Vita indianer

bigj5
Medlem

Indianen

Inlägg av bigj5 » 20 juli 2003, 19:00

Hej!

Läste för ett tag sedan, kommer tyvärr inte ihåg var, att den s.k. Kennewick-skallen kanske inte riktigt hade det vita(!) utseende man först trodde sig se!

Striden gäller, som det verkar, huruvida indianerna var först i Amerika, eller de vita! Indianerna gillar inte att man gräver upp deras förfäder som de anser att skallen är!
Vetenskapsmännen vill undersöka den mera - kanske de vill föra fram att indianerna inte var i Amerika först - utan de vita. Då skulle massmorden och utrotningarna under 400 år ursäktas, fruktar indianerna! Ett delikat problem således!

Själv anser jag inte att indianerna har något att frukta, de kan låta arkeologerna kolla skallen lite till, och sedan gräva ned den för gott! Att det skulle funnits vita i Amerika, traskandes över ett fruset Berings sund är i och för sig ingen omöjlighet. Men när européerna kom till Amerika så vimlade det av indianer! Sedan började utrottningarna! Och de vita tog vid!

Hur det slutligen blir anser jag dock ligger i indianernas händer - det är deras kontinent! :wink:

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 20 juli 2003, 19:04

Tycker att forskningen är viktig. Hurvida kennevick var vit eller ej går att ta reda på men det förutsätter att man får undersöka saken ( i övrigt är indianer inte en grupp utan består av olika folk med olika tro och viljor). Nej jag tycker inte att indianerna ska få bestämma om vi ska få reda på saker om människans historia eller ej. Nej om det är en vit så är det mindre deras förfäder än många andras(?). Sen om Amerika är deras eller ej får du ju säga till alla amerikaner. Om det är deras så får väl alla andra i USA flytta om indianerna vill? Eller vänta nu tillhör Finland Sverige eller vad sägs om Estland och Lettland?

På vilket sätt det skulle bli en ursäkt för barbari förstår jag rakt inte. Indianer har begått barbari precis som vita och de är inte annorlunda på det planet; att hävda sådant är ju absurt. Arvskuld är också bara en totalt verklighetsfrånvarande idiotisk tanke.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 juli 2003, 20:18

Kennevickmannen är ett ganska intressant fynd. Hoppas verkligen det får undersökas innan benen begravs igen.
Jag tror inte heller att indianerna behöver vara så oroliga för en omskrivning av historien på den här punkten. Det enda skelettet skulle kunna indikera är att det är möjligt att en andra våg an invandrande folk kommit in i Amerika.

När det gäller berättelser om vita indianer i Nordamerika… Det är väl möjligt att några vikingar stannade kvar. Men det borde väl i så fall endast röra sig om enstaka individer? Skeppsbrutna, kanske…
Men det troligaste är väl att det rör sig om sagor…
Fast, vem vet, tänk om det dyker upp fler vikingagårdar i Nordamerika… :D

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 20 juli 2003, 20:26

Att vikingarna var där är väl inte sagor? Jag tror att man har hittat rester av vikingabyar på New Foundland. När det gäller Kennewick så är skelettet mycket gammalt ca 9 200 år.

bigj5
Medlem

Inianer

Inlägg av bigj5 » 20 juli 2003, 21:52

Hejsan!

Det var ju inte precis indianerna som kom till Europa och började utrota européer - vad jag vet så var det tvärtom.
Indianerna blev utrotade til stora delar, även om sjukdomar tog ännu fler. Allt land de hade levat på stals ifrån dem av de skitstövlar som idag är amerikanernas förfäder!

Upplysningsvis så skulle man kunna dela upp barbariet på så vis att om de vita stod för 99,9 procent av barbariet, så stod indianerna för återstoden! Att påstå att bägge grupperna stod för barbariet är, ungeför som man säger i Göteborg när kylskåpet är tomt - soprent! :lol:

Hur får man in finnar och balter i sammanhanget förresten? Lever inte desse där de alltid levat? :wink:

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 20 juli 2003, 22:03

Det där handlar ju om vem som var mäktigast...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 20 juli 2003, 23:34

Kennevickmannen är ett ganska intressant fynd. Hoppas verkligen det får undersökas innan benen begravs igen.
Han är redan begravd, indianernas vidskepelse segrade...

Och sedan är jag så urbota less på den här indianromantiken - "indianerna var ädla, de vita var dumma" etc etc... De flesta indianfolk var vad vi skulle säga väldigt "barbariska" och utrotade både varandra och nybyggare. När det gäller indiankrigen under 1800-talet slaktade olika indianstammar många fler av varandra än vad de vita gjorde! Dessutom slaktade de hämdlystna indianerna faktiskt fler nybyggare än vad soldaterna dödade indianer! Ja, de hade rätt att försvara sig men man ska inte säga att de var stackars oskyldiga "ädla vildar"...
antagligen kommer en viss herre svara på detta inlägg med att "motbevisa" mig med påhitad statistik, men jag bryr mig inte om honom...

/DK M

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 20 juli 2003, 23:37

Sedan vad det gäller den s.k. Kennevickmannen och hans rastillhörighet så var han inte Europé. Han hade europida drag ja, men hans närmaste släktingar hitar vi hos de nästan utdöda Ainus på Hokkaido. Europid typ var han, men ingen västeuropé som korsat Atlanten om nu någon trodde det...

/DK M

bigj5
Medlem

utrota

Inlägg av bigj5 » 21 juli 2003, 00:17

Tabba!

Det är rätt att utrota - bara man är vit! :lol:

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Medic
Medlem

Re: utrota

Inlägg av Medic » 21 juli 2003, 00:59

bigj5 skrev:Tabba!

Det är rätt att utrota - bara man är vit! :lol:

MVH
bj5
:lol: :lol: :lol: ASG*

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Inlägg av meimer » 21 juli 2003, 02:19

Till Bigj5
Balterna lever inte där de alltid levat.
De är en gren av den indoeuropeiska folkgruppen, både avseende språnktillhörighet och genanalys.
Om man accepterar att de förekommit en indoeuropeisk folkvandring så har alltså inte balterna (Letter, Litauer och preussare) inte alltid bott på samma plats.

Andreas

Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Inlägg av Widde » 21 juli 2003, 08:28

Vita indianer är än så länge bara en myt då det inte finns några andra bevis än myter och sägner ?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 21 juli 2003, 10:46

Det är väldigt populärt att hävda att indianerna är utrotade eller att de utrotades. Konstigt tycker jag, som träffat både sydamerikanska och nordamerikanska indianer. Jag skulle inte säga att de var utrotade direkt...

/DK M

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 21 juli 2003, 15:35

Jag trodde det var en massa överklaganden o liknande igång.
För jag vet att benen fick lämnas ut till en av indianstammarna, men inte att det var "slutgiltigt"... Synd
Nåväl det kommer väl mer ben i dagen, förhoppningsvis...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 21 juli 2003, 21:38

tryggve skrev:
Jag trodde det var en massa överklaganden o liknande igång.
För jag vet att benen fick lämnas ut till en av indianstammarna, men inte att det var "slutgiltigt"... Synd
Nåväl det kommer väl mer ben i dagen, förhoppningsvis...
Ja det lär ju iofs finnas en del prover på hans kvarlevor kvar (jag är inte säker) men visst kommer man hitta mer! Det borde ju ligga i indianernas intresse att ta reda på mer om deras ursprung tycker man. Tyvärr är ju så många väldigt konservativa att de väljer att to på att de verkligen har fötts av andar från jorden istället för att de invandrat från berings sund.

DK M

Skriv svar