Lånta namn

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Lånta namn

Inlägg av Den stegrande kamelen » 19 maj 2003, 06:18

Varifrån har Tolkien egentligen tagit namnen på sina figurer? De som han inte hittade på själv då, menar jag. Det skulle vara kul om vi kunde lista lite olika källor som han använde sig av.

Ett stort antal dvärgnamn och Gandalf kommer ju från Valans spådom i den poetiska Eddan. (Väljer att klistra in en engelsk Edda-version, eftersom den svenska översättning som finns på nätet i projekt Runeberg har en lite annan form på namnen - File, Kile, Gandalv osv.)
Motsognir rose, mightiest ruler
of the kin of dwarfs, but Durin next;
molded many manlike bodies
the dwarfs under earth, as Durin bade them.

Nyi and Nithi, Northri and Suthri,
Austri and Vestri, Althjof, Dvalin,
Nar and Nain, Niping, Dain,
Bifur, Bofur, Bombur, Nori,
An and Onar, Ai, Mjothvitnir.

Veig and Gandalf, Vindalf, Thrain,
Thekk and Thorin, Thror, Vit, and Lit,
Nar and Regin, Nyrath and Rathsvith;
now is reckoned the roster of dwarfs.

Fili, Kili, Fundin, Nali,
Keptifili, Hanar, Sviur,
Frar, Hornbori, Fraeg and Loni,
Aurvang, Jari, Eikinskjaldi.

[...]

I see a hall than the sun more fair,
thatched with red gold, which is called Gimle.
There will the Gods all guiltless throne,
and live forever in ease and bliss.

- Voluspá, the Poetic Edda
Finns det fler lånta namn? Jag har för mig att jag har läst någonstans att Sauron kommer från grekiskan. Någon som vet? Och "övergudarnas" namn, Valar, har det något samband med den nyss nämnda Valans spådom? Aulë får mig av någon anledning att associera till Watership Down (Den långa flykten) av Richard Adams. Men det var så länge sedan jag läste den så jag minns inte var, om någonstans, namnet förekommer i den. Förresten misstänker jag att den boken skrevs senare, så det eventuella lånet går väl i så fall åt andra hållet... :)

Alvernas namn gissar jag att Tolkien kom på själv, då de förmodligen betyder saker på hans egenhändigt tillverkade språk. Men finns det andra namn som tagits utifrån? Saruman, Éomer, Edoras, Radagast, Bombadill, Mordor, Púkel, Ghân-buri-Ghân, Bilbo (Bilbao, Spanien?), Frodo...

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 24 maj 2003, 02:23

Naín var ju med i slaget om Khazad-Dûm och dräptes av Azog, och fader till Dain Järnfot. Annars antar jag att Tolken snodde rätt mycket inspiration till namnen från eddan och nordisk mytologi.

Användarvisningsbild
thonil
Medlem

Inlägg av thonil » 27 maj 2003, 20:13

Förutom Eddan och andra fornnordiska namn inspirerades han uppenbarligen av nordiska/germanska ord till sina namn:

Tom Bombadill kallas ju "Forn" av dvärgarna och "Orald" av de norröna (jfr med tyska Uralt=Urgammal, u uttalas som o i tyskan).

Och så finns det ju en gammal rohanit som heter "Gamling"... I princip alla namn på rohanitiska betyder någonting på fornnordiska/forngermanska/fornanglosachsiska.

Det är väl heller inte helt otroligt att JRRT visste vad "Took" låter som på svenska/nordiska.

Det är mycket möjligt att han inspirerades av spanska när han hittade på en del namn (Bilbo => Bilbao, Aragorn => Aragón) för att inte tala om Belladonna Bagger.

Däremot har jag hört att Tolkien inspirerades av finskan när han konstruerade sina alvspråk, kanske någon annan här vet mer om det?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 maj 2003, 11:06

Däremot har jag hört att Tolkien inspirerades av finskan när han konstruerade sina alvspråk, kanske någon annan här vet mer om det?
Japp, hans ena alvspråk, quenya, influerades av finskan (särskilt i början), men även av latin och spanska.

