdetaljer samma sak med Polisensspecialstyrka.
Polisen är enanan sak

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Inlägg av Medic » 1 augusti 2003, 12:30

MD650 skrev:

//Medic
Helt korrekt!

Tack

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 1 augusti 2003, 13:24

mrsund skrev:
Kan kan man göra men nu har Försvarsmakten valt att inte göra det.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 1 augusti 2003, 13:32

MD650 skrev:
mrsund skrev:
Kan kan man göra men nu har Försvarsmakten valt att inte göra det.

Ja.

Användarvisningsbild
Hiawatha
Medlem

Inlägg av Hiawatha » 26 augusti 2003, 00:35

Lite tunnsått med information i den här tråden. Så jag fyller på med sånt jag vet och har hört från mer eller mindre insatta personer. Är inte direkt lätt att få förstahandsinformation.

Sverige har idag två enheter som kan räknas som specialförband av hög internationell klass. SSG (Särskilda skyddsgruppen) och FJS IK (Fallskärmsjägarskolans insatskompani). På planeringsstadiet finns även en Jägarpluton Int (från K4) samt någon form av motsvarande enhet hos kustjägarna/attackdykarna.

Historien bakom SSG börjar med en sammanslutning av yrkesofficerare på K3 i början av 1990-talet som gick under namnet jägarbefälsgruppen eller befälsgruppen. Efterhand har denna utvecklats till dagens SSG. Brittiska SAS har även på mer än ett sätt varit delaktig i den här processen. Som jag förstått det så tog dessa kontakter fart i och med de operationer som "kvalificerad" svensk personal var delaktig i nere på Balkan. Svenskarna imponerade rejält på personal från flertalet utländska specialförband. Efter det så har svenskarna samarbetat med SAS, vilka bl a hjälpt till med upplägg på uttagning och utbildning till SSG.

När amerikanerna efterfrågade utländska specialförband till Afghanistan så kom det en formell förfrågan från brittiska UD till den svenska regeringen om inte den kunde tänka sig att skicka SSG. SAS ville gärna ha med sig sina svenska kollegor visade det sig (för spanings- och underrättelseuppdrag). Göran P ringde antagligen sin polare Tony och sa "det fixar jag", för SSG åkte plötsligt till Afghanistan. Vad de gjorde där är oklart, vissa säger att de dirigerade trafik andra säger att de var delaktiga i andra operationer. Efter sex månader avlöstes de av personal från FJS IK.

För närvarande deltar SSG i de franskledda operationerna i Kongo. Där samarbetar de främst med 2 REP som är franska främlingslegionens elitstyrka. Som bekant har de varit indragna i en del strider där nere.

SSG har rekrytering under vissa perioder. Du behöver inte vara jägarutbildad för att söka utan SSG rekryterar från alla kategorier av personal. Är du inte officer när du söker så måste du genomgå minst reservofficersutbildning om du blir antagen. Finns baskrav som varje sökande ska klara av men dessa är mest formaliteter. De riktiga testerna sker under strapatsövningar i fält där sättet du agerar på granskas in i minsta detalj (varje sökande har en person som konstant följer och övervakar denne). Vidare så sker omfattande medicinska och psykologiska tester.
Senast redigerad av 2 Hiawatha, redigerad totalt 27 gång.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 augusti 2003, 08:17

Hiawatha skrev:
På planeringsstadiet finns även en Jägarpluton Int (från K4) samt någon form av motsvarande enhet hos kustjägarna/attackdykarna.

.
Vilket man får hoppas stannar som enbart planering.

Ressel
Medlem

Inlägg av Ressel » 26 augusti 2003, 18:27

Sekretessen angående vilka som är i SSG är främst till skydd för deras familjer. Dom ska inte bli trakasserade av journalister i händelse av att t.ex. SSG skjuter nån oskyldig afganistanier eller liknande.

SSG har deltagit i flertalet strider i Kongo.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Re: Svensk motsvarighet till SAS

Inlägg av Armfeldt » 27 augusti 2003, 15:53

sandgren skrev:Tjenare!

