Sverige + Thompson?

Användarvisningsbild
Gugge
Medlem

Sverige + Thompson?

Inlägg av Gugge » 30 juni 2003, 11:03

Är det sant att sverige var på väg att få köpa in 150 Thompsons?
Transporten kom aldrig fram men dom fick ett testex. Hörde av en kompis men jag vill ha det bekräftat

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Re: Svergie + Thompson?

Inlägg av Luno » 30 juni 2003, 11:15

Gugge skrev:Är det sant att sverige var på väg att få köpa in 150 Thompsons?
Transporten kom aldrig fram men dom fick ett testex. Hörde av en kompis men jag vill ha det bekräftat

ja visst köpte sverige in Thompsson m 1928 (m/40)
som inköptes i ett mindre antal under kriget. Sverige ville under kriget ersätta och komplettera dessa vapen med ett större antal men så blev det aldrig.De vapen som var aktuella för svensk massproduktion var en finsk kpist och två svenska kpistar från Husqvarna respektive Carl Gustafs Gevärsfaktori

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 30 juni 2003, 23:15

Nu är det ju så att jag har grävt ner mig i detta:

Den Svenska FriviligKåren till finland behövde 500 Kpistar och det snabbt,
beställningen gjordes under januari 1940 hos Thompson Automatic firearms corp NY.
Köpet gjordes upp av AB Aeromateriel och handelsdelegationen i USA.
Försvarsdepartementet var alltså inte direkt inkopplade utan man hoppade över all "Red Tape" för att få fram vapnen till fronten.

Men Remington drog till sig öronen, att leverera 5 miljoner .45 patroner till civilister utan att ha slutanvändarintyg gick inte.

Så vapnen levererade till Sverige före 15 mars 1940 men ammunitionen fick vänta, kontraktet på 5 milj skott blev klart den 15 Februari.
Tack vare yttre omständigheter kom den första sändningen ammunition till Sverige kring midsommar 1940.

När vinterkriget tog slut ville Sverige ge vapnen till Finland men finnarna tackade nej, dom ville hellre få sin skuld i utländska valutor miskad med samma belopp än en liten hög med vapnen utam am.

I januari 1940 var de ursprungliga anskaffningsplanerna:
armen 2 300 st Kpistar,
marinen 500 st och
flygförvaltningen 20 st.
Men när man komn till USA och tittade närmare på Thompson'en så nöjde man sig med de 500 som redan var beställda för SFK.
Suomin var bättre och kostade mindre än hälften så mycket, desutom var ju .45 en udda kaliber med svenska mått mätt.

USA införde exportförbud på krigsmateriel till sverige under sommaren 1940 så ca hälften av den beställda ammunitionen blev liggande i USA.
Det var svensk egendom men fick inte lämna USA.
Då krängde Wallenberg Jr. ammunitionen till Amerikanska armén till ett pris som gav Svenska staten en 10% vinst och ränta på pengarna.

Tack för i dag
/John T.

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 2 juli 2003, 13:04

Thomson submachinegun fanns i begränsat antal i den svenska organisationen som kpist m/40. Jag har sett ett exemplar med den beteckningen utställt på armémuseum i Sthlm.
Skall enligt uppgift ha funnits inom flygvapnet under beredskapsåren och därefter sålts till Egypten.
Med knappologisk hälsning
Hasse L

Von Nilsson
Medlem

Inlägg av Von Nilsson » 2 juli 2003, 23:17

Sverige importerade 1 500 ex från USA, där vapnet var känt som Thompson M 28, alias "Chicagoklaveret". Vapnet var avsedda för Svesnka Frivilligkåren men inte ens halva leveransen kom fram till Sverige och den som kom fram, kom dessutom för sent.

