Ett stort antal dvärgnamn och Gandalf kommer ju från Valans spådom i den poetiska Eddan. (Väljer att klistra in en engelsk Edda-version, eftersom den svenska översättning som finns på nätet i projekt Runeberg har en lite annan form på namnen - File, Kile, Gandalv osv.)
Finns det fler lånta namn? Jag har för mig att jag har läst någonstans att Sauron kommer från grekiskan. Någon som vet? Och "övergudarnas" namn, Valar, har det något samband med den nyss nämnda Valans spådom? Aulë får mig av någon anledning att associera till Watership Down (Den långa flykten) av Richard Adams. Men det var så länge sedan jag läste den så jag minns inte var, om någonstans, namnet förekommer i den. Förresten misstänker jag att den boken skrevs senare, så det eventuella lånet går väl i så fall åt andra hållet...Motsognir rose, mightiest ruler
of the kin of dwarfs, but Durin next;
molded many manlike bodies
the dwarfs under earth, as Durin bade them.
Nyi and Nithi, Northri and Suthri,
Austri and Vestri, Althjof, Dvalin,
Nar and Nain, Niping, Dain,
Bifur, Bofur, Bombur, Nori,
An and Onar, Ai, Mjothvitnir.
Veig and Gandalf, Vindalf, Thrain,
Thekk and Thorin, Thror, Vit, and Lit,
Nar and Regin, Nyrath and Rathsvith;
now is reckoned the roster of dwarfs.
Fili, Kili, Fundin, Nali,
Keptifili, Hanar, Sviur,
Frar, Hornbori, Fraeg and Loni,
Aurvang, Jari, Eikinskjaldi.
[...]
I see a hall than the sun more fair,
thatched with red gold, which is called Gimle.
There will the Gods all guiltless throne,
and live forever in ease and bliss.
- Voluspá, the Poetic Edda
Alvernas namn gissar jag att Tolkien kom på själv, då de förmodligen betyder saker på hans egenhändigt tillverkade språk. Men finns det andra namn som tagits utifrån? Saruman, Éomer, Edoras, Radagast, Bombadill, Mordor, Púkel, Ghân-buri-Ghân, Bilbo (Bilbao, Spanien?), Frodo...