Vad är sant i "Örnen har landat"?
Vad är sant i "Örnen har landat"?
Möjligt att vi diskuterat detta förut, men ändå...
I boken (finns även som film) "Örnen har landat" inleder författaren med att säga att ungefär halva innehållet är "based on a true story" och resten är påhittat. Det är sen upp till läsaren att gissa vad som är vad.
Är det någon som vet vad som egentligen är sant i berättelsen? Finns det nån sanning överhuvudtaget?
/gribing
I boken (finns även som film) "Örnen har landat" inleder författaren med att säga att ungefär halva innehållet är "based on a true story" och resten är påhittat. Det är sen upp till läsaren att gissa vad som är vad.
Är det någon som vet vad som egentligen är sant i berättelsen? Finns det nån sanning överhuvudtaget?
/gribing
En detalj jag läste om ämnet (Dvs att ta livet av Churchill) var att Abwehr hade planer att förgifta en av hans cigarrer ! Känns det igen
Samma planer hade CIA med Castro !
Vad det gäller filmen så är inte jag allt för påläst men man hade många planer på att ta kål på Churchill ,så filmen innehåller förmodligen många "halv-sanningar" !
Samma planer hade CIA med Castro !
Vad det gäller filmen så är inte jag allt för påläst men man hade många planer på att ta kål på Churchill ,så filmen innehåller förmodligen många "halv-sanningar" !
8
Dom misslyckas.........
Men det är ju självklart.
Men det är ju självklart.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- CJBackfire
- Medlem
- CJBackfire
- Medlem
Re: Vad är sant i "Örnen har landat"?
Det enda jag kan tänka mig är sanning är att Himmler/Hitler (eller någon annan av toppskiktet inom NSDAP) lekte med tanken på att mörda alt. kidnappa Churchill. I övrigt så får nog boken/filmen ses som en ren fiction.Gribing skrev:Är det någon som vet vad som egentligen är sant i berättelsen? Finns det nån sanning överhuvudtaget?
Det närmaste jag kan komma vad gäller liknelser är väl när tyska fallskärmssoldater släpptes ner över Hollan 1941 utklädda till holländska poliser/soldater och det ökända försöket under ledning av Otto Skorzeny med tyska soldater förklädda till amerikanska dito.
Är den här filmad?
Eller, har någon läst den?
The Eagle has flown
(1990 / Jack Higgins)
By the end of 1943, all evidence of the abortive German attempt to assassinate Winston Churchill has been carefully buried in an unmarked grave in the Norfolk village of Studley Constable. But two of the most wanted ringleaders are still alive ...
In the fourth hard winter of war, British intelligence pick up disturbing reports from Heinrich Himmler's power base in Wewelsburg Castle. The mission is not yet accomplished. For the Reichsfuhrer is demanding the Eagle's return...
Eller, har någon läst den?
The Eagle has flown
(1990 / Jack Higgins)
By the end of 1943, all evidence of the abortive German attempt to assassinate Winston Churchill has been carefully buried in an unmarked grave in the Norfolk village of Studley Constable. But two of the most wanted ringleaders are still alive ...
In the fourth hard winter of war, British intelligence pick up disturbing reports from Heinrich Himmler's power base in Wewelsburg Castle. The mission is not yet accomplished. For the Reichsfuhrer is demanding the Eagle's return...