sköna stridsmateriel

Skriv svar
Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 juli 2003, 13:39

Björn E skrev:Om man jämför den med en Leopard, M1 eller T-72 så är det en lätt stridsvagn.
Lätta stridsvagnar är och var ju oftast äggskal med hammare. Lite pansar men stor kanon :)

ska man klassa det som en stridsvagn så borde det ändå va en medeltung stridsvagn..
men jag tycker att Infanterikanon vagn passar bäst på den men det är min åsikt
För en 120mm kanon på en lätt stridsvagn låter lite bizart för så vit jag vet så är en stridsvagn inte bara lätt pga vikten utan på kalibern på kanonen
:D

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 16 juli 2003, 13:45

Jag har alltid sett MBT:s som medeltunga stridsvagnar, eftersom de är standardvagnarna i en armé. Kanske beror den synen på att jag har läst mycket om VK2, och där var ju MBT:s medeltunga, medan de tunga var riktiga monster.

Hursomhelst så är väl det upp till Försvaret att bestämma vad de ska kalla sina fordon, och inte oss ;)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 juli 2003, 13:51

Björn E skrev:Jag har alltid sett MBT:s som medeltunga stridsvagnar, eftersom de är standardvagnarna i en armé. Kanske beror den synen på att jag har läst mycket om VK2, och där var ju MBT:s medeltunga, medan de tunga var riktiga monster.

Hursomhelst så är väl det upp till Försvaret att bestämma vad de ska kalla sina fordon, och inte oss ;)
så sant :-) det är försvarets huvudvärk inte vår :-)
Fast när jag tänker på moderna lätte stridsvagnar så tänker jag på Wiesel 1 på 2.8 ton. jag såg en sån i Tyskland en riktig liten söt vagn. Nästan så jag skulle vilja köpa en och ta med mig hem :-)

och så är ju Wiesel 1 byggd på ett Porsche concept

Bild

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 16 juli 2003, 13:59

Haha jo, den var gullig.

Här är en bild på den nya, amerikanska lätta stridsvagnen XM8 AMG (Armored Gun System). Den verkar lovande, men är det någon här som vet något om den?

Bild

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 juli 2003, 14:08

Björn E

ja Wesel är en gullig vagn tänk att sitta i en sån och möta en T72 8O

XM8 AMG ser jag fell eller är vagnen nitad? Varför svetsar man inte ihop den?
alla vet vad som händer med dom nitarna om vagnen blir träffad

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 16 juli 2003, 14:14

Ingen aning, de har kanske utvecklat någon form av säkerhetssystem för att inte nitarna ska studsa runt därinne?
Här är iallfall en bild på samma vagn utrustad med extrapansar:
Bild

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 juli 2003, 14:32

Björn E
jag hittade lite fakta om den till dig
namnet är M-8 Buford AGS och det verkar som den har blivit lagd i malpåse

The FMC XM8 was designed to combine a tank's firepower with a highly mobile, air-droppable vehicle. AGS was intended to be the Army's new combat vehicle, but in the form of a highly deployable, light-weight vehicle, with high fire-power and reconfigurable armor protection. The AGS was intended to replace the M551A1 Sheridan in the 82nd Airborne Division, and was expected to replace TOW-equipped HMMWVs in the 2nd Armored Cavalry Regiment (Light). A total of 237 systems were planned for procurement. The cancellation of the M8 Armored Gun System left the US Army airborne forces dangerously low on firepower. :D

Länk http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m8-ags.htm

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 16 juli 2003, 14:47

skulle också vilja veta vilken byggnad det är på gripen bilden

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 16 juli 2003, 15:38

Luno skrev:Thord Wedman

men det konstiga är ju med en vikt på 27 700 kg och en 120mm kanon så är det ingen lätt stridsvagn..

och om kanonen
citat
It is armed with a 120mm Swiss Ordinance 120 CTG L50 High Pressure - Low Recoil gun, that uses the same ammunition as Sweden's StrV 122 Leopard 2 ( including APFSDS ) which makes it an attractive vehicle; one less type of ammo needed. It is no longer considered a tank destroyer, but rather a light tank. It is also fitted with an improved sloped turret.

The high-pressure, low recoil 120mm gun gives it more firepower than any 105mm or 125mm armed tank, excluding those that use DU (depleted uranium) ammunition. Although the compact gun does have a slightly lower muzzle velocity than the shorter 120mm L/44 on the Leopard 2, it is superior to the 125mm 2A46. The very powerful gun creates problems, however, since any lighter chassis can be damaged by the massive recoil. The CV 90120 has so far fired some 500 rounds and the (to my knowledge) only damage taken was one broken cover glass on a front headlight.

käla http://members.surfeu.fi/stefan.allen/cv90120.html
Hur den kan ha en lägre utgångshastighet med samma ammunition och längre eldrör förstår inte jag.
Vad gäller påfrestningar på chassiet så ska det inte vara några problem enligt den herre (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, Alfons någonting) från Hägglunds som höll ett föredrag om stridsfordon 90-systemets utveckling på Föreningen Pansarmusei vänners årsmöte tidigare i år.

/Thord

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 16 juli 2003, 17:33

CJBackfire skrev:skulle också vilja veta vilken byggnad det är på gripen bilden
Slottet är Läckö Slott -- bild från annan vinkel.
Bild

http://www.lackoslott.se

King Kill
Medlem

Inlägg av King Kill » 16 juli 2003, 17:56

Luno skrev: man skjuter upp raketer för att få ett rakt streck av rök och med dom kan man meta höjden och storleken på svempmolnet :D nästan på alla bilder från kärnvapen explosionen kan du se dom vita rökstrimmorna
Åfasen. När du säger det så stämmer ju att man ofta ser strimmor. Men vad har man för nytta av höjden och storleken på svampmolnet?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 juli 2003, 18:05

King Kill skrev:
Luno skrev: man skjuter upp raketer för att få ett rakt streck av rök och med dom kan man meta höjden och storleken på svempmolnet :D nästan på alla bilder från kärnvapen explosionen kan du se dom vita rökstrimmorna
Åfasen. När du säger det så stämmer ju att man ofta ser strimmor. Men vad har man för nytta av höjden och storleken på svampmolnet?
Jag har det i nån av min böcker återkommer med svar under kvällen på frågan :-)
eller om det finns någon annan som kan svara direkt

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 16 juli 2003, 18:09

en gissning kunde ju vara att man genom att mäta höjd och omfång kan beräkna stoftmolnets volym och på så sätt ta fram laddningens styrka exakt?

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 17 juli 2003, 08:26

King Kill skrev:Vad är det för byggnad i bakgrunden som de två "Griparna" flyger över? Härlig bild hur som helst.
Bild

Det är Läckö slott utanför Lidköping.
Planen saknar flotiljbetäckning, men bilden kommer från den tiden då Gripen började introduseras i FM. Då var det bara F7 i Såtenäs som hade JAS 39 Gripen.

Jag har en liknande bild (som tava) då en vitmålad TP84 Herkules lågsniffar förbi Läckö slott. Mycket fin. (har för övrigt även bilden ovan som tavla)

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 17 juli 2003, 08:59

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Skriv svar