Historia, ekonomisk historia och historisk geografi
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Historia, ekonomisk historia och historisk geografi
Syftet med denna tråd är att ge en bild över de ämnen som finns inom högskolor och universitet, om det är OK för moderatorerna att öppna denna diskussion så vill jag assistera ni som har planer på att läsa historia på universitet. Nu uteblev arkelogi i rubriken som givetvis är inom samma gren, det räknas också läran kring de gamla Egypten samt andra ämnen på instituitionell nivå.
Jag svarar bara för historia, på Uppsala Universitet så är sidantalet på drygt 3 500-5000 sidor under en termin, man får helt enkelt sovra bort en del eller bara läsa igenom vissa delar eller kaptilen ur böckerna. A-nivån är grundläggande, b-nivån är delvis grundläggande medan de andra två delkurser är förstadiet till exempelvis doktorsexamen eller forskningsassitent.
Tidigare har det förekommit en tråd om vilka språk det gäller på universiteten och kurslitteraturen inflikades också in i denna tråd. Målet med denna tråd är att vi som har läst på universitetet möjligen kan ge råd åt dom andra som har planer på att läsa på högskola/universitet.
Tråden som jag syftar på är viewtopic.php?t=18287
Stefan
Jag svarar bara för historia, på Uppsala Universitet så är sidantalet på drygt 3 500-5000 sidor under en termin, man får helt enkelt sovra bort en del eller bara läsa igenom vissa delar eller kaptilen ur böckerna. A-nivån är grundläggande, b-nivån är delvis grundläggande medan de andra två delkurser är förstadiet till exempelvis doktorsexamen eller forskningsassitent.
Tidigare har det förekommit en tråd om vilka språk det gäller på universiteten och kurslitteraturen inflikades också in i denna tråd. Målet med denna tråd är att vi som har läst på universitetet möjligen kan ge råd åt dom andra som har planer på att läsa på högskola/universitet.
Tråden som jag syftar på är viewtopic.php?t=18287
Stefan
- Ralf Palmgren
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Du kan läsa ett teoretisk program.Lövet skrev:Det här har ju inte med högskolor eller universitet att göra men vilket program är det bra att läsa i gymnasiet för att senare studera historia vidare vid högskolor eller universitet?
Väljer du däremot el/tele eller byggprogrammet så får du nog räkna med att du inte kommer att läsa historia. Men då finns det också möjlighet att läsa historia på komvux innan högskola/universitet.
Stefan
- DavidAfGöteborg
- Medlem
bra.. det låter betrygande
Ja, komvux är ju altid ett alternativ.. men jag vill gärna bli helt klart med mina gymniestydier helt när jag tar studenten.
Är det ngn som har erfarenhet av att läsa på distans? hur fungerar det, är det att man får reda på vad man ska ha prov på och sen gör ett enda stort prov?
Ja, komvux är ju altid ett alternativ.. men jag vill gärna bli helt klart med mina gymniestydier helt när jag tar studenten.
Är det ngn som har erfarenhet av att läsa på distans? hur fungerar det, är det att man får reda på vad man ska ha prov på och sen gör ett enda stort prov?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Du kan också läsa historia b i efterhand på komvux, men jag tycker också att det är överflödig eftersom jag har bara a-kursen innan jag började läsa historia på universitetet. Men sen kom jag in på mina kriterier.johane skrev:Jag är smått orolig för en sak.. på den skolan jag går på erbjuds inte historia B, vet ni om man måste läst den kursen för att studera historia på universitet eller högskolan?
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Thorbjörn Wikström
- Medlem
Tänkte beskriva kort hur det fungerar här i norr, nämligen på Luleå tekniska universitet.
A-kursen:
Består av 4 moment om vadera 5p.
1: Världshistoria fram till upptäktarnas tidsepok. Ca 1500 AC - McKay
2: Världshistoria fram till nutid - McKay
3: Nordisk historia - Gustavsson, plsu några böcker om svensk historia. Plus två seminarium om vadera en bok. Genus och wwii.
4: Uppsatsskrivning, ca 10-15 sidor, grundläggande källkritik mm
B-Kursen:
1: Etnicitet, nationalism och regionalism. En kurs om olika teorier. Den intressantaste kursen jag har läst och den gav mycket. Många klagade på att den var för svår. Kommer att flyytas till D nivå.
2: Ekonomisk historia
3: Vetenskapsteori
4: B-uppsats, valfritt ämne, ingen speciell tidsperiod som på andra universitet.
C-kursen:
1: Teknikhistoria eller Miljöhistoria. Jag valde Teknikhistoria och fann kursen intressant, borde dock ligga på lägre nivå typ B. Här hade vi våran proffessor Staffan Hansson som har skrivit en utmärkt bok i teknikhistoria som jag tror används på övriga skolor också.
2: Vetenskapsteori
3: 10-p C-uppsats
D-kursen:
1 och 2: Seminarium på avhandlingar och annan läst litteratur i förberedande syfte för D-uppsatsen
3: D-uupsats
Mvh
Thorbjörn
A-kursen:
1: Världshistoria fram till upptäktarnas tidsepok. Ca 1500 AC - McKay
2: Världshistoria fram till nutid - McKay
3: Nordisk historia - Gustavsson, plsu några böcker om svensk historia. Plus två seminarium om vadera en bok. Genus och wwii.
4: Uppsatsskrivning, ca 10-15 sidor, grundläggande källkritik mm
B-Kursen:
1: Etnicitet, nationalism och regionalism. En kurs om olika teorier. Den intressantaste kursen jag har läst och den gav mycket. Många klagade på att den var för svår. Kommer att flyytas till D nivå.
2: Ekonomisk historia
3: Vetenskapsteori
4: B-uppsats, valfritt ämne, ingen speciell tidsperiod som på andra universitet.
C-kursen:
1: Teknikhistoria eller Miljöhistoria. Jag valde Teknikhistoria och fann kursen intressant, borde dock ligga på lägre nivå typ B. Här hade vi våran proffessor Staffan Hansson som har skrivit en utmärkt bok i teknikhistoria som jag tror används på övriga skolor också.
2: Vetenskapsteori
3: 10-p C-uppsats
D-kursen:
1 och 2: Seminarium på avhandlingar och annan läst litteratur i förberedande syfte för D-uppsatsen
3: D-uupsats
Mvh
Thorbjörn
- Thorbjörn Wikström
- Medlem