den störste fältherren
- Johan Elisson
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
...bäst utnyttjar sina trupper...
Vet vad han har för trupper till förfogande och i vilket skick dessa är.
...för att på kortast möjliga tid...
Kunna hantera mycket hög press och stress samt fatta snabba beslut.
...tillfoga fienden största möjliga förluster...
...och skapa oreda hos fienden...
...med minsta möjliga medel...
Använder sina trupper och sin underrättelseinformation på bästa möjliga sätt.
...och lägsta möjliga egna förluster...
Vet sina truppers begränsningar.
...vid den bästa möjliga tidpunkten?
Har sinne för det du tidigare nämnde, timing.
/Johan
Vet vad han har för trupper till förfogande och i vilket skick dessa är.
...för att på kortast möjliga tid...
Kunna hantera mycket hög press och stress samt fatta snabba beslut.
...och skapa oreda hos fienden...
...med minsta möjliga medel...
Använder sina trupper och sin underrättelseinformation på bästa möjliga sätt.
...och lägsta möjliga egna förluster...
Vet sina truppers begränsningar.
...vid den bästa möjliga tidpunkten?
Har sinne för det du tidigare nämnde, timing.
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Då undanber jag dig att få slippa dylika kommentarer från din sida i fortsättningen, tack!tobbe skrev:Varför överreagerar du? Jag har aldrig påstått att varken du eller Guderian är/var nazister, men i Guderians fall pekar det mesta åt att han var nazist men skapa en ny tråd om du vill diskutera det.
/Anno
Here we go again - lyft luren och diskutera separat istället för att mangla denna typ av diskussioner sida upp och sida ned...Anno skrev:Vad jag använder för "smilies" i mina kommenatrer ska du blanka fan strunta i, förövrigt är Heinz Guderian ingen nazist och som du vet så är jag inte nazist.sen så tycker jag att en smilie knappast passar in i din menning Anno.
/Anno
- Andreas Wien
- Medlem
Att diskutera vem som var "bäst" är nog nästan omöjligt. Man maste ta hänsyn till sa manga "oberoende variabler", sa att ekvationen till slut blir omöjlig att räkna ut.
Men en del herrar, som enligt min mening, "lag före sin tid" och som kunde tolka olika faror innan de hade brutit ut och planerade motdrag för dessa med en stor framgang och som även gick "stick i stäv" mot sina överordnade om sa behövdes, sa maste bla Zjukov, Rommel, Patton, von Mainstein och Guderian räknas till denna lista. Här vill jag speciellt lyfta fram von Mainstein, som var briljant pa att kunna läsa krigets förlopp och hur skeenderna pa slagfältet och kriget i övrigt skulle kunna utveckla sig...
Mvh Andreas Wien
Men en del herrar, som enligt min mening, "lag före sin tid" och som kunde tolka olika faror innan de hade brutit ut och planerade motdrag för dessa med en stor framgang och som även gick "stick i stäv" mot sina överordnade om sa behövdes, sa maste bla Zjukov, Rommel, Patton, von Mainstein och Guderian räknas till denna lista. Här vill jag speciellt lyfta fram von Mainstein, som var briljant pa att kunna läsa krigets förlopp och hur skeenderna pa slagfältet och kriget i övrigt skulle kunna utveckla sig...
Mvh Andreas Wien
Vet inte om man ska kalla Zjukov för en bra general, iförsig lyckades han få igenom iden/taktiken att låta den ryska armen retrera innan den blev omringad och nerjord, något som måste räknas som en bedrift eftrsom Stalin först vägrade gå med på reträtter.
Senare i kriget var det väll med överlägsen styrka en finnes/taktik som Zjukov använde för att besegra tyskarna. Någon som har en annan upfattning?
Senare i kriget var det väll med överlägsen styrka en finnes/taktik som Zjukov använde för att besegra tyskarna. Någon som har en annan upfattning?
Själv skulle jag ju inte tveka att den fältherren är större som segrar utan att behöva tillfoga fienden onödiga förluster. Mängden blod som gjuts kan knappast vara ett kriterium. Hade USA:s befälhavare i Irak varit "bättre" om de hade dödat fler irakier på vägen?Johan Elisson skrev:Den bäste fältherren är han som...
[- - -]
[- - -]
- Johan Elisson
- Medlem
Zjukov hamnar, efter att jag läst en del om framryckningen mot Berlin, nog ett snäpp längre ner än de andra. Om inte katastrofalt, så var hans framryckande mot Berlin i alla fall ett stort misslyckande i förhållande till vad han planerat. Han hade för dålig koll på fienden och terrängen han skulle slåss i.
/Johan
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
Förluster behöver inte innebära dödande (vilket du som pacifist naturligtvis trorLindir skrev:Själv skulle jag ju inte tveka att den fältherren är större som segrar utan att behöva tillfoga fienden onödiga förluster. Mängden blod som gjuts kan knappast vara ett kriterium. Hade USA:s befälhavare i Irak varit "bättre" om de hade dödat fler irakier på vägen?
/Johan
Ok, det låter ju litet bättre.Johan Elisson skrev:Förluster behöver inte innebära dödande (vilket du som pacifist naturligtvis tror), utan med förluster menar jag att man sätter fienden ur stridbart skick i så stor utsträckning som möjligt, genom att t.ex. ta 300 000 krigsfångar och materiel för en hel armé i Stalingrad så tillfogade väl ändå ryssarna tyskarna anständiga förluster, även om de inte dödade 300 000 tyskar (på en gång, de dog ju senare).
Jag anser det dock fortfarande inte vara ett kriterium. Den bästa härföraren är väl den som vinner med så litet förluster som möjligt - både egna och för fienden. Helst rentav utan att ens behöva gå till strid. Helt enkelt: den som har bästa förmåga att uppnå det bästa resultatet.
Att tillfoga fienden förluster är bara (eller anses vara) ett sätt att uppnå resultatet i sig. Inte en del av målet.