MVH//Von Nilsson

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 juli 2003, 17:23

Den finska k-pisten som någon nämnde. Var det möjligtvis modell Soumi? Hörde nånstans att den var en av de bättre under kriget

Kropotkin

hans lindquist
Medlem

Inlägg av hans lindquist » 9 juli 2003, 18:17

Robert_Kropotkin skrev:Den finska k-pisten som någon nämnde. Var det möjligtvis modell Soumi? Hörde nånstans att den var en av de bättre under kriget

Kropotkin

Kpist m/37 (Suomi) hängde med inom det svenska försvaret in på 80-talet. Jag tror den fanns kvar längst hos marinen och flygvapnet. En finess var omställaren för hel- respektive halvautomatisk eld, vilket inte finns på standardkpisten m/45.
Suomin blev berömd under finska vinterkriget, som "skogens och mörkrets automatvapen". Vanligtvis utrustades gruppchef och stf. med vapnet medan resten hade repetergevär. G m/96 i Sverige och "Ucko Pecka" i Finland.
Pistolammunitionen till m/37 är något svagare än den kraftfulla parabellumpatronen med extra tung kula, som m/45 använder och som lätt skadar pistol m/40, som får farliga sprickor i mekanismen.
Till m/37 fanns - om jag är rätt underrättad - ingen lösskjutningsanordning. Man sköt "rakt ut" med lösa skott med träprojektil, precis som mausergevären vid samma tid. Inte helt ofarligt på kortare håll.
Med vapenfetischistisk hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 9 juli 2003, 20:54

hans lindquist skrev:

Pistolammunitionen till m/37 är något svagare än den kraftfulla parabellumpatronen med extra tung kula, som m/45 använder och som lätt skadar pistol m/40, som får farliga sprickor i mekanismen.
Med vapenfetischistisk hälsning
Hasse L
Det fanns tre typer av 9 mm ammuntion nämligen m/07, m/39 och m/39B.
Mycket riktigt var m/39B för kraftig för pistol m/40 som försvann i början av 90-talet.
Skillnaden mellan m/39 och 39B var att m/39B hade projektilen en tjockare mantel.

:)

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 juli 2003, 01:29

Hmm...intressant. Var den lika bra som min källa påstår? Det vill säga "kanonbra", observera min torra humor :D

Kropotkin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 juli 2003, 16:54

Robert_Kropotkin skrev:Hmm...intressant. Var den lika bra som min källa påstår? Det vill säga "kanonbra", observera min torra humor :D

Kropotkin
Vad menar du? Ammen eller vapnet?

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 11 juli 2003, 11:14

Vapnet, Soumi k-pisten som jag skrev om ovan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 juli 2003, 13:08

Robert_Kropotkin skrev:Vapnet, Soumi k-pisten som jag skrev om ovan.
Med sitt 71-skottsmagasin var det ett mycket bra vapen.
Har provskjutit den men den var lite svår att rikta med då kolven hade en lite underlig vinkel.
Annars var den "Cool". 8)

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 15 juli 2003, 11:07

Sverige använde inte det runga 71-skottsmagasinet utan ett rakt dubbelt magasin med kapacitet på kring 40 patroner.

Från början använde Sverige K-pist m/37, vilken sköt patron m/07, kaliber 9mm, samma som Coltpistolen m/07. Dock gick vi 1939 över till m/39, parabellumpatronen (från början avsedd för Lugern) och de k-pistar som byggdes efter det kallades m/37-39 - de gamla m/37 byggdes också om till m/37-39, eftersom patron m/39 hade överlägsen ballistik.

Vad jag ahr hört var Suomin ett extremt populärt vapen. Pålitligt, otroligt träffsäkert för en k-pist, nästan i klass med en semi-automatisk karbin, med liten rekyl och pipklättring jämfört med andra k-pistar. Den var dock realtivt dyr (jämfört med den för buillig massproduktion anpassade m/45an).

Nämnas kan även att Sverige köpte 1500 Bergmann MP-34-II från Tyskland 1939, vilket blev K-pist m/39.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 15 juli 2003, 13:37

von Adler skrev:Sverige använde inte det runga 71-skottsmagasinet utan ett rakt dubbelt magasin med kapacitet på kring 40 patroner.
Nja, magasinet för 9 mm m/07 rymde 56 patroner. När man sedan införde m/39 fick man bara plats med 50 patroner.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 15 juli 2003, 14:04

Visstja, jag som blandar ihop saker igen. Tack för rättningen.

Skriv svar