ÖRNNÄSTET (Where Eagles Dare)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Michael Eriksson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Michael Eriksson » 20 juni 2003, 03:27

Min absoluta favoritfilm är nog gamla hederliga "Örnnästet" med Clint Eastwood och Richard Burton. Det har viskats om en nyinspelning. Vad tycker ni om det? Helgerån(som jag), eller att det är okej?

Jag har lagt upp en krönika om mitt förhållande till filmen på min hemsida Victory idag, med direktlänk till en intervju som jag gjorde med Ingrid Pitt 2001 också(det var hon som var den välbystade servitrisen i byn som hjälpte gänget). Här kan ni kolla in det...

http://hem.bredband.net/b159016/mike8.htm

Jag har säkert sett den här filmen över 20 gånger.

Michael Eriksson

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 20 juni 2003, 03:33

Ahhhh! Örnästet får dom inte göra någon ny version av!

Det var min favoritfilm (och är fortfarande en av dom) sen jag var liten. Kommer ihåg att pappa hade den inspelad och att jag brukade kolla på den 2-3 gånger i rad. Sen efter så lekte jag krig och var Clintan. Satte upp såna här snubbelminor (egenhändigt hemmagjorda) i trappan och lite överallt...dom uppskattade inte det där hemma, hehe.

Nä, dom får banne mig inte göra en nyinspelning! Den är perfekt som den är...

chaser
Medlem

Inlägg av chaser » 20 juni 2003, 08:38

Nä ingen nyinspelning den är bra som den är... Kommer ihåg att mina föräldrar kom hem från Sthlm och hade med sig Sällskaps resan (SOS) och Örnnästet... Väldigt svårt val vilken som blev favoriten... :D

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 20 juni 2003, 11:48

aaahh kult film

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 21 juni 2003, 17:59

Längtar tills den kommer i DVD-utgåva.

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 23 juni 2003, 10:43

Ibland när jag är ute på bilsemester i Norges berg eller nåt annat naturskönt område, alternativt tar en skotertur längs nån spännande snötäckt dalgång i dalarna, så infinner sig vad jag brukar kalla: "Örnnästetkänslan"

Det är den känslan man får framför allt i filmens början då våra hjältar landar med fallskärmar i det nattliga tysta snölandskapet. Och när de från skogsbrynet blickar ner mot byn och slottet. Fattar ni?

Om Hollywood gör en nyinspelning av filmen så garanterar jag att dom inte kommer få med den här känslan.

/Gribing

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 23 juni 2003, 10:53

tobbe skrev:Längtar tills den kommer i DVD-utgåva.
Släpps den 2/9 :D

http://www.dv-depot.com/catalog/product ... _id=137028

Michael Eriksson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Michael Eriksson » 23 juni 2003, 12:58

Vi får hoppas att de hittar nåt bonusmaterial till DVD´n. Det måste ju alla gånger finnas scener ur tv-bolags arkiv från premiärer och annat. Fast då måste ju nån lägga ner lite jobb förstås. 20th Century Fox gjorde en väldigt bra dokumentär för filmen Cleopatra(Gold Edition, Richard Burton är med i den också) som är ett par timmar lång. Då känner man att man får lite valuta. Blir det inget bonusmaterial så får man alltid en känsla av gnagande tvekan i maggropen. Kommer det att komma en sån senare?

Ett par svenska entusiaster(vardagshjältar snarare!) har länge haft en bra hemsida uppe om Örnnästet. Den heter Where Eagles Dare - The Unofficial Homepage. Jag ser att de håller på att flytta den just nu men här är länken i alla fall...

http://www.whereeaglesdare.com/

För nåt år sedan såg jag att länken fanns på Clintans officiella hemsida. Då vet man att man gjort ett bra jobb.

Michael Eriksson

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 23 juni 2003, 18:39

Som lättsmält underhållning fyller väl den sin plats men inte har den väl så mycket med verkligheten eller rättare sagt, en korrekt skildring över WW2 (eller krig överhuvudtaget) att göra?!

/greger

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 23 juni 2003, 19:54

zjukov skrev:Som lättsmält underhållning fyller väl den sin plats men inte har den väl så mycket med verkligheten eller rättare sagt, en korrekt skildring över WW2 (eller krig överhuvudtaget) att göra?!

/greger
Och det är det väl ingen som har påstått heller?

Men jag tycker den är värd mer än "lättsmält underhållning". Spänningen vid slagsmålen i linbanan slår tex det mesta i en modern och påkostad film som xXx. Varför? xXx saknar "Örnnästetkänslan". :D

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 23 juni 2003, 23:28

Om nagon vill besöka slottet som var med i filmen "Örnnästet", sa klicka pa länken nedan...

http://www.viaimperialis.at/memberpage_ ... ?number=10

Mvh Andreas Wien

Michael Eriksson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Michael Eriksson » 26 juni 2003, 14:11

Om någon av er har varit på plats i det där slottet och tagit bilder så kan det vara av intresse för specialnumret av SLICE som ska ut nästa sommar. Det vore kul med en del Örnnästet i den tidningen.

Michael Eriksson
SLICE - http://hem.bredband.net/b149976/

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 27 juni 2003, 17:54

jag såg örnsästet ganska nyligt (köpte tt gammalt band)... en typsik clint eastwood film tycker jag...men när larmet har gått så skjuter ju clint ner hur många som hellst(mycket dåliga tyska soldater)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 27 juni 2003, 18:14

birger_kung skrev:jag såg örnsästet ganska nyligt (köpte tt gammalt band)... en typsik clint eastwood film tycker jag...men när larmet har gått så skjuter ju clint ner hur många som hellst(mycket dåliga tyska soldater)
och varenda tysk soldat är beväpnad med en MP 38 :D
Fast boken är klart bättre där är det med en Tiger I
synd att den inte är med i filmen :roll:

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 27 juni 2003, 18:50

Det hade faktiskt varit Über men i kompesation fick en postbuss som kan lika mycket stryck som en tiger :P

Skriv svar