Bombplan?
Bombplan?
Fråga: Har sverige några nuvarande Bombplan? eller är det vara atack å transport??
//Medic
//Medic
Re: Bombplan?
C-130 Hercules kan vel (i teorien iallefall) brukes til bombing.Medic skrev:Fråga: Har sverige några nuvarande Bombplan? eller är det vara atack å transport??
//Medic
Re: Bombplan?
Det är klart att man kan putta ur bomber genom lastluckan på en Herkules. Skulle inte tro att vi har några bomder som är lämpade för det....oys skrev:C-130 Hercules kan vel (i teorien iallefall) brukes til bombing.

-
kodpingvinen
- Medlem
Man kan nog säga att de både är för dyrt tillsammans med frågan om vilka Sverige skulle i så fall använda bombmattor motMedic skrev:Till alla när det så att vi inte behäver dom eller att det är för dyrt?Bjernevik skrev:Det enkla svaret är nej. Flygvapnet har inga plan som klassas som bombplan.
Bombplan som B-1B, B2, B-52H och andra typer kostar enorma summor att köpa/bygga. Det bör som sagt finnas en tydlig (politisk) målsättning med en sådan typ av vapensystem.
Danskarna vad vet vi! men sant hur som helst så är det politiskt å ekonomisktkodpingvinen skrev:Man kan nog säga att de både är för dyrt tillsammans med frågan om vilka Sverige skulle i så fall använda bombmattor motMedic skrev:Till alla när det så att vi inte behäver dom eller att det är för dyrt?Bjernevik skrev:Det enkla svaret är nej. Flygvapnet har inga plan som klassas som bombplan.![]()
Bombplan som B-1B, B2, B-52H och andra typer kostar enorma summor att köpa/bygga. Det bör som sagt finnas en tydlig (politisk) målsättning med en sådan typ av vapensystem.
-
kodpingvinen
- Medlem
Vill inte starta en konflikt här... MEN den synpunkten är i just detta läget (efter Irakkriget) kanske inte den mest gångbara.Ize-q skrev:B2 har jag för mig att den kostar 20miljarder(discovery) att bygga(då kan utv. kostnaden vara inräknad.)
dom pengarna lägger jag hällre på armén som endå kommer att leva längst vid ett eventuellt storskaligt krig...
Dock
Bör det vara en balans mellan alla vapensystem som ett land behöver, ingen bör förfördelas, det handlar ytterst om nationens intresse/säkerhet.
nu menar jag som så att om sverige blir anfallet av tex. USA så kommer flottan och flygvapnet att slås ut ganska enkelt pga av att dom blir underlägsna hur dom en gör. däremot armén är lite svåra att bara knäppa iväg.
detta gäller ju förstås om vi blir anfallna av ett land med större militära resurser. är dom jämnbördiga med oss, då är det inte lika självklart längre...
detta gäller ju förstås om vi blir anfallna av ett land med större militära resurser. är dom jämnbördiga med oss, då är det inte lika självklart längre...