Små fynd i boklådor...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: "Europeiskt barnelände senhösten 1945"/New Testament

Inlägg av sveahk » 26 november 2022, 14:18

Engelska, franska och till och med några svenska böcker dyker upp. Men naturligtvis mest tyska. Ett språk som var mig totalt främmande innan jag flyttade in och upp i Klockrike. Två år tyska på gymnasiet kan vi glömma - jag skyller på läraren, stackarn, han hade det inte lätt. Men nazi-tyskan ville man då i början på sextiotalet inte ge en chans.

Så det blev att lära sig språket, mun till mun, I Schweiz. Och så blev det som det blev. "Schwyzer-dütsch". Ett förvrängt talspråk utan de kända tyska reglerna och undantagen. Grammatikaliskt är jag här i landet fortfarande något av en språkinvalid!

Men läsa kan jag. Bra. Har under årens lopp övat upp förståelsen för århundradens olika tyska skrifter. Och det behövs här i mitt nya "jobb"!

Ett par från dagens skörd:

I december 1945 gav internationella Röda Korset i Geneve ut ett memorandum: "Europeiskt barnelände senhösten 1945" Ord och inga visor! Allt från vanvård till hunger och epidemier.
IMG_7468.jpeg

För att hålla oss till Norden...på sida 3 (av 6) hittar jag följande rader:
IMG_7470.jpeg
IMG_7470.jpeg (82.75 KiB) Visad 3743 gånger

"Så rapporteras det till exempel från norra Norge, hur barnen där lider, förstörda hus och våningar och knappa livsmedel. De äger "inget mer, förutom havet, bergen och deras ödelagda styck land.""

Nästan åttio år senare kan vi läsa liknande skrämmande rapporter från det förstörda Ukraina...! Ja, fy f-n...

Den här smutsbruna lilla N.T. hade jag nästan slängt...
IMG_7474.jpeg
IMG_7474.jpeg (238.58 KiB) Visad 3743 gånger

...men som tur var öppnade jag den
IMG_7471.jpeg

Pres. Roosevelt rekommenderar den till "all who serve in the armed forces of the United States". Och för de som under krigets gång glömt bort hemlandets sång :roll: , på sista sidan hittar vi hela texten " O say, can you see, by the dawn's early light....."

Men detta - censurerade(!) - exemplar hade tydligen något med krigsfångar att göra. Nere till höger, en stämpel: "War Prisoners Aid/ Worlds Committee/ YMCA". Ägaren har ett tyskt namn - E H Geldmann, med släkt i Tyskland...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Re: Åke Ohlmarks

Inlägg av sveahk » 5 december 2022, 11:53

För att väcka er militära uppmärksamhet börjar jag med...
Han dog 2017 med den militära graden Brigadier (i Schweiz - vilket är lika med en en-stjärnig general i andra länder). Han var hedersdoktor i Uppsala Universitets Humanistiska Fakultet, ämne germansk filologi, som också var hans professur i Zürich universitet.

Vi talar om Professor Stefan Sonderegger, schweizare.

....men fram för allt var han - säger de som kände honom - en festprisse och bländande retoriker! Som här är viktigt, ty...

Vi kommer till dagens något överraskande bokskörd - från en annan festprisse och gudabenådad skribent(...som jag tycker):

Tre signerade verk från sextiotalet till Professorn, Stefan Sonderegger, från vännen - Åke Ohlmarks!
IMG_7339.jpeg
IMG_7340.jpeg
IMG_7341.jpeg

Där naturligtvis det kilotunga Ohlmarks-verket Boken om Gamla Stan sticker ut.

Och, till slut kommer här lite personligt och, för somliga, kanske kontroversiellt tyckande:

Ohlmarks skriverier har jag alltid uppskattat, ända sedan jag som tonåring fick nöjet att läsa hans "översättning" av Tolkiens Sagan om Ringen. Mycket möjligt att det var mer Ohlmarks än Tolkien i de böckerna, som vissa säger, men - det har aldrig stört mig!

