På TV just nu...

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 juni 2003, 18:20

Det ska vara tyska dom pratar! Det gör dom på min VHS version som jag sett åtminstonde 8 ggr! Det är ta mig djä'vulen den bästa filmen jag någonsin sett.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 29 juni 2003, 19:19

Ja tyskarna gör bra krigsfilmer :)

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 29 juni 2003, 19:34

Ja, dom TALAR tyska med SKRIVER på engelska!!!

/Patrik

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 29 juni 2003, 20:52

På min DVD-version (Director's Cut) är även brev, loggböcker o. dyl. på tyska. Däremot är den svenska textningen under all kritik.

Tror även det finns en TV-version av filmen, med ytterligare ett antal timmar ubåtsliv, men den har jag aldrig lyckats hitta.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 30 juni 2003, 01:03

staraya.cjb.net skrev:Nej, i den version som visas nu (om det finns flera) så är alla brev på engelska, logboken är på engelska (när dom har sänkt tankern och "ser vad dom gjort" så tar chefen beslutet "return to base")

Slutet känns konstigt...

/Patrik
staraya.cjb.net skrev:Ja, dom TALAR tyska med SKRIVER på engelska!!!

/Patrik
Nej, de skriver loggboken på tyska i alla versioner av filmen som jag har sett och "Ruckmarsch 07.00" vid återgång till basen.
Versioner med "The Boat" som titel samt engelska i loggböcker är de som ursprungligen är avsedda för engelska marknaden.
Karl Bruno skrev:Tror även det finns en TV-version av filmen, med ytterligare ett antal timmar ubåtsliv, men den har jag aldrig lyckats hitta.
Det finns en serieversion av filmen som gick på SVT i tre delar någon gång -84, tror jag, med väldigt höga tittarsiffror. Sammanlagt blev det ca: fem timmar Das Boot med mer av korrenspondentens syn och tankar på saker och ting. Serieversionen gör en enstående film ännu bättre!

Mer om filmen och u-båtar i allmänhet kan man läsa på denna förträffliga sida: http://www.uboat.net/

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 30 juni 2003, 01:40

Wilja skrev:Nej, de skriver loggboken på tyska i alla versioner av filmen som jag har sett och "Ruckmarsch 07.00" vid återgång till basen.
Versioner med "The Boat" som titel samt engelska i loggböcker är de som ursprungligen är avsedda för engelska marknaden.
Som jag konstaterade, hade filmen som visades den 28/6 titeln The Boat. Vi kan således konstatera, att detta var en version som, enligt Wilja, är avsedd för den engelska marknaden. Filmen var ju i praktiken samma som Das Boot, skillnaden var loggböckerna och breven.

Alla nöjda? :)

/Patrik

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem

Inlägg av Wilja » 30 juni 2003, 02:14

Kan inte säga vad som skiljer de olika versionerna åt då jag bara har sett de "tyska" versionerna som är de vanliga, men att brev och loggböcker är på engelska är störande nog.

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 2 juli 2003, 00:45

Karl Bruno skrev:På min DVD-version (Director's Cut) är även brev, loggböcker o. dyl. på tyska. Däremot är den svenska textningen under all kritik.

Tror även det finns en TV-version av filmen, med ytterligare ett antal timmar ubåtsliv, men den har jag aldrig lyckats hitta.
8O 8O 8O 8O
Director cut ör ju redan 3 timmar redan då är den lite hlaf seg och trist ibalnd (som det mest måste varit på en ubåt( hur ska man orka se fler timmar)

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 2 juli 2003, 00:52

Jag skulle utan vidare orka med fler timmar. Dessutom var det ju fem timmar uppdelat på tre delar.

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 2 juli 2003, 08:40

Känner inte riktigt igen musiken heller, var det inte Hans Zimmer som krev den? Han omnämns ju inte i eftertexterna, vad jag vet... (har sett den flera ggr tidigare)

/Patrik[/quote]

Nej, det är inte Hans Zimmer som har gjort musiken. Kommer inte ihåg vem det var. Ska kolla det när jag kommer hem. Har filmmusiken på CD.

Åter kommer med info.

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 2 juli 2003, 17:22

Klaus Doldinger heter han som ligger bakom den imponerande musiken.

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem

Inlägg av Protiwa » 3 juli 2003, 00:47

Karl Bruno skrev:Klaus Doldinger heter han som ligger bakom den imponerande musiken.
Vad han har gort mer för filmmusik hittar ni här:
http://us.imdb.com/Name?Doldinger,+Klaus

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 3 juli 2003, 20:37

Vad håller Tv3 på med nu ska de visa das boot igen 4.15 på en söndags morgon, försöker de desperat använda alla sina repris rättigheter innan de försvinner..... :?

Skriv svar