Tack för siffrorna! Det jag främst reagerade på i hassemans inlägg var att han jämförde finnar med palestinier, fast palestinierna delvis är invandrare från de omkringliggande arabländerna. Jag ser därför inte varför dagens palestinier skulle ha rätt till hela Israel, medan judarna inte alls skulle ha detta.
bigj5
Se ovan, och läs Lindirs inlägg. Om man hävdar att judarna inte har någon rätt till Israel för att de är invandrare, borde inte heller alla palestinier ha det."Dagens palestinier är knappast exakt samma folkslag som den lilla arabisktalande befolkning som bodde i regionen för 200 år sen."
Samma folkslag - det är väl bevisat att derass förfäder bebodde området för 200 år sedan - sådant går ju att leda i bevis! Men det går däremot inte att leda i bevis att ens förfäder levde dä för 2000 år sedan! Tror man det, så är man ju inte lite off the road, om man säger!
Jag måste tydligen upprepa mig själv gång på gång. Jag tog inte ställning till om det var rätt att upprätta en Israelisk stat eller inte.är det en intäckt för att andra kan ockupera landet, driva ut dagens större befolkning och säga att det är deras för det står i en sagobok?
För det blir väl slutsatsen av din tankegång! Är du betald av terrornästet för att skriva som du gör eller?
hasseman
Men i så fall kan du väl gå dit och argumentera med dessa "sionister", istället för att låtsas att jag är "sionistrasist"? Jag är varken jude, arab, domedagskristen eller något i den stilen.Om det här var den värsta smörja du läst så tycker jag attdu ska logga in på http://www.forumhuset.com/ här hittar du riktiga Sionistrasister som sprider sin rasism.
Angående forumhuset, så får man väl även ta i beaktan att det där finns många riktiga antisemiter. Jag blev minst sagt förvånad över att det fanns så många förintelseförnekare där, och efter en titt i forumets revisionism-tråd så visade det sig att alla inte var nazister, utan även muslimer eller vänsterextremt folk. På samma sätt blev jag förvånad över det stora antalet judar. De två hänger väl ihop, antar jag.
Hursomhelst så är inte forumhusets judar representativa för israels befolkning och muslimerna där är knappast heller representativa för Islam.
Nu har du nog snöat in dig för mycket på forumhuset och liknande sajter, om du tror att endast rasistiska judar kan säga något positivt om Israel.hasseman skrev:Kan du Vortex svara på den här frågan med några seriösa och starka argument.
???Viken rätt hade egentligen Storbritannien att i Balfourdeklarationen lova bort delar av det nyerövrade NF-mandatområdet Palestina till en Judisk/sionistisk kolonisation trots att områdets dåvarande befolkning, Palestinaaraberna redan från början motsatte sig projektet (och fortfarande gör).
Jag har ju inte ännu tagit upp frågan om det var rätt att skapa en judisk stat. Men om jag skall svara på din fråga, så skulle jag nog antagligen ha stött en tvåstatslösning eller liknande i regionen om jag hade levt då, istället för att lova bort hela palestina åt judarna.
Här igen blir jag kallad sionistrasist, är detta vad du kallar seriös debatt?Här har vi ännu en av Sionistrasisternas revisionistiska myter att landet var tomt ”Ett land utan folk till ett folk utan land” var ju sionismens slagord.
Faktum är att den första säkra folkräkningen (utförd av britterna 1922) visade att Palestina hade en befolkning av ca. 600 000 varav ca. 5 % var Judar.
Jag ville visa det absurda i att jämföra Finland med Palestina. I Palestina fanns det ingen statbildning eller någon större befolkning. Siffror från 1922 bekräftar knappast någonting, se Lindirs inlääg ovan,
Skrev du möjligtvis fel här? Självklart är inte dagens palestinier på något sätt ättlingar till den gamla judiska befolkningen, men jag tror att du gjorde ett skrivfel.Så konflikten står nog mellan Palestinier vars förfäder var områdets Judiska befolkning och dagens Judar vilka förmodligen till stor del är ättlingar till konverterande Judar.
Själv har jag lite svårt att tro att judarna än idag skulle vara en en homogen grupp med rötter i Palestina, men det finns studier som pekar på detta. Jag tycker i alla fall att det är irrelevant.
Men om du, likt israels regering, stöder en tvåstatslösning, varför kommer du då med en extremt ensidig historisk jämförelse? Vad har du för behov av att svartmåla israels historia? Och har du tagit i beaktan att det är just Israel som stöder en tvåstatslösning, medan palestinierna bromsar detta?Jag skrev ju även...