The Bloody Bucket
The Bloody Bucket
Den amerikanska 109th Infantry 28th Div som fick namnet " The Bloody Bucket"
Dom hade väll extremt mycket förluster när dom skulle gå in i Tyskland speciellt när dom skulle gå igenom Hurtgen skogen..
Vet någon vad som hände i Hurtgen ?
Vad jag har hört så stred Tyskarna extremt aggressivt där för att Tyskarna höll på att ladda upp till Invasionen av ardennen i närheten. Och det ville tyskarna hålla hemligt
Dom hade väll extremt mycket förluster när dom skulle gå in i Tyskland speciellt när dom skulle gå igenom Hurtgen skogen..
Vet någon vad som hände i Hurtgen ?
Vad jag har hört så stred Tyskarna extremt aggressivt där för att Tyskarna höll på att ladda upp till Invasionen av ardennen i närheten. Och det ville tyskarna hålla hemligt
- subskipper
- Medlem
Tyskarna var om något ytterst tacksamma för amerikanernas vilja att erövra Hürtgenwald. Området bestod av tät barrskog, lera och, vid den tiden på året, bestruken av kraftiga regn- och snöfall. Terrängen mer eller mindre eliminerade det främsta övertag amerikanerna hade i sitt artilleri och flygunderstöd, och slaget kom att bli dominerat av infanteriattacker mot försvarare i väl förberedda poistioner. Inte helt olikt striderna under det första världskriget alltså. Dessutom kunde tyskarna, i händelse av ett amerikanskt genombrott, sinka fienden genom att spränga Roerdammarna och översvämma det omgivande landskapet. Att hela området dessutom var tämligen oviktigt och strategiskt betydelselöst gjorde ju det hela ännu mer lyckosamt för tyskarna.
Från den 19 september 1944 fram till december samma år matade man in division efter division in i köttkvarnen Hürtgenwald, där de maldes sönder av tyskarnas koncentrerade kulspruteeld och välplacerade minor. Totalt användes 9 divisioner under de ca. 90 dagar striderna varade. I de flesta fall introducerades de styckvis, något som givetvis underlättade för försvararna. Förlusterna uppgick till ca. 25 000 dödade om jag minns rätt. IR109 var dock inte det regemente i 28. divisionen som led störst förluster, den tvivelaktiga äran går till IR112 som förlorade 2 093 man i döda, sårade och saknade.
Beklagar om redogörelsen är något slarvigt komponerad, men pastan stormkokar i köket och jag vill avsluta inlägget innan jag pyser iväg och tar hand om den.
~Henric Edwards
Från den 19 september 1944 fram till december samma år matade man in division efter division in i köttkvarnen Hürtgenwald, där de maldes sönder av tyskarnas koncentrerade kulspruteeld och välplacerade minor. Totalt användes 9 divisioner under de ca. 90 dagar striderna varade. I de flesta fall introducerades de styckvis, något som givetvis underlättade för försvararna. Förlusterna uppgick till ca. 25 000 dödade om jag minns rätt. IR109 var dock inte det regemente i 28. divisionen som led störst förluster, den tvivelaktiga äran går till IR112 som förlorade 2 093 man i döda, sårade och saknade.
Beklagar om redogörelsen är något slarvigt komponerad, men pastan stormkokar i köket och jag vill avsluta inlägget innan jag pyser iväg och tar hand om den.
~Henric Edwards
Tackar Henric för ett väldigt bra svar .-)
var det inte inplanterad skog med där alla träden står i prydliga rader?
då måste det va väldigt svårt att navigera samma om inte omöjligt utan kompas..
var det vanliga Heer som höll skogen eller var SS inblandat?
Hürtgenwald var väll på tysk mark?
stämmer det inte att tyskarna även höll på att dra ihop folk i närheten till offensiven i ardennen?
då måste det va väldigt svårt att navigera samma om inte omöjligt utan kompas..
var det vanliga Heer som höll skogen eller var SS inblandat?
stämmer det inte att tyskarna även höll på att dra ihop folk i närheten till offensiven i ardennen?
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 27 gånger.
- subskipper
- Medlem
Huruvida det var planterad skog eller naturlig vet jag ej. Däremot vet jag att skogen låg på tysk mark i närheten av Aachen. Inga SS-divisioner var inblande i striderna, däremot Volksgrenadiere-divisioner och 3. Fallschirmjäger-divisionen.Luno skrev:Tackar Henric för ett väldigt bra svar .-)
då måste det va väldigt svårt att navigera..
var det valiga Heer som höll skogen eller var SS inblandat?
~Henric Edwards
- subskipper
- Medlem
Jag har läst siffror på ca. 28 000 döda, sårade och saknade. Personligen tycker jag den siffran verkar vara för hög eftersom "endast" 80 000 tyskar deltog i försvaret. Baserat på erfarenhet så borde de tyska förlusterna rimligtvis vara lägre än de amerikanska då det oftast är normen för försvarare. Tyvärr är det det bästa svar jag kan ge. Det ska även tilläggas att ca. 120 000 amerikanska soldater var vid olika skeden inblandade i offensiven.Jonteman skrev:Hur stora förluster hade tyskarna då?
~Henric Edwards
o
http://www.hurtgen1944.homestead.com/
http://home.pi.be/~cv920172/index.htm
Bra sidor om slaget och bilder hur det är nuförtiden(scorpios).
http://home.pi.be/~cv920172/index.htm
Bra sidor om slaget och bilder hur det är nuförtiden(scorpios).
- subskipper
- Medlem
Min norska är inte den bästa, men jag tolkar ditt inlägg som att dokumentären du såg hävdade att Das Reich (2. SS-divisionen) var med i Hürtgenwald, och mig veterligt är detta inkorrekt. De var stationerade i Schnee Eifel området, och förberedde sig för Ardenneroffensiven. Efter vad jag har förstått så var den enda tyska pansardivisionen i Hürtgenwald 116. Panzer Division. Rätta mig någon om jag har fel.Lade skrev:Det gikk en dokumentar i natt på discovery om dette. Dokumentaren var om vestmuren. Ifølge denne var 2 SS divisjon med ved Hurtgen skogen.
~Henric Edwards