Läser en bok om de engelska "specialstyrkorna" SAS (Special Air Service) och har blivit mycket fascinerad. Jag vet att länder som USA, Frankrike, fd Sovjetunionen och Israel också har/hade sådana här enheter. Men min fråga är om de också förekommer i mindre länder som Sverige?
SSG är bara för militära (special)-operationer, t.ex. att gå in i fiendens linjer och förstöra kommunikationsmedel etc.

Men vad har Sverige för att lösa terroristincidenter?

Jo, då har vi Nationella insatsstyrkan på 51 man, tror jag det var.
De jobbar i grupper om fyra.
De grupper som finns är:
# Alfa
# Bravo
# Charlie
# Delta
# Echo
# Fox (prickskytte)
# Golf (prickskytte)
# Hotel (dykning)
I likhet med sin tyska motsvarighet, GSG-9 och andra elitförband inom polisen, så är Nationella insatsstyrkan beväpnade med bl.a. MP5:or och Sig Sauer.

Källa: susning.nu

Westling
Utsparkad

Inlägg av Westling » 27 augusti 2003, 15:58

//Medic
Och här kommer den rättstavade versionen;

Min kusin har träffade en som är med i SSG när han gjorde lumpen och han fick svaret att SSG var en väldigt hemlig organisation. Medlemmarnas namn och mer information är hemlig m.m.

Medic får IG...

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 27 augusti 2003, 15:59

Om SSG är så hemligt hur kan folk här sitta och säga att dom har stridit i Kongo Irak och Afghanistan ?
folk har för mycket fantasi

Henriko
Medlem

Inlägg av Henriko » 27 augusti 2003, 16:05

Att SSG är/var i Afganistan är FM gått ut med själv om jag inte minns fel. De som är i kongo (alltså inte de som sköter flygplatsen) har beskrivits i media som "elitsoldater från Karlsborg" och det kan vem som helst räkna ut att det är inte vpl med 10-månaders grundutbildning som man skickar till ett område där det råder nästintill inbördeskrig.

Henrik

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 27 augusti 2003, 16:14

Henriko
Det ända som FM har sagt är att dom finns i Afghanistan inte i Kongo och Irak det är vilda spekulationer

men Afghanistan hade ni rätt så det erkänner jag :-) det står om det på http://www.mil.se

Grum
Medlem

Inlägg av Grum » 27 augusti 2003, 16:22

Sverige har - som sagts tidigare - två specialförband.
Dels SSG som just nu är i Kongo (det är ingen hemlighet) och dels FJS IK, som för närvarande bemannar funktioner i Kosovo.
Tidigare har SSG varit Afganistan och i viss utsträckning även i Kosovo.
SSG har dock lämnat Afganistan och då tog FJS över deras uppgifter (med undantag för uppgifter de ej var skickade att lösa) även om också FJS numer har lämnat Orienten bakom sig.

I övrigt finns det inga likheter mellan de två specialförband som Sverige sätter upp. Att det kommer att inträttas fler specialförband är jag tveksam till. All efterfrågad kompetens ryms inom de två enheter som redan existerar och även om många jägareofficerare känner sig utanför kan det inte motivera fler specialförband.
Så sorry K4 och kustjägeriet. Ni fattade aldrig vad som var på gång och reagerade försent.
Irak har aldrig diskuterats. Men det är ju heller inte meningen att det ska diskuteras öppet när det gäller specialförband. Fast ärligt talat tror jag inte att de skulle ha varit på plats, möjligen med "obeservationsstatus".

Användarvisningsbild
Hiawatha
Medlem

Inlägg av Hiawatha » 27 augusti 2003, 16:22

Luno skrev:Henriko
Det ända som FM har sagt är att dom finns i Afghanistan inte i Kongo och Irak det är vilda spekulationer

men Afghanistan hade ni rätt så det erkänner jag :-) det står om det på http://www.mil.se
Att SSG finns i Kongo är ingen hemlighet. Ring pressansvarig på HKV.

Skriv svar