Vilket gäller för många andra verk av Ohlmarks, och jag har läst en del, från Eddan till hans opulenta biografier ... han var en mästare i att lägga till och dra ifrån, snabbt måste det gå, som poet och forskare var han enastående på att fabulera, hans fräcka skrivstil - praktfull!

Just saying...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Re: Små fynd i boklådor...

Inlägg av Hans » 5 december 2022, 16:23

Vad hade Prof. Dr. Stefan Sonderegger för koppling till Sverige? Förutom att svenska är då ett germanskt språk, tror jag.

https://www.ds.uzh.ch/static/cms/pfs/pe ... detail=127
https://de.wikipedia.org/wiki/Stefan_So ... Germanist)
https://hls-dhs-dss.ch/de/articles/011686/2018-01-10/

Finns en bunt doktorer och professorer som har Sonderegger som efternamn.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Re: Åke Ohlmarks

Inlägg av sveahk » 6 december 2022, 12:17

Sonderegger fick sin uppsaliensiska hedersdoktor 1989, som sagt i germansk filologi. Då hade Ohlmarks redan ett par år innan lämnat jordens glädjeämnen och vedermödor bakom sig. Nej, de träffades tidigare, i Klockrike, Ohlmarks var hembjuden/bjöd hem sig själv till professorns sommarnöje nere vid Bodensjön...där han uppenbarligen överlämnade sina signerade verk.

De båda festprissarna - för det var de - parlerade möjligtvis på alemanniska, isländska eller varför inte svenska, ty både Sonderegger och Ohlmarks behärskade en hel del Språk, de med stort S!

Men vad gjorde Ohlmarks i Schweiz? Ja, det var inte frivilligt, han kände sig tvungen att flyktartat lämna sitt fädernesland då, i mitten på sextio-talet.

Varför?

Den ogina pressen! Främst DN och Expressen som av olika anledningar hade ett horn i sidan till Ohlmarks, och därför konsekvent under ett antal år i sin kritik av O's böcker glädjefullt smulade sönder hans flitiga publikation! Men - det var faktiskt främst skatteverket som drev den frikostige författaren på flykten:

"Till en början talade man om anmärkningsvärd flit, sedan om en förvånande produktivitet, till sist skrek man i hysteri att jag var en vettvilling. Fyra till sex, ibland ända till åtta böcker om året. Karln är vansinnig. Ligger den förbannade jäveln och samlar kapital kanhända? - Jaså, han betalar kvarskatt? Nå, hur skaffar han sig den kanske? Har han kanske inte suttit på sin feta ändalykt och smort ihop storkovan och levat som en nabob och gett fan i skatterna? Haver man om sommaren spelat, får man om vintern dansa. Nu kan han ha det så, det är riktigt rätt åt honom. Och det är ju solklart att böcker som är skrivna såpass fort måste vara rena skiten, inte behöver man läsa dem för att begripa det."...skrev den landsflyktige självironiskt i sin schweiziska byhåla 1965.

Finns för övrigt att läsa i "I Paradiset", en av hans underbara minnesböcker - rekommenderas!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 december 2022, 12:26

Tack för förklaringen han med det trevliga namnet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Re: "Der Zeitspiegel" 1936...

Inlägg av sveahk » 8 december 2022, 16:23

I samband med vad som momentan händer i Tyskland - https://www.theguardian.com/world/2022/ ... -coup-plot
finns det anledning att närskåda huvudpersonerna i detta nygamla tyska drama -
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reichsbürger-rörelsen
...där vi bland annat hittar en inte helt ny syn på historien och de däri inblandade länderna och deras ursprung -

...och om vi tar ett par steg och år tillbaka i tiden...

....hittar vi ett klassiskt exempel på hur historierevisionism kunde yttra sig.

Året är 1936 -
IMG_7447.jpeg

...och i detta nummer av nazi-tidskriften "Der Zeitspiegel - Wochenschrift für politische Bildung" förklaras i ord och bild hur den gamla historiesynen på civilisationens ursprung måste vika för "nya vetenskapliga rön":
IMG_7448.jpeg
IMG_7449.jpeg

Bilderna talar för sig.

