Tack Örjan! Från http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html (härifrån får enligt uppgift avtryck publiceras utan närmare tillstånd förutsatt att skapandet via hemsidan bifogas och ingår i den publicerade bilden) hämtar jag denna modell över vattenläget kring Gamla Uppsala. Om nivån var 10 m kring år noll var förvisso Salaån stor - men slätten fanns dock där. Var nivån 20 m slickar vattnet som synes högarna.Örjan skrev:Tyvärr fanns bara den ovannämnda kartan i min atlas. Men har man en någorlund detaljerad modern karta (t ex skala 1:50 000) kan man ana vikingatidens strandlinje genom att följa höjdkurvan för fem meter.
Således gör jag detsamma:Örjan skrev:Så länge bilden inte används i kommersiellt syfte eller konkurrerar med upphovsrättsinnehavaren går det bra att publicera den på nätet. Givetvis måste man då också ange källa.WilmerT skrev:1) Får man lägga upp bilder från tryckta verk på nätet?
Litorina-havet; hämtad från Den svenska historien I visar Bottenhavet/Östersjön för 6500 år sedan.
Jag böjer mig för fakta.Dan Koehl skrev:Uppland var säkert rikt på vikar, fjärdar och sund vid tiden omkring år 0, när strandlinjen stod ungefär vid 10-metersnivån, men "låg inte till största delen under vatten".WilmerT skrev:Eftersom Uppland till största delen låg under vatten under årtusendet runt Kristi födelse så är det kanske inte så konstigt om inflyttning skett efterhand som landet höjer sig.
- Jag får dock be er att tolka mitt uttalande frånDans citat i ljuset av Litorina-havet, se länk ovan. Det är ju fullt rimligt att det fanns bebyggelsemarker även i Uppland 4500 - 5500 år efter denna bild - men jag hade den i bakhuvudet.
- Min huvudtanke bakom uttalandet var dessutom snarare den att de jordbruksmarker som finns tillgängliga idag, och fanns för 1000 år sedan, förmodligen låg till större delen under vatten i de fjärdar och havsvikar som numera reducerats till åar etc.
Är det månne en acceptabel ståndpunkt?
/Wilmer T
... här skiner solen...