Orm skrev:Med ryggen fri hade dansken måhända kunnat bita sig fast på britannien och i Normandie samt kunnat expandera söderut på de nordtyska furstendömenas bekostnad. Svensken skulle ha kunnat ge ryssen sin odelade uppmärksamhet och passat på att nappa åt sig territorium runt Östersjön och göra det till ett innanhav på riktigt vid "lägliga" tillfällen då turkar, polacker, kosacker mfl stört ryssen i ryggen.
"From kalmarunionens upplösande och framåt"? Danelagen var förlorad sedan 1066, och Normandie hade aldrig varit under danske kungens välde, så dessa spekulationer om dansk expansion i västeuropa är grundlösa. Svensken passade dock mycket riktigt på och nappade åt sig territorium från ryssen medan dessa var politiskt sårbara genom inre konflikter och konflikter med turkar, tatarer, kosacker och polacker. Tillslut var rysslands tillgång till Östersjön stävjd och Ingermanland ockuperat. Dock behärskades resten av östersjökusten av polackerna, tyskar och danskar...
Jag tycker att de rent ekonomiska motiven fått alltför stort utrymme på denna tråd. Det finns även maktpolitiska och rent chauvinistiska motiv till en expansion av en stat, och dessa motiv brukar påverka varandra, och i många fall rättfärdiga varandra: (OBS dramatisering) "Vi måste ha en stark militärmakt för att skydda oss mot dansken. Detta kräver pengar, pengar som vi får genom att erhålla kontrollen över X. (Några år senare:) "Vi måste skydda våra ekonomiska tillgångar mot dansken. Detta kräver en stark militär."
Ävenledes finns det mycket slump i vem som hamnar i ett sådant läge, eftersom den svenska stormaktstiden möjligen kan sägas börja iochmed erhållandet av Estland 1561, då Sverige hamnade i en position där Estland var utsatt från flera fientliga håll av Ryssland, Polen och Danmark. (Dock reserverar jag mig för "den gamla skolan", då Estlands beskydd ansågs vara ett idealistiskt motiv för hela stormaktstiden.)
Orsakerna till konflikter var många, men det var främst de närmsta ländernas inre svagheter som möjliggjorde en kortvarig svensk expansion i Östesjöområdet.