"Politisk historierevisionism är sådan historierevisionism som grundar sig på en politisk agenda i stället för vetenskapliga metoder. Den används i propagandasyfte." https://sv.wikipedia.org/wiki/Historierevisionism

Ett speciellt "fynd" i min boklåda...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 8 december 2022, 17:09

Om den undre bilden beskreve vikingarnas färder hade den ju, i stora drag, visat rätt.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 9 december 2022, 07:56

Markus Holst skrev:
8 december 2022, 17:09
Om den undre bilden beskreve vikingarnas färder hade den ju, i stora drag, visat rätt.
Ok, my bad, jag trodde bilderna talade för sig...

Artikeln i "Der Zeitspiegel", där de båda kartorna dyker upp heter - i min översättning: "Den gamla och nya historiebilden", där författaren (från Völkischer Beobachter(!) 19 mars 1936) försöker visa att det nordiska kärnlandet, framför allt Tyskland, var och är Europas hjärta. Deutschland, das Herz Europas! Redan före 2.000 BC bredde det tyska "bondefolket" (den "nordiska rasens ursprung") ut sig österut, fram till 500 AC hittar vi germaner överallt i Sydeuropa och Nordafrika.

Medelst ny förhistorisk faktaforskning, som det står.

Så - det tyska folket skulle nu lära sig att det som vi ser på den gamla historiebilden är rent nys: "Ex oriente lux" (Ljuset kommer från öster) - med underskriften: "Die angebliche Ursprungsländer der Kultur: Indien, Mesopotamien, Ägypten och Palestina " ( Kulturens påstådda ursprungsländer etc...).

Min kunskap om den tiden kunde vara bättre, men jag har lärt mig att "de flesta forskare menar att då riktningen av folkvandringarna under den kända tiden onekligen varit från öster mot väster, så är folkens och språkens ursprung att söka i Asien." https://sv.wikipedia.org/wiki/Indoeuropeiska_språk

För mig är detta historierevisionism, som användes lite överallt under nazi-tiden...och, som vi även hittar delar av i dagens tyska "Reichsbürger"-manifest...

Puh, det har blev en något komplicerad förklaring...hoppas andemeningen kom fram!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 december 2022, 08:34

Jag förstår vad bilderna står för, men såg likheten med vikingafärderna och blev - road. Att nazisterna sysslade med den typen av historierevisionism kände jag inte till, men å andra sidan vore det mer förvånande om de inte hade gjort det.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 december 2022, 09:16

Reichsbürger-manifest? Uppföljningen av ettan, titel: 'Min Kamp II, Slutfasen' eller? Jag har inte följt med i affären med tokstollarna och en blivande kejsare på Tyska Rikets tron men i grova drag så vill de återinföra rojalism och ta tyska gränser från före VKI - var det så? Eller finns det mer att läsa om? Som parantes kan man undra om de skall ta tillbaka de gamla tyska kolonierna också?

Någon sade vid tillfälle att det bästa sättet att INTE bi nazist är att verkligen läsa Mein Kampf. Finns med på någon sorts förträngd lista på böcker jag borde läsa tillsammans med bl.a. Das Kapital (några amerikanska rollfigurer bakom), Bibeln, Koranen plus några till. Men de hamnar lustigt nog alltid under någon militärteknikhistoriecentrisk bok (jag äger ingen av de tidigare nämnda böckerna).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 december 2022, 17:42

Min pappa var några år för gammal för att gå i nazistisk skola och mina äldsta kusiner är några år för unga. Jag undrar vad årskullarna däremellan lärde sig i skolan.

Jag har träffat några tyskar födda under 20-talet. Vad de inte fick lära sig i skolan var språk eftersom Tyskland var ett torn som skulle växa till himlen och inga andra språk behövdes.

Användarvisningsbild
sveahk

Re: "Reichsbürger"

Inlägg av sveahk » 10 december 2022, 10:44

Man räknar med att det finns ca 20.000 medlemmar som tillhör en eller annan "Reichsbürger- Bewegung" i Tyskland - därav ett tusental som är extrema på högerkanten.

