Bästa filmscen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 29 juni 2003, 12:57

I Das Boot när dom sätter på skivan "tipparary" och sunger för att reta lill-nazzen

Användarvisningsbild
Marcus Svernvik
Medlem

Inlägg av Marcus Svernvik » 29 juni 2003, 18:31

Jag tycker att invasionen i Saving Private Ryan är en av de bättre.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 29 juni 2003, 18:49

Model skrev:Jag tycker att invasionen i Saving Private Ryan är en av de bättre.
håller med!

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 29 juni 2003, 19:17

om de hade gjort den 1 dygn lång ja.. tyskarnas motstånd är ju löjligt i Saving private ryan.. Omaha beach var den hårdaste stranden likväl den som föll sist.

EDIT: sen kan det ju tilläggas att den är oerhört välgjord och grymt snygg och bra som scen ;)

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 29 juni 2003, 21:56

Scenen från stridszonen vid Kambodjanska gränsen i "Apocalypse Now."
Ingen befälsstruktur, bara krig och ångest...
De svarta soldaterna som beskjuter den envise vietnamesen ute i granathålet. Så starkt!

Svart soldat:"Think you so bad, hunh,nigger?"*skjuter M2HB*
Vietnames från ute i mörkret: "Fuck you, G.I!"

Senare i samma scen.
Cpt. Willard: "Hey, Private. Do you know who's in charge here?"
Pvt."Roach": "Yeah!" *flinar vansinnigt och går därifrån. Willard sitter kvar och ser förvirrad ut*

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 1 juli 2003, 16:23

Utan att tveka det minsta, måste jag säga:

Rob Roy

Den scenen där hon går ut i vattnet, ställer sig bredvid Rob Roy's lillebror och försöker tvätta sig ren efter våldtäkten.
Hennes oseende blick, hennes smärta, hans min då han inser vad som hänt - jag kan aldrig se dessa minutrar utan att tårarna svämmar över. De spelar så fruktansvärt bra och scenen är så otroligt stark!

I samma film finns en scen då Betty, en tjänsteflicka, går ut ifrån Archibald's rum tidigt på morgonen och stöter samman med Mr Killearn i sovrumsdörren.
Det han gör mot henne då, som han behandlar henne - åh, det är så skändligt och jag blir lika upprörd varje gång jag ser filmen!! *grrr*

Jag har också en film som heter SOS Titanic från 1980.
Den är bara så otroligt mycket bättre än alla andra Titanic-filmer jag sett.
Det finns en scen när vattnet börjar forsa in och alla springer omkring i den första villervallan och paniken.
Då kommer en kort liten sekvens med ett kanske 1-årigt barn som sitter på golvet i en korridor, vattnet forsar runt omkring det och barnet gråter förtvivlat - övergivet och skräckslaget.
Också det är en scen jag alltid gråter till...

Sen finns ju en massa kanonbra scener - hur häftiga som helst - men de är ju inte ur historiska scener, så dem lämnar vi därhän.

:wink:

kabl
Ny medlem

Inlägg av kabl » 1 juli 2003, 21:31

Min gengre är inte krigsfilmer ala historia, har sett Platoon och Full Metal jacket och har fått nog av översvämmande scener av krigshets och ångest. Faktum är att jag blir så enormt illa berörd pallar inte.

Men när jag nu läst hela tråden så tänker jag på Platoon. Jag såg den när jag var 14 eller nått och jag var på helspänn hela filmen.

Den scen jag minns är efter sista "slaget" där ute i djungeln när 'Chris vaknar upp' och det är så ohyggligt vackert runtomkring honom. Luften är stilla, gräset fyllt av dagg, det betar ett rådjur bredvid honom. Det är så kontrastrikt att jag tror att det bara är därför jag minns scenen.

//K

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem

Inlägg av Aphid » 5 juli 2003, 01:48

Saving private Ryan
I slutet, då prickskytten matar ned tyskar från klocktornet

Luff
Ny medlem

Inlägg av Luff » 5 juli 2003, 03:43

Aphid skrev:Saving private Ryan
Är det inte lite konstigt många skott som ryms i den snipern ?
Eller ät deet bara mina vapenkunskaper som brister ? :P

Panzerfaust
Utsparkad

bästa filmscen

Inlägg av Panzerfaust » 22 juli 2003, 23:32

jag är inte ensam om att tycka om helikopter scenen i apocolypse now men jag tycker mer om när befälhavaren över flygande kavalleriet vad han nu hette sitter på stranden och säger: I love the smell of napalm in the morning. det gillar jag starkt

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 23 juli 2003, 01:28

Gillar scenen i del tre av Band of Brothers när tyskarna gör ett motanfall där man ser hur en amerikansk soldat får syn på en jagdpanther komma körandes bakom några träd en bit ifrån dem med efterföljande tanks och infanteri och skriker "Where the fuck did they come from?!" sen släpps helvetet lös. :-)

Anfallet av Foy är också bra i del sju(?) av Band of Brothers när man får se hur tyskarna skjuter på dem en bl.a Flak88, så jäkla skönt när man hör en tysk skrika "Feuer!" sen hör man ka-boom från 88an!

Wittmann
Medlem

Inlägg av Wittmann » 24 juli 2003, 12:15

Aphid skrev:Saving private Ryan
Just det, det är den scenen när hans vapen har typ oändligt med ammunition........den scenen fick kritik för detta. det geväret har max 5 skott, han skjuter runt 10....

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 25 juli 2003, 21:32

vet inte vilken som är min favo men här kommer några

1. som never spirit sa i brave heart när han ropar freedom när han ska halshuggas är så jäkla grym

2. enemy at the gates när de åker över floden

3. slutstriderna i saving private ryan när det kryllar av tyskar

4. we were soldiers när de till slut anfaller vietnameserna via bajonett anfall.

5. band of brothers när tusentals tyskar har kaputelerat är en skön syn

ja, det var några, orkar inte skriva fler //robin

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem

Inlägg av Kapitän zur See » 27 juli 2003, 21:47

1. Gettysburg, när kameran zoomar ut från hög höjd över fältet och man kan se tusentals sydstatssoldater som marscherar framåt med blänkande bajonetter och fladdrande fanor är mäktig.

2. Memphis Belle, första gången tyskarna anfaller när jaktplanen som eskorterar B-17 bombarna viker av för att möta 109:orna.

3. Das Boot, när de två ubåtarna möts ute på atlanten är mäktig.

4. Scenen i Den tunna röda linjen när soldaten springer ut på fältet och blir omringad av japaner är både vacker och sorglig på samma gång.

PontusJ.
Ny medlem

Inlägg av PontusJ. » 9 juni 2006, 00:37

Apocalypse now. I princip hela filmen , men framför allt då båten är framme vid bron. Snacka om världens rövhål.

Skriv svar