Sindarinskan däremot är mer påverkat av walesiska och grekiska.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 29 maj 2003, 22:21

vet du på vilket sätt?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 30 maj 2003, 00:17

"Salomo började bygga HERRENS hus i Jerusalem på Moria berg, där HERREN hade uppenbarat sig för hans fader David, på den plats som David hade ställt i ordning, jebusiten Ornans tröskplats."

Andra krönikeboken, 3:1

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 30 maj 2003, 21:28

Jag är inte någon språkvetare, men influenserna tycks i första hand ha varit fonetiska, alltså de ljud och ljudkombinationer som förekommer i språken, men även grammatiska likheter förekommer. Exempelvis quenyans kasusfrenesi är säkert lånat från finskan (och naturligtvis latinet).

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 16 juni 2003, 01:05

Jag hittade nu en referens till det där att Sauron skulle vara grekiska:
Sauron ("abominable" in elvish; saura also means lizard in Greek)
Källa: http://www.leaderu.com/humanities/wood-cosmogony.html

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 juni 2003, 11:20

Kom att tänka på en sak jag såg på discovery förut, handlade om ett plan som förlorade alla motorer och de var tvunga att landa i ett kanadensiskt flygfällt nära [b[Gimli[/b].

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 16 juni 2003, 22:10

jag har läst i det sista kapitlet i ringens värld och det verkar som om j.r.r tolkien tyckte att dvärgar och vikingar var likadana....vilken bok är västmarksröda bok?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 16 juni 2003, 23:49

Västmarks röda bok är den boken som Bilbo och Frodo skrev om sina äventyr. Det är denna bok Tolkien hittat och gjort om till skönlitterära verk och gett ut på engelska som The Hobbit och The Lord of the Rings. Jag vet inte om även Silmarillion innefattas i detta.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Fiktiva historie-skrivningar

Inlägg av Ori » 17 juni 2003, 07:45

Som jag har uppfattat det så är Silmarillion och SoR helt skilda verk. Både i Tolkiens fiktiva värld och rent praktiskt i hans författande. SoR började som en "fortsättning" på Bilbo, egentligen utan kopplingen till Silmarillion som Tolkien hade arbetat på sen lång tid tillbaka. Det var först en bit in i arbetet på SoR som Tolkien kom på idéen att koppla ihop denna med Silmarillion.

Om jag har förstått det hela rätt, så betraktade Tolkien Silmarillion som sitt stora verk, även om det aldrig blev färdigställt. Fast det kanske var det som var det som intresserade honom egentligen, att slipa på en hel världs fantastiska historia utan att se ett slut på arbetet ? Jag tror att jag ser det intressanta i ett sånt projekt :wink:

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 17 juni 2003, 12:25

D. Andersson skrev:Västmarks röda bok är den boken som Bilbo och Frodo skrev om sina äventyr. Det är denna bok Tolkien hittat och gjort om till skönlitterära verk och gett ut på engelska som The Hobbit och The Lord of the Rings. Jag vet inte om även Silmarillion innefattas i detta.
Tror att jag läst nånstans att de böcker bilbo ger till frodo i vattnadal är de som utgör Silmarillion, och att även de bevarades i Väsmarks röda bok.

Ailios
Medlem

Inlägg av Ailios » 18 juni 2003, 23:27

Tolkien lånade ganska friskt inte bara från germansk mytologi utan även från mellanöstern. T.ex. är Eä en sumerisk gud och Erech en Mesopetansk stad (Uruk) som nämns i bibeln. I början inspirerades han av finsk, jag tror till exemple att Tuor är från finskan (rätta mig om jag har fel). Tuors far hette först Peleg som är ett namn från den grekiska mytoloogin.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 juni 2003, 17:25

Tom Bombadill är ju J. R. R. Tolkiens motsvarighet till George Lucas' Jar-Jar Binks - båda figurerna (och då antagligen även deras namn) är påhittade av författarens, respektive filmskaparens barn.

Skriv svar