de två tornen
de två tornen
jag är lite förvirrad. I filmen the two towers säger dom att de två tornen det handlar om är svarta tornet (barad-dûr) och ortanc. Men när jag läste boken så fick jag för mig att det var ett torn som vaktade passet vid minas morgul å de tornet hette tornet vid cirith-ungul. Använde PJ svarta tornet bara för att han inte hann få med allt med honmonstret i filmen eller har jag fel (alltså då, hanlar the two towers om barad-dûr) ??
Personligen tror jag att det var Ortanc och Barad-dur han menade eftersom det finns en allians mellan dem (som är av högsta vikt för historien), Cirith ungol är bara ett simpelt vakttorn som lyder under Barad-dur.gjabben skrev:jag vet att cirith Ungol tornet å barad-dûr inte en samma torn jag bara mena att det lär ju inte vara i barad-dûr som frodo blev fångad i (å de e ju i och för sig solklart) men då kan man ju fråga sig om det e orthanc å barad-dûr som tolkien menade eller orthanc å cirith Ungol!
- D. Andersson
- Medlem
Jag uppfattade det aldrig som tydligt. Snarare anade Gandalf att det fanns en allians eller trodde att Saruman stod under delvis inflytande av Sauron. Båda slogs ju om makten och var nog inte mer vänner än Sovjet och USA (Eisenhower ville väl anfalla Sovjet 45?) under Andra Världskriget, troligtvis inte ens så mycket.Ressel skrev:Jag tolkade det som Barad-dur och Ortanc. Eftersom det är en allians mellan dem och dom säger det mycket tydligt i boken.
De två Tornen. På ett ställe i Letters skriver Tolkien att han själv tycker att det ska vara Cirith Ungols vakttorn och Orthanc har jag för mig, eftersom de två kanske viktigaste handlingarna utspelar sig kring dessa två. Men på ett annat ställe i Letters säger han väl Orthanc och Barad-dûr? Och just för att... *funderar* 7 torn har rätt stor betydelse i TTT så tycker jag att var och en ska få bilda sig sin egen uppfattning.
Jag kan fortfarande inte förstå vad som är speciellt med Cirith Ungol?D. Andersson skrev:Jag uppfattade det aldrig som tydligt. Snarare anade Gandalf att det fanns en allians eller trodde att Saruman stod under delvis inflytande av Sauron. Båda slogs ju om makten och var nog inte mer vänner än Sovjet och USA (Eisenhower ville väl anfalla Sovjet 45?) under Andra Världskriget, troligtvis inte ens så mycket.Ressel skrev:Jag tolkade det som Barad-dur och Ortanc. Eftersom det är en allians mellan dem och dom säger det mycket tydligt i boken.
De två Tornen. På ett ställe i Letters skriver Tolkien att han själv tycker att det ska vara Cirith Ungols vakttorn och Orthanc har jag för mig, eftersom de två kanske viktigaste handlingarna utspelar sig kring dessa två. Men på ett annat ställe i Letters säger han väl Orthanc och Barad-dûr? Och just för att... *funderar* 7 torn har rätt stor betydelse i TTT så tycker jag att var och en ska få bilda sig sin egen uppfattning.
Sen det där med alliansen, Sauron styrde Saruman som han ville. Han hade kontroll över han genom Palantiern.
Det kan tolkas olika. Man får knappt höra något om Barad-dûr i filmen men man vet att det är en allians som saruman låsssas. För om jag inte misstar mig så är saruman ute efter att få ringen för sig själv, inte hjälpa sauron att få den. Å andra sidan så har cirith-ungol en roll att spela. Dom klarar sig inte föbi morannon därför visar gollum dom passet vid cirith-ungol. Och där så möter de arméer av orcher som fångar Frodo in i vakttornet. Så jag föreslår nu att alla skapar sig en egen uppfattning. Det är ju inte mycket att diskutera