En hel del organisationer eller s.k. pseudo-stater känner den tyska staten till, som t.ex.: "Exilregierung Deutsches Reich“, das „Fürstentum Germania“, „Germanitien“, die „Geschäftsführende Deutsche Reichsregierung“, die „Interimpartei Deutschland“, das „Königreich Deutschland“, die „Reichsbewegung – Neue Gemeinschaft von Philosophen“, die „Republik Freies Deutschland“, „Selbstverwaltung Deutsches Reich“, der „Volks-Bundesrath“ eller das „Volksdeutschland“...

Grupperingar som kan arbeta med varandra...men lika gärna mot varandra. I en del hittar vi dessutom självutnämnda Reichskanzler, kejsare, kungar, och liknande potatis-potentater... :roll: !

Men - inte alla är stollar, tyvärr...därför ansåg nu den tyska staten att det är dags att ta till hårdhandskarna!

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 10 december 2022, 19:56

Tack Sveahk för de intressanta kartorna. Det är alltid nyttigt att se hur historien ofta på något sätt tas som gisslan för att motivera dagens regim, något vi inte minst ser i dagens Ryssland. Detta belyser samtidigt något mycket viktigt enligt mig, nämligen att historieberättelsen aldrig är given utan ofta blir utsatt för politisering. Jag menar inte att synen på ett historiskt skeende inte kan rymma alternativa tolkningar utan tvärtom så är det ju centralt i all forskning! Men den här typen av tolkningar är bara propagandistiska - eller kan de kanske kallas parti-religiösa? Sedan är det tyvärr alltid svårt för historiekonsumenterna i varje tid och rum att avgöra vad som är vad...

Användarvisningsbild
sveahk

Re: 1970 Movie "a.k.a. Cassius Clay"

Inlägg av sveahk » 14 december 2022, 16:58

"a.k.a. Cassius Clay" attempts to trace the career of Muhammad Ali (also known as Cassius Clay) from the early years until not quite recently enough to include Ali's return to the ring and last week's technical knockout of Jerry Quarry in Atlanta. It is difficult to imagine a dull movie from this material, and "a. k. a. Cassius Clay" isn't dull."

Så skrev Roger Greenspun i november 1970 i New York Times...och jag hittade nu, över femtio år senare i en "sportlåda" ett par kvarglömda movie stills från den filmen...
IMG_7504 2.jpeg

Undrar hur många här upplevde de boxningsåren?

Mitt första av inte alltför talrika boxningsminnen knockades in redan den 26 juni 1959. När faderskapet väckte mig mitt i natten för att per radio uppleva Ingos Tors hammare (som det då hette) sänka Floyd P. i tredje ronden! Ett minne som stannat!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Re: Operation Sinai

Inlägg av sveahk » 19 december 2022, 15:37

Från höger till vänster. The Operation Sinai Album. Tryckt i Tel Aviv 1956. Med förord av Israels försvarsminister. D. Ben-Gurion. "The photographs in this album are published by permission of the editors of "Bamahenah", the journal of the Israel Defence Army."
IMG_7509.jpeg
IMG_7507.jpeg

Den här bilden intresserar...
IMG_7508.jpeg

En jagare byggd i engelska Wallsall 1939. Fick där namnet HMS MENDIP, som under 2 VK deltog i ett antal Operations: Husky, Avalanche, Neptune, Deadlight. Lånades 1948 ut till Kina (Republic of), LIN FU det nya namnet, men ett år senare efter vissa problem med de kinesiska kommunisterna var Royal Navy tvungna att ta tillbaka jagaren.

Såldes i november 1949 till Egypten, först med namnet MOHAMMED ALI EL-KEBIR, två år senare IBRAHIM el-AWAL.

Bilden ovan visar hur israeliterna kapade jagaren utanför Haifa 1956. Fick direkt plats i Israel Navy, nu under namnet, just det... HAIFA.

Degraderades 1968 till ett Target Ship - och gick så 1970 hädan, sänkt av Israels nya robot, Gabriel.
INSHaifaShootGabriel1969.jpg
INSHaifaShootGabriel1969.jpg (32.22 KiB) Visad 3558 gånger
That's the story, folks!

Hans K

Skriv svar