Det verkar ju onekligen som rätt dumt att överdriva sina egna förluster. Att de överdrev motståndet kan jag ju gå med på. Jag vet inte hur krigsrapporteringen var i Sovjetunionen. Jag tvivlar emellertid att landets ledning ville att gemene man i Sovjetunionen skulle veta hur många miljoner sovjetmedborgare som dött. Det skulle ju vara att Stalin & Co sköt sig i foten.
Enda jag kan tänka mig är att efter att de verkliga dödssiffrorna för stora fosterländska kriget hade "läckt" ut som man höjde några tiotusen. När siffran för hela kriget var känt så gjorde det ju ingen skillnad.
/Martin
berlins fall
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
En orsak till de höga dödssiffrorna för ryssarna får nog ändå Stalin ta på sig, genom att spela ut Zjukov och Konev mot varandra så hetsades dessa vara först att inta Berlin. Vilket i praktiken innebar ett intagande utan hänsyn till egna förluster.
En annan - vilken också stöds av Beevors bok "Berlin slutstriden" och Niclas Sennertag "Stalins hämnd" - orsak kan vara att disciplinen under slutet urholkats och att många var både höga som höghus och rejält alkolholpåverkade.
En annan - vilken också stöds av Beevors bok "Berlin slutstriden" och Niclas Sennertag "Stalins hämnd" - orsak kan vara att disciplinen under slutet urholkats och att många var både höga som höghus och rejält alkolholpåverkade.
- subskipper
- Medlem
På det hela taget så kan nog den största delen av skulden till de enorma förluster ryssarna led under kriget läggas på Stalin. Hans paranoia ledde ju till de grundliga utresningarna i krigsmakten, något som i sin tur ledde till att en stor mängd unga och oerfarna befäl befann sig i ansvarspositioner de inte alls var redo för när Barbarossa inleddes. Resultatet blev ett ganska fantasilöst agerande från deras sida, en nästan panisk rädsla för att ta egna initiativ då ett felaktigt sådant medförde stränga repressalier.
Huruvida man stormade mot Tigrar med tomma händer låter jag gå obesvarat, men hade man oturen att hamna i ett strafförband så kunde man mer eller mindre hälsa hem. Trupper från sådana enheter användes ofta som tätförband, i ett vinteranfall t.ex. kunde ledningen medvetet avhålla sig från att utdela vinterkamoflage till dessa arma satar för att på så sätt avleda den tyska elden (de syntes bättre och utgjorde således ett bättre mål) och ge de övriga mannarna en större chans att överleva och åstadkomma ett genombrott. I andra sammanhang kunde de få genomföra fullständigt hårresande utfall mot tyska ställningar, och inte ge tappt förrän hela förbandet var utrotat.
~Henric Edwards
Huruvida man stormade mot Tigrar med tomma händer låter jag gå obesvarat, men hade man oturen att hamna i ett strafförband så kunde man mer eller mindre hälsa hem. Trupper från sådana enheter användes ofta som tätförband, i ett vinteranfall t.ex. kunde ledningen medvetet avhålla sig från att utdela vinterkamoflage till dessa arma satar för att på så sätt avleda den tyska elden (de syntes bättre och utgjorde således ett bättre mål) och ge de övriga mannarna en större chans att överleva och åstadkomma ett genombrott. I andra sammanhang kunde de få genomföra fullständigt hårresande utfall mot tyska ställningar, och inte ge tappt förrän hela förbandet var utrotat.
~Henric Edwards